1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کاهش وزن در دوران شیردهی

کاهش وزن در دوران شیردهی

کاهش وزن در دوران شیردهی

یکی از مزایای شیردهی که بسیاری از مادران از آن قدردانی می کنند کاهش وزن است که هیچ ارتباطی با نوزادان ندارد. شیردهی می تواند به شما در کاهش وزن و بازگشت سریع بدن قبل از بارداری کمک کند ، اما مهم است که بدانید این مزیت همیشه حتمی نیست. برای برخی از مادران، از دست دادن وزن یک روند سریع نیست و مدت زمان زیاد طول می کشد گاهی هم برعکس اصلا کاهش وزن اتفاق نمی افتد.

میزان وزنی که هنگام شیردهی از دست خواهید داد به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

سطح فعالیت مادر

عادت های غذایی

سلامتی کلی

وزن قبل از بارداری

افزایش وزن در دوران بارداری

کالری سوزی و کاهش وزن در دوران شیردهی چگونه صورت میگیرد؟

شیردهی در ابتدا به شما در از دست دادن وزن اضافی بیش از حد کمک نمی کند اما به انقباض عضلات کمک می کند تا خیلی سریعتر به اندازه قبل از بارداری برگردید. هنگام شیردهی، تا ۶ هفتگی پس از زایمان شکم شما باید بسیار لاغرتر به نظر برسد. پس از آن مطالعات نشان می دهد زنانی که به طور انحصاری شیر می دهند احتمالاً وزن بارداری خود را حدود شش ماه پس از تولد نوزادان خود از دست می دهند، در مقایسه با زنانی که شیر نمی دهند. شیردهی تا ۵۰۰ کالری در روز می سوزاند.

آیا رژیم غذایی در دوران شیردهی بی خطر است؟

فکر خوبی نیست که سعی کنید خیلی سریع با رژیم کم کالری لاغر شوید. محدود کردن مقدار غذایی که می خورید می تواند مواد مغذی در شیر را کاهش دهد و سپس منجر به کاهش وزن شدید شود. همچنین باید از مصرف هر نوع قرص لاغری خودداری کنید. این محصولات حاوی گیاهان ، داروها یا سایر موادی هستند که ممکن است به شیر مادر شما وارد شده و به کودک شما آسیب برسانند. البته اگر خیلی افزایش وزن دارید می توانید از دکتر تغذیه کمک بگیرید

نکاتی برای کاهش وزن در دوران شیردهی:

در حالی که برخی از زنان هنگام شیردهی وزن کم می کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که وزن به دست آمده در دوران بارداری را به سادگی ذوب کند. با این وجود مواردی وجود دارد که می توانید برای افزایش احتمال کاهش وزن در دوران پس از زایمان انجام دهید:

۱- ورزش را شروع کنید

پس از بهبودی از زایمان با پزشک خود در مورد افزودن ورزش صحبت کنید. در صورت طبیعی پس از گذشت ۶ هفته  از زایمان، باید بتوانید برخی از ورزش های سبک یا متوسط را شروع کنید. اگر سزارین شده اید، التیام آن بیشتر طول می کشد. بنابراین برای شروع یک برنامه ورزشی باید برنامه ریزی مناسب انجام دهید.

۲- به اندازه کافی بخوابید

ممکن است برای یک مادر تازه شیرده سخت باشد، اما سعی کنید وقتی می توانید به اندازه کافی استراحت کنید. کمبود خواب می تواند منجر به مشکل در کاهش وزن و افزایش وزن شود.

۳- غذاهای سالم بخورید

غذای ناخواسته پر از کالری اضافی و غیر مغذی است. آنها به کالری دریافتی روزانه شما اضافه می کنند اما هیچ یک از مواد مغذی مورد نیاز بدن را نمی دهند. خوردن غذاهای خالی از کالری ممکن است از کاهش وزن بارداری جلوگیری کند. حتی ممکن است وزن اضافه کنید.

اگر ۳-۶ ماه پس از تولد کودک هنوز در کاهش وزن مشکل دارید، رژیم غذایی خود را با دقت بررسی کنید و برنامه تمرینی خود را تنظیم کنید (ورزش سبک تا متوسط در شیردهی تداخل ایجاد نمی کند) و کاهش کالری دریافتی خود را در نظر بگیرید.

 

چه موقع با دکتر خود صحبت کنید؟

اگر بعد از آزمایش موارد بالا هنوز با کاهش وزن پس از زایمان دست و پنجه نرم می کنید ، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به دکتر مراجعه کنید. دشواری شما در کاهش وزن می تواند یک دلیل پزشکی باشد مانند استرس، افسردگی، تیروئید کم کار یا عدم تعادل هورمون دیگری در بدن است. هنگامی که مسائل اساسی را درمان کردید ممکن است بتوانید با سرعت بیشتری وزن کم کنید.

نتیجه گیری:

در ۶ هفته اول پس از تولد کودک نگران وزن خود نباشید. در این مدت یک رژیم غذایی متعادل داشته و سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید. بدن شما به انرژی و تغذیه اضافی نیاز دارد تا پس از زایمان بهبود یابد و یک منبع شیر مادر برای کودک شما تولید کند. بعد از اینکه از زایمان بهبود یافتید و منبع شیر مادر خود را تأمین کردید می توانید به فکر برگشت وزن متعادل بدن خود باشید.

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *