در دوران یائسگی، وضعیت هورمون ها به طور چشمگیری تغییر می کند، به دنبال تغییرات هورمونی، ترشحات واژن، کیفیت بافت و pH تعادلی واژن هم  تغییر می کند.  برای حفظ سلامت واژن و جلوگیری از عفونت، بوی بد، خارش و خشکی واژن بهتر است از ژل بهداشتی بانوان استفاده شود. علاوه بر این، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان، چاقی، مشکلات قلبی و دیابت در زنان یائسه بیشتر دیده می‌شود.
  راهکارهای طبیعی برای بهبود علایم یائسگی
   غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D
تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می‌تواند باعث تضعیف استخوان‌ها و در نتیجه افزایش خطر پوکی استخوان شود. بنابراین دریافت مقدار کافی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی می‌تواند نقش بسزایی در سلامت استخوان ها ایفا کند.
   روش های جذب ویتامین D
مصرف مقدار کافی ویتامین D در زنان یائسه منجر به کاهش خطر شکستگی لگن در اثر ضعف بافت استخوانی خواهد شد. نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است، پوست با قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D تولید می کند.با بالارفتن سن، کارایی پوست برای تولید این ویتامین کمتر خواهد شد، بنابراین اگر زیاد در معرض آفتاب نیستید یا پوست خود را در برابر آفتاب می‌پوشانید، مصرف مکمل یا منابع غذایی دارای ویتامین D را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.این منابع غذایی عبارت اند از: ماهی‌های چرب، تخم مرغ و غذاهای غنی شده با ویتامین D .درمان علایم یائسگی در زنان داشتن وزن نرمال و متناسب است.
    مصرف میوه و سبزی
مقادیر زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید.داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می‌تواند به جلوگیری از بروز برخی علایم یائسگی کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات، کالری کمی دارند و با ایجاد حس سیری، گزینه‌ای عالی برای کاهش و حفظ وزن مناسب هستند.آن ها همچنین می‌توانند در پیشگیری از بروز برخی مشکلات مانند بیماری‌های قلبی موثر باشند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بعد از یائسگی به دلیل عواملی مانند افزایش سن، افزایش وزن یا احتمالاً کاهش سطح استروژن بیشتر خواهد شد.