1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه رحم کج بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

چگونه رحم کج بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

چگونه رحم کج بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

اکثر رحم‌ها به سمت جلو و به سمت ناف شما متمایل می‌شوند. اما اگر رحم کج شده‌ای دارید که به آن رحم رتروورت، رتروفلکس یا نوک شده نیز می‌گویند به طور طبیعی با شیب به سمت عقب به سمت ستون فقرات شما رشد کرده است. بسیاری از زنانی که رحم کج دارند حتی از آن آگاه نیستند و هیچ تأثیری بر سلامت بارداری یا جنین شما ندارد.

 

آیا در صورت کج بودن رحم می‌توانم باردار شوم؟

رحم کج مطلقاً هیچ تأثیری بر توانایی شما برای باردار شدن یا سرعت باردار شدن شما ندارد. در واقع ویژگی‌های آناتومیک بسیار کمی بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر می‌گذارد. این مسائل می‌تواند شامل بافت اسکار در رحم شما باشد که می‌تواند نتیجه یک عفونت قبلی لگن باشد یا بافت اسکار اطراف لوله‌های فالوپ شما.

علائم کج شدن رحم چیست؟

قبل از بارداری هیچ علامتی از کج شدن رحم نخواهید داشت. با این حال علائم کمی وجود دارد که ممکن است در سه ماهه اول بارداری مشاهده کنید:

– کمر درد:

این احتمال وجود دارد که نوک رحم باعث کمردرد بیشتر شود اگرچه این یک علامت رایج در هر بارداری است.

– مشکل در تخلیه مثانه:

برخی از پزشکان می‌گویند که در موارد بسیار نادر اگر رحم در حال رشد شما در دوران بارداری بسیار به عقب متمایل شود ممکن است به مثانه فشار وارد کند و تخلیه آن را دشوار کند. هنگام ادرار کردن به سمت عقب متمایل شوید که می‌تواند رحم شما را از مثانه خارج کند و هرگونه فشاری را کاهش دهد.

– رحم:

همانطور که کودک شما در سه ماهه اول رشد می‌کند رحم شما در حفره لگن منبسط می‌شود اما در هفته ۱۲ تا ۱۳ رحم شما از لگن شما بیرون می‌آید و به داخل شکم شما می‌آید تا بتواند کودک در حال رشد شما را در خود جای دهد. در این مرحله یک رحم نوک تقریباً همیشه به سمت بالا حرکت می‌کند.

 

آیا نوک رحم در بارداری خطری ایجاد می‌کند؟

اگر متوجه شدید که در سه ماهه اول بارداری در تخلیه مثانه خود مشکل دارید می‌توانید در معرض خطر عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشید، زیرا ادرار در یک مکان جمع می‌شود و به یک هدف آسان برای باکتری‌ها تبدیل می‌شود. بنابراین مراقب سایر علائم UTI از جمله درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا فشار یا درد در معده خود باشید و حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا شما را با آنتی بیوتیک‌های ایمن بارداری درمان کند.

رحم کج چه تأثیری بر تولد نوزاد من خواهد داشت؟

در حالی که برخی از زنان تعجب می‌کنند که آیا داشتن رحم کج می‌تواند باعث عوارض زایمان شود یا منجر به سزارین شود بسیار بعید است. بعد از سه ماهه اول رحم شما آنقدر بزرگ می‌شود که به این صورت کج نمی‌شود. در شرایط بسیار نادر نوک رحم ممکن است باعث حبس شدن رحم شود (زمانی که رحم شما به جای اینکه در حین رشد در شکم شما ظاهر شود، در لگن گیر می‌کند) اما احتمال وقوع آن بسیار کم است.

بعد از زایمان چه اتفاقی برای رحم من می‌افتد؟

پس از زایمان موقعیتی که رحم شما در آن مستقر می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه چقدر رباط‌های شما در دوران بارداری کشیده شده‌اند یا چقدر وزن اضافه کرده‌اید (وزن اضافه بر رحم شما فشار می‌آورد و می‌تواند بر موقعیت پس از زایمان تأثیر بگذارد). حتی اگر رحم شما به موقعیت معکوس خود بازگردد به احتمال زیاد هیچ تأثیری بر شما یا بارداری آینده شما نخواهد داشت.

 

منبع:

www.whattoexpect.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *