1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

واکسن در دوران بارداری، کدام مجاز و کدام ممنوع است؟

واکسن در دوران بارداری، کدام مجاز و کدام ممنوع است؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که واکسن‌های مجاز و غیر مجاز در دوران بارداری کدامند؟

سوال : واکسن‌های مجاز و غیر مجاز در دوران بارداری کدامند؟

پاسخ : همواره ترس از عوارض جنینی باعث می شود که از تجویز بسیاری از داروها و واکسن ها در دوران بارداری جلوگیری شود. این در حالی است که بعضی از این موارد نه تنها باعث بروز عارضه نمی گردند بلکه از بسیاری از بیماریهای خطرناک برای جنین هم پیشگیری می کنند.

برای آگاهی بیشتر از واکسن‌های مجاز و غیر مجاز در دوران بارداری به سراغ سیده مهدیه علوی کارشناس مامایی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به سیده مهدیه علوی کارشناس مامایی یا دریافت نوبت از مطب سیده مهدیه علوی کارشناس مامایی کلیک کنید.

واکسن در دوران بارداری، کدام مجاز و کدام ممنوع است؟

واکسن‌های مجاز در دوران حاملگی

بهترین زمان برای ایمن شدن بدن مادر در مقابل بیماری ها قبل بارداری است. ولی در صورت نیاز در دوران بارداری، مادران فقط مجاز به تزریق تعداد محدودی از واکسن‌ها هستند؛ یعنی واکسن‌هایی که برای جنین مشکل‌ساز نبوده و عوارضی در بارداری در پی نداشته باشند.
این واکسن‌ها شامل موارد زیر است:

  • واکسن دوگانه: در مقابل دو بیماری دیفتری و کزاز ایمنی ایجاد می‌کند و طبق دستورالعمل کشوری هر ده سال به تمامی افراد تزریق می شود. اگر در ده سال اخیر این واکسن را تزریق نکردید، لازم است تا در بارداری تزریق کنید. زیرا ایمنی حاصل از آن دائمی نیست و نیاز به تمدید دارد.
  • واکسن هپاتیت بی: این واکسن در سه مرحله تزریق می‌شود. اگر در معرض این بیماری بودید و در حال حاضر به آن مبتلا نیستید، لازم است تا در دوران بارداری با تزریق این واکسن، خود و جنین‌تان را از ابتلا به این بیماری محفوظ بدارید. این واکسن به فواصل یک و شش ماه بعد از تزریق اول تزریق می شود.
  • واکسن آنفولانزا: این واکسن معمولاً به زنانی که نیمه ی دوم بارداری آن‌ها با فصل‌های سرد سال هم‌زمان است، پیشنهاد می‌شود تا از ابتلا به آنفولانزای شدید فصلی محفوظ بمانند.

واکسن در دوران بارداری، کدام مجاز و کدام ممنوع است؟

واکسن های ممنوع در دوران بارداری

به طور معمول و اکسن های زنده به دلیل افزایش خطر انتقال بیماری ها به جنین در دوران بارداری ممنوع هستند. این واکسن ها عبارتند از:

  • واکسن زنده ضعیف شده اوریون،
  • سرخجه،
  • سل
  • و واریسلا (آبله مرغان).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *