1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

وزن گیری نوزادتان طبیعی است؟

وزن گیری نوزادتان طبیعی است؟

وزن گیری نوزادتان طبیعی است؟

مادرها اصولا آدم­‌های نگرانی هستند. آنها وقتی نوزاد­شان به­ دنیا میآید مدام دنبال این هستند که ببینند بچه­ آنقدر که باید وزن گرفته یا نه. روند وزن گیری نوزاد میتواند اطلاعات مهمی درباره سلامت فرزندتان به شما بدهد. اما برخی از مادران مدام نگران این موضوع هستند. برای همین ما به سراغ دکتر اصغر لطفی، متخصص اطفال رفتیم تا درباره موضوع رشد و وزن‌گیری نوزادان اطلاعات لازم را برایتان فراهم کنیم.
 

رشد نوزاد از تولد تا یک سالگی

برای اینکه تشخیص بدهیم کودک سیر رشد مناسب داشته یا نه، باید به یک سری مسائل جانبی توجه کنیم. مثلا نوزاد به طور معمول در سه ماهه اول تولد باید روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ گرم وزن اضافه کند. این مقدار وزن گیری نوزاد در جامعه نرمال است، حالا ممکن است تعدادی از بچه­‌ها کمتر از این وزن بگیرند و تعدادی مقداری بیشتر. اما به طور میانگین در سه ماهه­ اول، نوزاد در ماه باید بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم وزن بگیرد.
 
وزن گیری نوزاد با تغذیه صحیح
 
البته در این بین باید سیر رشد نوزدانی که قبل از این نوزاد به دنیا آمده­اند و همینطور الگوی رشد خانواده را به شکل کامل در نظر گرفت. بعضی از افراد به شکل ژنتیکی چاق هستند و بعضی دیگر لاغر، بیشتر مواقع نوزاد هم تحت تاثیر همین حالت ژنتیکی رشد میکند. اگر والدین یا خواهر و برادرهای قبلی لاغر باشند، طبیعی است که نوزاد هم لاغر باشد و برعکس. برای همین مادران قبل از اینکه از این موضوع ناراحت شوند بهتر است به سیر رشد خودشان و کودکان قبلی­ شان نگاهی بیندازند.
 

میزان رشد نوزاد بعد از سه ماهگی

سرعت رشد نوزاد بعد از سه ماه کمتر می­شود و به طور کلی در ۶ ماه دوم معمولا روزانه بین ۱۵ تا ۱۸ گرم رشد می­کند و در سه ماهه پایانی سال اول، ۱۲ تا ۱۵ گرم به شکل روزانه رشد می­کند. به طور کلی وزن نوزاد با گذشت یک سال از زمان به دنیا آمدن باید سه برابر شود.

میزان رشد نوزاد

میزان رشد در چه صورت باید مادر را نگران کند؟

در صورتی که نوزاد در سه ماهه اول تولد رشد کمتری از حدی که در بالا ذکر شد داشته باشد و کم وزن گرفته باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. بهتر است خودتان هم روند اندازه گیری قد و وزن نوزادتان را بدانید تا بتوانید در صورت هرگونه تغییر با جدول رشد به پزشک اطلاع دهید.
 

استفاده از مکمل برای نوزادان مجاز است؟

از چهارماهگی به بعد مادران می­توانند از قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان­شان استفاده کنند اما شروع استفاده از غذا برای کودک از ۶ ماهگی به بعد است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *