محققان دانشکده دارتموث بررسی کردند که انسان‌ در چه سنی بیشتر احتمال شکست ‌عشقی دارد یا نارضایتی‌هایش به اوج می‌رسد؟
انسان‌ها دوره‌های مختلفی از نارضایتی و رضایت را در طول زندگی خود طی می‌کنند، مثلا امکان شکست عشقی در ۱۶ سالگی یا طلاق در ۵۰ سالگی می‌تواند در اوج آن باشد، اما در مقطع سنی خاصی تمام انسان‌ها تقریباً از خود احساس نارضایتی دارند. بر اساس تحقیقی که پژوهشگران دانشکده دارتموث در ۱۳۲ کشور جهان انجام داده و نتایج آن را در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آلمان منتشر کرده‌اند، صرف نظر از شرایط اجتماعی و شغلی افراد، آن‌ها در سن خاصی در پایین‌‌ترین سطح خوشبختی قرار می‌گیرند.
 چرا ۴۰ سالگی؟
مجله آلمانی «پیترا» درباره نتایج این پژوهش نوشته که در مقطع سنی ۴۰سالگی انسان‌ها در بدترین شرایط از لحاظ نارضایتی قرار دارند. در کشورهای صنعتی این حس نارضایتی در ۴۷.۲ سالگی و در کشورهای در حال رشد در ۴۸.۲ سالگی به سراغ مردم می‌آید. تفسیرهای علمی درباره به وجود آمدن این احساس در چنین سنی در میان مردان این است که اهداف زندگی به مرور زمان در میان اشخاص دستخوش تغییر می‌شود، فرد در ۲۰سالگی نسبت به ۴۰سالگی، ۵۰سالگی و بعد از آن خواسته‌های گوناگونی از زندگی دارد. در مقطع ۴۰سالگی پرسش‌هایی درباره میزان کارآمد بودن،  لزوم ادامه راهی که در پیش گرفته و … در ذهن فرد ایجاد می‌شود و همواره با خود این درگیری را دارد که آیا باید فعالیت دیگری هم به جز کار کردن انجام دهد؟

  دوره سخت ۴۰ سالگی هم برای مردان و هم برای زنان؟
پرسش‌های دیگری درباره محل زندگی و امنیت مالی هم به این دغدغه‌ها اضافه می‌شود، این در حالی است که برخی هم احساس می‌کنند باید جوانی خود را بازیابند و از زندگی به دور از مشکلات بی‌پایان روزمره لذت ببرند. از این رو کارشناسان این دوره را دوره بحران نیمه عمر مردان می‌نامند. به گفته کارشناسان در میان زنان هم پایان مقطع ۴۰سالگی آغاز دوره یائسگی است و آن ها هم به این دلیل دچار نارضایتی می‌شوند؛ علاوه بر این پرسش‌هایی در ذهن زنان درباره اهداف زندگی برای مرحله بعدی زندگی‌شان مطرح می‌شود، در کنار آن مشکلات جسمی هم به سراغ‌شان می‌آید و در بدترین شرایط دچار افسردگی می‌شوند.