1403/02/13

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ورزش، وزن و سن چه تأثیری بر باروری دارد؟

ورزش، وزن و سن چه تأثیری بر باروری دارد؟

ورزش، وزن و سن چه تأثیری بر باروری دارد؟

هم برای زنان و هم برای مردانی که در حال آماده شدن برای باردار شدن هستند باید ورزش را تشویق کرد. با این حال ورزش شدید و بیش از حد در زنان ممکن است منجر به اختلال در چرخه تخمک‌گذاری شود و در نتیجه بر قاعدگی آن‌ها تأثیر بگذارد. ورزش معمولی با سقط جنین (از دست دادن بارداری) ارتباطی ندارد اما باید از انواع خاصی از ورزش (به عنوان مثال ورزش‌های پرتحرک یا تماسی یا غواصی) در بارداری اجتناب کرد. در مردان ورزش بیش از حد ممکن است باعث کاهش تعداد اسپرم شود.

 

وزن و باروری چه تأثیری روی هم می‌گذارند؟

رژیم غذایی سالم برای زنانی که در تلاش برای بچه دار شدن هستند بسیار مهم است. اضافه وزن می‌تواند بر باروری زنان تأثیر بگذارد و در دوران بارداری عوارضی ایجاد کند. به زنانی که اضافه وزن دارند و قصد بارداری دارند توصیه می‌شود قبل از بارداری وزن خود را کاهش دهند. کاهش وزن با بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی می‌تواند چرخه قاعدگی زنان را مختل کند و در نتیجه شانس باردار شدن آن‌ها را کاهش دهد.

 

سن و باروری چه تأثیری روی هم می‌گذارند؟

اوج باروری زنان در اوایل ۲۰ سالگی است. در سن ۳۲ سالگی و بالاتر (و به ویژه بعد از ۴۰ سالگی) احتمال باردار شدن کاهش می‌یابد. با افزایش سن مردان سطح تستوسترون کاهش می‌یابد و حجم و غلظت اسپرم تغییر می‌کند.

 

منبع:

www.webmd.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *