1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کاربردهای عکس رنگی رحم، چیست؟

کاربردهای عکس رنگی رحم، چیست؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که عکس رنگی رحم چه کاربردهایی دارد؟

سوال : عکس رنگی رحم چه کاربردهایی دارد؟

پاسخ : هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم تکنیکی است که در طی آن به کمک نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی می توان تصویربرداری از داخل رحم و لوله رحم انجام داد و آن ها را بررسی نمود. همچنین می توان از عکس رنگی رحم جهت شناسائی برخی از مشکلات ناباروری استفاده کرد.

برای آگاهی بیشتر از کاربردهای عکس رنگی رحم به سراغ رادیولوژی، سونوگرافی و ماموگرافی تخصصی طنین رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به رادیولوژی، سونوگرافی و ماموگرافی تخصصی طنین یا دریافت نوبت از رادیولوژی، سونوگرافی و ماموگرافی تخصصی طنین کلیک کنید.

کاربردهای عکس رنگی رحم، چیست؟

موارد کاربرد عکس رنگی رحم

مهمترین موارد کاربرد عکس رنگی رحم تشخیص ناباروری، سقط های مکرر، بسته بودن و چسبندگی لوله های رحمی می باشد. همچنین از دیگر موارد کاربرد عکس رنگی رحم می توان به ناهنجاری های ساختاری در رحم، فیبروم رحمی و پولیپ های رحمی اشاره کرد.

آیا عکس رنگی رحم درد دارد؟

یکی از عمده ترین سوالاتی که در زمینه سونو هیستروگرافی به وجود می آید این است که آیا تست HSG درد دارد؟ که در جواب باید گفت طی گرفتن عکس رنگی از رحم به خصوص در هنگام تزریق ماده حاجب، انقباضات عضلات رحمی می تواند موجب احساس دردی خفیف شود که در مواردی که لوله های رحمی مسدود باشند (چسبندگی لوله های رحمی وجود داشته باشد) این درد ممکن است شدیدتر گردد. به همین دلیل بطور معمول سی دقیقه قبل از انجام عکس رنگی رحم، یک داروی مسکن برایتان تجویز می شود تا درد را احساس نکنید.

عوارض عکس رنگی رحم

از مهمترین عوارض هیستروسالپنگوگرافی می توان به درد و انقباض عضلانی اشاره کرد.
خونریزی واژینال خفیف، احساس گیجی و درد های شکمی از دیگر عوارض عکس رنگی رحم می باشند. در موارد بسیار نادر، کاهش و از دست رفتن سطح هوشیاری و گرفتگی عضلانی نیز در بیماران دیده می شود.

کاربردهای عکس رنگی رحم، چیست؟

خطرات هیستروسالپنگوگرافی

از علائم خطر هیستروسالپنگوگرافی می توان به واکنش های آلرژیک، عفونت لوله های رحمی و یا آندومتر اشاره کرد.

علائم عفونت پس از عکس رنگی رحم

در صورتی که دچار عفونت شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. علائم ابتلا به عفونت عبارتند از

  • تب؛
  • درد شدید لگنی؛
  • ترشحات واژینال بد ب ؛
  • تهوع.

موارد منع هیستروسالپنگوگرافی

از موارد منع هیستروسالپنگوگرافی اسپاسم لوله های رحمی می باشد، زیرا می تواند سبب نتیجه مثبت کاذب شود و همچنین در صورت عدم عبور کاتتر به داخل رحم انجام عکس رنگی رحم توصیه نمی گردد.

مزایای عکس رنگی رحم

از مهمترین فواید عکس رنگی رحم می توان به غیر تهاجمی بودن آن اشاره کرد، به این معنی که نیاز به عمل جراحی ندارند. همچنین کوتاه بودن زمان انجام این روش، از دیگر مزایای عکس رنگی رحم می باشد. این روش جهت رفع چسبندگی لوله های رحمی نیز بکار می رود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *