1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

همه چیز درباره دندان درآوردن

همه چیز درباره دندان درآوردن

همه چیز درباره دندان درآوردن

دندان درآوردن زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های کودک شما از خط لثه خود بیرون می‌آیند.

بچه‌ها از چه زمانی شروع به دندان درآوردن می‌کنند؟

دندان درآوردن بیشتر نوزادان بین ۴ تا ۷ ماهگی شروع می‌شود اما برخی دیگر خیلی دیرتر شروع به دندان درآوردن می‌کنند. نیازی به نگرانی نیست اگر دندان‌های کودک شما در یک برنامه زمانی دیگر قرار گیرند این ممکن است برای هر نوزاد متفاوت باشد.

علائم و نشانه‌های دندان درآوردن چه چیزهایی است؟

– چرت زدن یا تمایل به جویدن چیزهای سخت

– آبریزش زیاد که می‌تواند باعث بثورات روی صورت آنها شود

– سرفه کردن

– مالیدن گونه یا کشیدن گوش آنها

– دستانشان را به دهان می‌آورند

– تغییر در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن

دندان درآوردن می تواند دردناک باشد اما معمولاً نوزادان را بیمار نمی‌کند. در صورت اسهال، استفراغ، بثورات بدن، تب بالاتر، سرفه و احتقان با پزشک خود تماس بگیرید. این‌ها علائم طبیعی دندان درآوردن نیستند. همچنین در صورت خونریزی لثه‌های نوزاد یا مشاهده چرک یا تورم صورت او باید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

 

چطور کودک را آرام کنیم؟

چیزی سرد در دهان کودک شما مانند پستانک سرد، قاشق، دستمال مرطوب تمیز یا اسباب بازی تسکین دهنده درد دندان کودک است. برخی از کارشناسان می‌گویند اسباب بازی‌های یخ زده دندان ممکن است به دهان کودک شما آسیب برساند. مطمئن شوید که اسباب بازی‌های دندان درآوردن، دستمال شستشو و سایر وسایل را بعد از استفاده کودک از آنها تمیز می‌کنید.

سعی کنید یک ترقه دندان سخت و بدون شیرینی برای دندان درآوردن ارائه دهید.

اگر کودک شما از ۶ تا ۹ ماه بزرگتر است می‌توانید آب خنک را از یک فنجان شیرین نیز به او بدهید.

لثه‌ها را با مالیدن ملایم با انگشت تمیز خود ماساژ دهید. اگر هنوز دندان‌ها در نیامده‌اند  می‌توانید اجازه دهید کودک انگشت شما را بمیکد. اگر از نوزاد خود پرستاری می‌کنید سعی کنید انگشتان خود را در آب خنک فرو کرده و لثه‌ها را قبل از هر وعده غذایی ماساژ دهید. این ممکن است آنها را از گاز گرفتن نوک سینه در هنگام شیردهی باز دارد.

 

درمان‌هایی که باید از آنها اجتناب کرد چه مواردی هستند؟

هرگز چیزی را در دهان کودک خود قرار ندهید که به طور خاص برای تسکین دندان در آوردن تأیید نشده است. حتی برخی از محصولاتی که به عنوان دندانپزشک یا وسایل کمک به دندان در نظر گرفته می‌شوند انتخاب‌های ایمن نیستند از جمله:

پستانک مخصوص دندان زیرا پر از مایع است که می‌تواند پاره و ریخته شود

ساخته شده از مواد شکستنی مانند پلاستیک که ممکن است منجر به خفگی شود

مواد جامد منجمد شده ممکن است روی دهان نوزاد بسیار سخت باشد

یکی دیگر از دلایل آگاهی از موادی که برای ساخت دندان‌ها استفاده می‌شود. برخی می توانند از مواد مضر مانند سرب ساخته شوند. به دنبال مواردی باشید که از لاستیک ساخته شده‌اند.

برای تسکین درد دندان در آوردن به کودک چه داروهایی بدهیم؟

دارویی که روی لثه‌های کودک خود می‌مالید تا درد دندان درآوردن متوقف شود ممکن است کمکی نکند. به سرعت در دهان شسته می‌شود و پشت گلو را بی حس کرده و بلع را برای آنها سخت کند. از ژل‌ها و مایعات بدون نیاز به نسخه دندانپزشکی که حاوی بنزوکائین هستند خودداری کنید. دوز کمی از مسکن کودکان مانند استامینوفن ممکن است به نوزاد شما کمک کند. برای نوزادان زیر ۶ ماه از ایبوپروفن استفاده نکنید و قبل از دادن هرگونه دارو به نوزاد از پزشک خود بپرسید. دقیقاً همانطور که پزشک می‌گوید از آن استفاده کنید. دندان درآوردن در ابتدا ممکن است برای شما و نوزاد شما سخت باشد. اما این امر آسان‌تر می‌شود زیرا هر دوی شما یاد می‌گیرید که چگونه هر دندان جدیدی را که بیرون می‌آید آرام کنید.

 

نحوه مراقبت از دندان‌های جدید نوزاد به چه صورت است؟

– تا زمانی که لثه شروع به روییدن دندان‌ها می‌کند حداقل یک بار در روز لثه‌های کودک خود را با یک دستمال مرطوب یا یک تکه گاز تمیز کنید.

– به محض داشتن دندان حداقل دوبار در روز دهان کودک خود را به همان روش تمیز کنید. بعد از تغذیه زمان خوبی برای این کار است.

– می‌توانید از مسواک بچه با موهای نرم با آب و مقدار کمی خمیردندان که حاوی فلوراید نیست استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نخ دندان بین دندان‌های آنها استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *