1403/02/15

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه مواد غذایی را به نوزادان ندهیم؟

چه مواد غذایی را به نوزادان ندهیم؟

چه مواد غذایی را به نوزادان ندهیم؟

عسل:

عسل (یا غذاهای تهیه شده با عسل) قبل یک ساگی ممنوع است زیرا ممکن است حاوی اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد. اگرچه عسل برای بزرگسالان بی ضرر می‌باشد اما عسل‌ها می‌توانند باعث بوتولیسم در نوزادان زیر ۱ سال شوند. این بیماری جدی اما به ندرت کشنده می‌تواند باعث یبوست، ضعف مکیدن، کم اشتهایی، بی حالی و حتی ذات الریه و کم آبی بدن شود بنابراین تا یک سالگی به کودک عسل ندهید.

شیر گاو:

نوزادان زیر یک سال باید از شیر گاو دوری کنند زیرا هضم آن برای نوزادان دشوار است. شیر گاو همچنین تمام مواد مغذی (مانند آهن و ویتامین E) که کودک برای رشد و نمو در اولین سال زندگی خود نیاز دارد را ندارد به همین دلیل است که شیر مادر یا شیر خشک بهترین منابع شیر هستند. با این حال اکثر پزشکان ماست، شیر و پنیر را تا ۸ ماهگی ممنوع می‌کنند. هنگامی که کودک شما یک ساله شد مصرف شیر گاو در حد اعتدال مناسب است. مراقب عدم تحمل یا حساسیت به شیر باشید (اگرچه حساسیت به شیر نادر است).  

آب میوه:

به هیچ وجه به نوزادان کمتر از یک سال آب میوه داده نشود حتی پس از یک سالگی از دادن آب میوه هنگام خواب خودداری کنید و آن را فقط از یک فنجان و فقط به مقدار کم در طول روز بدهید.

خوراکی‌های قندی:

نیازی به ممنوع کردن غذاهای شیرین طبیعی کودک مانند موز نیست زیرا آنها مواد مغذی را تامین می‌کنند. فقط از شیرین کردن هر چیزی که کودک می‌خورد با میوه خودداری کنید زیرا در حال ساخت پایه های طعم کودک هستند و غذاهای شیرین را حداقل تا ۱ سالگی به خصوص شکلات (که حاوی کافئین نیز هست) و آب نبات‌های سفت را از برنامه غذایی حذف کنید.

غذاهای غیر پاستوریزه:

هرگز نباید محصولات لبنی، آب میوه یا سیب را به صورت غیرپاستوریزه (خام) به کودک خود سرو کنید. آنها می‌توانند حاوی باکتری‌های خطرناکی باشند که می‌توانند باعث بیماری‌های تهدید کننده زندگی در نوزادان و خردسالان شوند.

گوشت دودی:

بیشتر گوشت‌های دودی یا فرآوری شده مانند بیکن حاوی نیترات و سایر مواد شیمیایی هستند و سدیم و چربی حیوانی بالایی دارند به این معنی که باید به ندرت برای نوزادان سرو شوند. 

ماهی با جیوه بالا:

تحقیقات نشان می‌دهد که ماهی ممکن است ضریب هوشی را افزایش دهد. فقط از آنهایی که دارای سطوح بالای جیوه هستند (کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی، کاشی ماهی و ماهی تن تازه و غیره) اجتناب کنید. درعوض از ماهی سفید، ماهی قزل آلا، میگو و گوش ماهی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود به علت وجود روغن در تن ماهی از مصرف آن اجتناب کنید.

غلات تصفیه شده:

کربوهیدرات‌های پیچیده مواد مغذی طبیعی را فراهم می‌کنند که در طی فرآیند تصفیه (که غلات کامل را سفید می‌کند) از بین می‌روند. غلات کامل همچنین سرشار از فیبر هستند که به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می‌کند. بنابراین غلات تصفیه شده مانند نان سفید را از منو حذف کنید و پاستا، نان، غلات و برنج را خریداری کنید. شروع زودهنگام این عادت به کودک شما کمک می‌کند تا در مراحل بعدی زندگی خود غذاهای سالم‌تری را انتخاب کند.

چه مواد غذایی باعث خفگی کودکان می‌شود؟

  • کشمش نپخته
  • نخود 
  • انگور
  • سبزیجات خام با گوشت سفت (هویج، فلفل دلمه ای)
  • میوه خام گوشت سفت (سیب، گلابی نارس)
  • تکه‌های گوشت یا مرغ
  • ذرت بو داده
  • آجیل
  • تکه‌های کره بادام زمینی
  • هات داگ
  • آدامس

هنگامی که دندان‌های آسیاب کودک شما در حدود ۱۲ ماهگی ظاهر شد می‌توانید غذاهایی را که نیاز به جویدن دارند مانند سبزیجات یا میوه‌های سفت (مثلاً سیب‌های خام رنده شده یا خرد شده به قطعات بسیار کوچک)، برش‌های کوچک گوشت و مرغ (برش داده شده در قسمت‌های مختلف) اضافه کنید. دانه) و انگور بدون هسته (پوست و نصف شده) را به کودک بدهید. از دادن هویج خام، ذرت بو داده، آجیل و هات داگ کامل را تا زمانی که کودکتان به خوبی بجود خودداری کنید. حتی در صورت مصرف مطمئن شوید که آنها را مکعبی یا خیلی نازک برش داده اید.

چه زمانی غذای حساسیت زا را به کودک معرفی کنیم؟

ممکن است شنیده باشید که باید در سال اول از دادن غذاهای آلرژی زا به نوزادان از جمله بادام زمینی، تخم مرغ، گندم، لبنیات و … اجتناب کنید اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از آلرژی غذایی غذاهای آلرژی‌زا را بین ۴ تا ۱۱ ماهگی به کودک بدهید زیرا بسیاری از این غذاها به ویژه آجیل سرشار از پروتئین سالم، فولات و سایر مواد مغذی ضروری هستند. فقط قبل از استفاده از آنها ابتدا با پزشک صحبت کنید (مخصوصاً اگر آلرژی در خانواده نزدیک شما وجود دارد) و آنها را یکی یکی در خانه معرفی کنید تا بتوانید از نزدیک مراقب خفگی کودک باشید. همچنین از آجیل کامل خودداری کنید زیرا ممکن است قبل از ۴ سالگی خطر خفگی را ایجاد کنند.

منبع:

www.whattoexpect.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *