خراسان/ مدت‌هاست در این فکر هستم که من، همسرم را خیلی دوست داشتم و او هم مرا خیلی دوست داشت،  برایم سوال است آیا کسی یا کسانی خانمم را فریب دادند که حالا با من قهر کرده است و آشتی نمی‌کند؟ البته می‌دانم و اطمینان دارم همسرم زنی ساده و زودباور بود. چه کنم برای آشتی کردن؟
 این که شما و همسرتان یکدیگر را دوست داشتید و دارید، به عنوان یک مولفه مثبت خیلی خوب است ولی توجه داشته باشید دوست داشتن به تنهایی ضامن  بقای زندگی مشترک نیست. علاوه بر آن زوج ها نیازمند داشتن یک سری مهارت‌ها هستند تا بتوانند در  فراز و نشیب‌های زندگی در کنار یکدیگر بر مشکلات فائق آیند. در ادامه نکاتی را  متذکر می‌شوم.
 نگویید که خانمم را فریب دادند
 در پاسخ به سوال‌تان در خصوص احتمال فریب دادن همسرتان باید عرض کنم که بهتر است اولا از منفی‌نگری و بدبینی پرهیز کنید و ثانیا به جای سلب مسئولیت از خود و جست‌وجو برای یافتن مقصر یا مقصران بیرونی، عملکرد و ضعف‌های خودتان و دلایلی را که باعث قهر همسرتان شده است ، مورد بررسی قرار دهید زیرا معمولا اوضاع نابسامان درون خانواده و روابط متشنج بین زن و شوهر زمینه بروز مشکلات بعدی را فراهم می‌کند. بنابراین نگویید که خانمم را فریب دادند.
 زمینه یک آشتی پایدار را فراهم کنید
اگر قرار باشد بعد از آشتی و برگشت همسرتان شما دو نفر با همان سبک و رویه قبلی زندگی کنید، احتمال بروز مجدد همین وضعیت و حتی شدیدتر زیاد است. شایسته است که ابتدا زمینه‌های بروز مشکلات را شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها اقدامات و تغییرات لازم را انجام دهید.
 مهارت‌های خود را تقویت کنید
داشتن مهارت‌های ارتباطی موثر، توجه به تفاوت‌های فردی زن و مرد، تعدیل سطح انتظارات، درک متقابل، پرهیز از رفتارهای تلافی‌جویانه، پرهیز از مقایسه و داشتن گذشت و … از مواردی هستند که باعث کاهش تعارضات و افزایش میزان رضایتمندی از زندگی زن و شوهری می‌شوند. بنابراین سعی کنید با فراگیری این موارد از بروز مجدد مشکلات پیشگیری کنید.
 مسئولیت‌پذیری را تمرین کنید
از  شرایط پیش آمده  به عنوان یک فرصت استفاده و با مرور اتفاقات گذشته، نقش خودتان را در ایجاد این وضعیت مشخص کنید زیرا اگر شما بتوانید به مرحله‌ای برسید که با شناسایی نقاط قوت و ضعف‌های خود، آن‌ها را به درستی پوشش دهید زمینه ایجاد دلگرمی در همسرتان فراهم می‌شود.
 کاری کنید که خوشبختی را در کنارتان احساس کند
در پایان ضمن توصیه به انجام مشاوره حضوری، یادآوری می‌کنم که تنها به آشتی کردن با همسرتان فکر نکنید بلکه تلاش کنید با ایجاد تغییرات مد نظر وی شرایطی ایجاد کنید که بتواند اعتماد کند و با میل و رغبت به زندگی شما برگردد. سپس به گونه‌ای او را درک کنید که خوشبختی را در کنار شما احساس کند. در این صورت حتی اگر فرضیه شما مبنی بر ساده بودن همسرتان یا بحث فریب او وجود داشته باشد، مطمئن باشید خودش در برابر آن مقاومت کافی و مدیریت صحیح را خواهد داشت و دیگر نیازی نیست شما نگران باشید.
نویسنده : دکتر حسین محرابی | روان شناس و مدرس دانشگاه