1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چرا برای سرماخوردگی فرزندتان به آنتی بیوتیک نیاز ندارید؟

چرا برای سرماخوردگی فرزندتان به آنتی بیوتیک نیاز ندارید؟

چرا برای سرماخوردگی فرزندتان به آنتی بیوتیک نیاز ندارید؟

علائم سرماخوردگی معمولی عبارتند از:

  •  عطسه کردن
  • بینی گرفته
  • آبریزش بینی
  •  گلو درد
  •  سرفه کردن
  •  چشمان خیس
  •  تب (معمولاً درجه پایین و بیش از ۳-۵ روز طول نمی‌کشد)

 

این علائم معمولاً چند روز طول می‌کشد اما کودکانی که راه‌های هوایی حساس دارند ممکن است مدت طولانی‌تری علائم را تجربه کنند. بیشتر موارد سرماخوردگی ناشی از ویروس‌ها است. ویروس معمولاً از طریق قطرات معلق در هوا (آئروسل‌ها)، تماس مستقیم با ترشحات بینی آلوده یا‌اشیاء آلوده (مانند اسباب بازی) منتقل می‌شود. کودک شما ممکن است از تماس نزدیک با اعضای خانواده آلوده یا کودک دیگری در مهدکودک به این عفونت مبتلا شود. کودکان می‌توانند تا ۴ تا ۶ دوره سرماخوردگی را در یک سال تجربه کنند.

آنتی بیوتیک‌ها چه تأثیری در بهبود دارند؟

آنتی بیوتیک‌ها دارویی هستند که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری استفاده می‌شوند. آن‌ها برای از بین بردن باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند یا کاهش رشد آن‌ها استفاده می‌شود تا بدن بتواند از شر آن‌ها خلاص شود. بیماری‌های ناشی از باکتری عبارتند از برونشیت، عفونت مجاری ادرار، عفونت گوش، چشم صورتی و غیره.

 

چرا برای سرماخوردگی آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود؟

آنتی بیوتیک‌ها ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند را از بین نمی‌برند. بیماری‌های رایج دوران کودکی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی (مانند سرفه، سرماخوردگی، گلودرد)، آنفولانزای معده (مانند اسهال، استفراغ) عمدتاً توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و پزشک معمولاً در چنین شرایطی آنتی‌بیوتیک برای کودک شما تجویز نمی‌کند. بیش از ۲۰۰ ویروس می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند، اما شایع‌ترین آن‌ها راینو ویروس است. هنگامی که ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند ابتدا بینی و حفره‌های پر از هوا در صورت (سینوس‌ها) را آلوده می‌کنند، بینی مخاط شفاف ایجاد می‌کند. این به شستشوی ویروس‌ها از بینی و سینوس‌ها کمک می‌کند. پس از ۲ یا ۳ روز مخاط ممکن است به رنگ سفید، زرد یا سبز تغییر کند. این طبیعی است و به این معنی نیست که شما به آنتی بیوتیک نیاز دارید.

اگر کودک من در زمان سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک مصرف کند چه می‌شود؟

ما تعداد زیادی میکروب خوب (باکتری) در بدن و روی پوست خود داریم. آن‌ها مانند سربازانی هستند که در برابر میکروب‌های بد (هم ویروس‌ها و هم باکتری‌ها) که ممکن است باعث عفونت شوند محافظت می‌کنند. اگر آنتی بیوتیک به صورت غیر ضروری تجویز شود، می‌تواند میکروب‌های خوب (باکتری) بدن ما را از بین ببرد و سیستم دفاعی ما را ضعیف کند. این می‌تواند باعث شود که کودک راحت‌تر به عفونت مبتلا شود. آنتی بیوتیک‌ها بدون خطر نیستند. عوارض جانبی شامل اسهال، استفراغ، نفخ شکم، از دست دادن اشتها، یا حتی بثورات پوستی یا واکنش آلرژیک (ورم چشم/لب، خس خس سینه، کهیر) است. استفاده بیش از حد یا استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک‌ها منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شده است. باکتری‌ها به مرور زمان سازگار می‌شوند و تبدیل به “سوپر باکتری” یا “ابر میکروب ها” می‌شوند. به موارد زیر هنگام مصرف آنتی بیوتیک توجه کنید:

 آن‌ها را برای عفونت ویروسی مصرف نکنید

 بدون نظر پزشک آنتی بیوتیک را شروع نکنید

 فقط مواردی را که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف کنید

 آن‌ها را مطابق دستور بگیرید

 دوز‌ها را نادیده نگیرید

 

منبع:

healthwaymedical.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *