1402/12/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه چربی پوست خود را در خانه کاهش دهیم؟

چگونه چربی پوست خود را در خانه کاهش دهیم؟

چگونه چربی پوست خود را در خانه کاهش دهیم؟

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است که در زیر سطح پوست شما قرار دارند. سبوم به محافظت از پوست شما کمک می‌کند و آن را مرطوب نگه می‌دارد اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به پوست چرب شود که می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ، آکنه و جوش‌های سر سیاه شود. پوست چرب از نظر ظاهری چرب بوده و به راحتی درمان نمی‌شود. در ادامه چند مورد درمان خانگی برای پوست‌های چرب آورده شده است:

عسل:

استفاده از عسل روی صورت می‌تواند به پوست چرب کمک کند. عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی‌کننده است که می‌تواند برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مفید باشد. علاوه بر این از آنجایی که عسل یک مرطوب‌ کننده است می‌تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد اما آن را چرب نمی‌کند. یک لایه نازک از عسل خام را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه خشک شود. سپس آن را با آب گرم بشویید.

 بلغور جو دوسر:

استفاده از بلغور جو دوسر روی صورت می‌تواند به جذب چربی اضافی کمک کند و پوست ملتهب را تسکین دهد. می‌توانید بلغور جو دوسر را با ماست، عسل یا میوه‌های له شده مانند موز و سیب مخلوط کنید. حتی می‌توانید از خمیر بلغور جو دوسر آسیاب شده و آب روی صورت خود استفاده کنید تا از شر چربی پوست خلاص شوید. ۱ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر آسیاب شده را با آب داغ مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. در صورت تمایل می‌توانید عسل را به آن اضافه کنید. مخلوط را روی صورت خود بمالید و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند. بعداً با آب گرم بشویید و خشک کنید.

 سفیده تخم مرغ و لیمو:

سفیده تخم مرغ و لیمو می‌تواند به سفت شدن منافذ پوست کمک کند. لیمو حتی می‌تواند به جذب روغن از صورت شما کمک کند. یک سفیده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه را در یک کاسه مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید. پس از خشک شدن آن را بردارید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

بادام:

بادام آسیاب شده می‌تواند پوست شما را لایه‌ برداری کرده و چربی اضافی را جذب کند. می‌توانید با مخلوط کردن ۳ قاشق چایخوری بادام خام ریز آسیاب شده با ۲ قاشق غذاخوری عسل ماسک صورت بادام درست کنید. این مخلوط را با حرکات دایره‌ای روی صورت خود بمالید و اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس صورت را بشویید.

 آلوئه ورا:

آلوئه ورا می‌تواند به درمان پوسته پوسته شدن پوست ناشی از لکه‌های چربی کمک کند. با این حال اگر پوست حساسی دارید آلوئه ورا می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود. اگر قبلاً از آلوئه ورا استفاده نکرده‌اید آن را روی ساعد خود تست کنید. اگر در طی یک یا دو روز هیچ واکنش آلرژیکی مشاهده نکردید می‌توانید از آلوئه ورا استفاده کنید. کافی است قبل از خواب یک لایه نازک روی صورت خود بمالید و صبح روز بعد صورت خود را بشویید.

 گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که ممکن است به جذب روغن اضافی و باز کردن منافذ کمک کند. برای تهیه ماسک گوجه فرنگی یک قاشق چایخوری شکر را با گوجه فرنگی مخلوط کنید. ماسک را با حرکات دایره‌ای روی صورت خود بمالید و بگذارید ۵ دقیقه بماند و سپس صورت را بشویید.

خیار:

خیار حاوی ۹۰ درصد آب است. می‌تواند پوست را بدون ایجاد چربی آبرسانی و مرطوب کند. همچنین دارای خواص قابض طبیعی است که به از بین بردن آلودگی و پوست مرده کمک می‌کند. می‌توانید قبل از خواب چند برش خیار را روی صورت خود بمالید سپس صبح روز بعد صورت خود را با آب گرم بشویید.

 سرکه سیب:

سرکه سیب نیز می‌تواند به پوست چرب کمک کند. سرکه سیب ارگانیک حاوی آنزیم‌ها و باکتری‌های ضروری است که برای پوست مفید هستند. با این حال همیشه باید از سرکه سیب رقیق شده برای مو و پوست خود استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کنید و هر روز قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.

چگونه از پوست چرب خود مراقبت کنیم؟

  • صورت خود را دو بار در روز با آب گرم بشویید.
  • برای حفظ رطوبت پوست از مرطوب‌ کننده استفاده کنید. برای پوست چرب خود از مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنید.
  • حتی می‌توانید از خاک رس آرایشی استفاده کنید زیرا می‌تواند به جذب چربی از پوست کمک کند.
  • دست‌های خود را قبل از استفاده از لوازم آرایشی بشویید. همچنین قبل از مصرف هرگونه کرم در کف دست دستان خود را بشویید.
  • هفته‌ای دو بار با اسکراب صورت خود را لایه‌ برداری کنید تا سلول‌های مرده پوست پاک شود. اسکراب صورت می‌تواند به پاک کردن کثیفی، روغن و سایر ناخالصی‌ها از صورت شما کمک کند.
  • اگر پوست چرب دارید از محصولات براق برای صورت خود استفاده نکنید. محصولاتی با روکش مات انتخاب کنید. همچنین از رژگونه‌های مات و برنز‌کننده استفاده کنید.
  • استفاده از گلاب هرازگاهی باعث می‌شود پوست شما برای مدت طولانی شاداب بماند.
  • همیشه قبل از رفتن به رختخواب آرایش را پاک کنید.
  • استفاده از یک تونر بدون الکل هر روز می‌تواند تولید چربی اضافی را کاهش داده و آلودگی را از روی پوست شما پاک کند.

 

چگونه از چربی پوست جلوگیری کنیم؟

تغییرات هورمونی، مراقبت نامناسب از پوست، سبک زندگی ناسالم، استرس و تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به پوست چرب شود. درمان‌های خانگی ذکر شده در بالا می‌تواند به شما کمک کند از شر پوست‌های چرب خلاص شوید. اما پیشگیری از آن در وهله اول گزینه بهتری خواهد بود. برای کنترل تولید روغن از خوردن غذا‌های ناسالم مانند غذا‌های سرخ شده، غذا‌های پر قند و غذا‌های فرآوری شده خودداری کنید. همچنینز یک روال مراقبت از پوست را رعایت کنید. از محصولات مبتنی بر آب و آرایش برای پوست‌های چرب استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده محصولات را بررسی کنید و مواد “غیر کومدون زا” را انتخاب کنید زیرا این محصولات کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کنند. از دست زدن به صورت خودداری کنید زیرا می‌تواند ناخالصی‌ها را به صورت شما منتقل کند که ممکن است منجر به آکنه شود. همچنین روزانه حداقل ۳ لیتر آب بنوشید زیرا نوشیدن آب فراوان می‌تواند به دفع سموم از بدن شما کمک کند.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *