1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه زمانی نوزادان می‌توانند انبه بخورند؟

چه زمانی نوزادان می‌توانند انبه بخورند؟

چه زمانی نوزادان می‌توانند انبه بخورند؟

اکثر نوزادان سالم از حدود شش ماهگی که شروع به خوردن مواد جامد می‌کنند می‌توانند انبه رسیده بخورند. در ابتدا می‌توانید مقدار کمی از پوره انبه صاف و بدون توده یا پوره آن را تغذیه کنید. هنگامی که کودک طعم و قابلیت هضم میوه را پیدا کرد می‌توانید پوره انبه را به سایر غذا‌ها مانند پوره موز یا پوره چغندر اضافه کنید تا غذا‌های همه کاره کودک در خانه درست کنید. برای نوزادان بزرگ‌تر از نه ماه می‌توانید تکه‌های کوچک انبه را سرو کنید. برای از شیر گرفتن کودک می‌توانید قاچ‌های انبه نازک (بدون پوست یا پوست) را به نوزاد بدهید تا در آغوش گرفته و بخورند. از آنجایی که انبه بدون پوست لغزنده است به او کمک کنید تا برای کاهش خطر خفگی آهسته انبه را بخورد. از طرف دیگر می‌توانید تمام تفاله آن را بردارید (با گذاشتن مقداری) و هسته انبه را به نوزادان بدهید تا آن را نگه دارند و بمکند.

 

انبه برای سلامتی نوزادان چه فوایدی دارد؟

انبه یک میوه آبرسان و سرشار از مواد مغذی حیاتی و ترکیبات زیست فعال برای کمک به رشد و تکامل سالم کودک است. ممکن است مزایای سلامتی زیر را برای کودک فراهم کند.

 رشد:

انبه میوه‌ای پر انرژی و سرشار از چندین ماده مغذی حیاتی مانند ویتأمین A است. نوزادان برای عملکرد‌های مختلف بدن به انرژی نیاز دارند که برای رشد و تکامل مناسب آن‌ها حیاتی است. ویتأمین A (بتا کاروتن) به شکل‌گیری پوست، مو، غشای مخاطی سالم و رشد مناسب بینایی کمک می‌کند.

 هضم بهتر:

۷۵ گرم انبه منجمد حاوی ۲.۱ گرم فیبر رژیمی است. تغذیه نوزادان انبه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است به آن‌ها کمک کند فیبر کافی دریافت کنند. فیبر رژیمی باعث افزایش حجم و صاف شدن حرکات روده می‌شود که برای جلوگیری از یبوست ضروری است.

 تقویت سیستم ایمنی:

انبه منبع عالی ویتأمین A، ویتأمین C و چندین ماده شیمیایی گیاهی مانند فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنولیک است. این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که ممکن است ایمنی را قوی کنند. علاوه بر این‌ها انبه می‌تواند مقدار کمی آهن، فولات، منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتأمین B6 را تأمین کند. نوزادان به این مواد مغذی برای انجام عملکرد‌های مختلف فیزیولوژیکی لازم برای رشد، نمو و تغذیه نیاز دارند.

چگونه یک انبه رسیده خریداری کنیم؟

 انبه را وزن کنید:

انبه را وزن کنید و آن‌هایی را انتخاب کنید که به اندازه آن سنگین هستند. آن‌هایی را انتخاب کنید که چاق هستند و لطیف نیستند. همچنین برای کاهش خطر آلودگی میکروبی مطمئن شوید که فاقد چاله‌های سیاه، کبودی یا بریدگی است.

 انبه را در دست بگیرید و به آرامی فشار دهید:

انبه‌های کاملاً رسیده چاق و سفت هستند اما به آرامی قابل لمس هستند. انبه را بو کنید و انبه‌ای را انتخاب کنید که عطر شیرینی دارد.

 قبل از گذاشتن در یخچال آن‌ها را بشویید:

قبل از اینکه انبه‌ها را در یخچال نگهداری کنید یا روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید آن‌ها را زیر آب سرد و جاری تمیز کنید و با حوله آشپزخانه خشک کنید.

 انبه‌های نارس را برای چند روز در دمای اتاق نگهداری کنید:

در حالی که انبه‌های تازه رسیده را فقط برای یک یا دو روز نگهداری کنید. انبه‌های کاملاً رسیده را در اسرع وقت مصرف کنید یا آن‌ها را بیش از یک یا دو روز در یخچال نگهداری نکنید.

 

چگونه به نوزادان انبه بدهیم؟

 از انبه‌های تازه و رسیده استفاده کنید:

از دادن آب انبه به نوزادان خودداری کنید مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری کرده باشد.

 از دادن انبه خشک به نوزادان خودداری کنید:

ممکن است خطر خفگی را افزایش دهد. با این حال اگر خیلی مشتاق هستید می‌توانید کمی پودر انبه خشک را به پوره‌های دیگر اضافه کنید یا له کنید. از طرف دیگر می‌توانید تکه‌های انبه خشک شده را با خیساندن آن‌ها در آب نرم کنید.

 یک یا دو قاشق چایخوری پوره انبه به کودک بدهید:

اگر کودک از نظر طعم و هضم مشکلی ندارد به تدریج مقدار آن را ابتدا به یک قاشق غذاخوری و سپس دو قاشق غذاخوری افزایش دهید.

 مراقب آلرژی کودک نسبت به انبه باشید:

علائم آن ممکن است بلافاصله پس از لمس یا خوردن انبه (سندرم آلرژی دهانی) ظاهر شود. علائم رایج واکنش آلرژیک که باید مراقب آن باشید خارش مداوم، بثورات پوستی (کهیر)، خس خس سینه، استفراغ و اسهال است.

 

منبع:

www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *