کارمند یکی از ادارات دولتی هستم. همکارم بی نهایت خودشیرین و زیرآب زن است. مدام پشت سر من حرف های الکی و نامربوط می زند. هر دو رسمی هستیم و  هیچ کاری هم نمی تواند بکند و حتی اگر من از این قسمت بروم، به حقوق او هزار تومان هم اضافه نمی شود اما دست از این رفتارهایش برنمی دارد. یک بار با او درگیر فیزیکی هم شدم هرچند نه در شان اوست و نه من، ولی چاره ای نیست ظاهرا. توصیه ای ندارید؟
 پاسخ مشاور:
درباره موضوعی که شما مطرح کردید و با توجه به اطلاعات محدودی که در اختیار ما گذاشتید، توضیح چند نکته لازم به نظر می رسد. مشکل شما به نوعی مسئله ارتباطی است که نیاز به یادگیری مهارت حل مسئله توسط شما دارد. این که طرف مقابل شما هدفش از این سبک رفتاری چیست، یک نکته است و این که آیا واقعا برداشت شما از رفتار وی درست بوده یا ممکن است دچار نوعی سوگیری شخصی یا حساسیت زیاد به رفتارهای خاص او شده اید، نکته ای دیگر است.
همکارتان خودبرتربین است!
ممکن است همکار شما با توجه به این که در پیامک گفته اید: «هیچ سود مادی از رفتارهایش نمی برد»، دچار نوعی از صفات شخصیتی مثل خودبرتربینی یا نیاز به قدرت باشد که شما را سدی در برابر خودش می بیند و از طریق سرکوب شخصیت و تحقیر شما به آن ها پاسخ می دهد.
البته برعکسش هم ممکن است که او به نوعی خودکمتر بینی و اعتماد به نفس پایین دچار باشد که از طریق چاپلوسی و زیرسوال بردن شما در برابر بقیه، به احساس لذت و قدرت می رسد.
رفتارهای همکارتان را قضاوت نکنید
با این حال، ما نمی دانیم که قضاوت شما درباره همکارتان چقدر درست است اما پیشنهاد می کنم از امروز به رفتارهای او بدون قضاوت قبلی دقت کنید یا با دوستان یا سایر همکاران تان(قابل اعتماد و به دور از غرض شخصی) صحبت کنید و ببینید این رفتارهای همکارتان، صرفا درباره شماست یا با بقیه هم همین رفتار را دارد.
راه حل ها را اولویت بندی کنید
به شما پیشنهاد می کنم که در اسرع وقت، خلوتی با خودتان داشته باشید و در آرامش روانی و سکوت،  روی یک برگه کاغذ، تمام راه حل هایی را که به نظرتان می رسد، بنویسید. تاکید می کنم تمام راه حل ها را بدون درنظر گرفتن خوب یا بد بودن و درست یا غلط بودنش بنویسید. هدف فقط بارش فکری شما درباره تمامی راه حل هایی است که با توجه به شرایط اداره و قسمت کاری تان به ذهن تان می رسد. سپس در یک جدول، مزایا و معایب هر راه حل را بنویسید و بر اساس یک تا ۱۰ با توجه به همه ملاحظات مورد نیاز، آن را اولویت بندی کنید. به طور مثال ممکن است یکی از راه حل هایتان تغییر موقعیت تان در محل کار باشد تا از وی دورتر شوید ولی با توجه به شرایط محل کارتان امکان پذیر نیست، پس اولویت کمتری را به آن اختصاص دهید.