1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کودکم مورد آزار جنسی قرار گرفته چه کنم ؟

کودکم مورد آزار جنسی قرار گرفته چه کنم ؟

کودک آزاری

نحوه صحیح رفتار والدین با کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند

استفاده از کودک برای رسیدن به هرگونه هدف و لذت جنسی نیز به عنوان آزار جنسی شناخته می شود. متاسفانه اکثر آزارهای جنسی معمولاً توسط آشنایان و گاهی توسط والد صورت می گیرد. آزاری جنسی می تواند پیامدهای روانی و رفتاری زیادی در پی داشته باشد و هر چه سن کودک بیشتر باشد، صدمات شدیدتری به فرد وارد می شود. نحوه صحیح رفتار والدین با کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند سبب می شود، آنها دچار مشکلات کمتری در آینده شوند و با همراهی والدین از این بحران بزرگ عبور کنند. در این بخش از خانواده پلاس بیا نی نی نحوه صحیح رفتار والدین با کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند را آورده ایم.

کودک آزاری چیست ؟

مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی کودک آزاری به آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند می گویند، کودک آزاری به سه گروه تقسیم می شود :

کودک آزاری جسمی (physical child abuse)

جراحت جسمانی کودک زیر ۱۸ سال توسط فردی که مسئول نگه داری و محافظت از کودک است.

آزار جنسی کودک

کودک آزاری جنسی (sexcual child abuse)

آزار جنسی درگیر کردن کودک در فعالیت هایی که منجر به ارضای جنسی افراد بزرگسال می شود، یا عمل تحمیلی جنسی بر علیه کودکی که فاقد تحول شناختی، هیجانی و جسمی هستند، و یا سوءاستفاده جنسی با تماس ها و تعاملات بین کودک و فرد بالغی که می داند کودک را به منظور تحریک جنسی مورد استفاده قرار داده است.

بی توجهی یا غفلت ( Neglect )

عدم فراهم آوردن احتیاجات غذایی، پوششی، مسکن و بهداشت و مراقبت طبی است.

 

علائم کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می گیرند :

  • اضطراب
  • افسردگی
  • ترس های مرضی
  • احساس گناه
  • پرخاش گری
  • مشکلات تمرکز
  • دوری گزینی اجتماعی
  • انزوا
  • ترس و اجتناب از مردان
  • عصبی بودن
  • تغییر در الگوی خوردن
  • علابمی مثل کابوس شبانه
  • واکنش هایی نظیر از جا پریدن
  • مشکلات ارتباطی
  • افکار خودکشی
  • آسیب فیزیکی
  • مشکلات در نشستن
  • ابتلا به بیماری های جنسی

کودک آزاری چیست

رفتار والدین با کودکی که مورد تعرض قرار گرفته

او را چندین ساعت به حال خود بگذارید :

برای حفظ آرامش کودکانی که مورد تعرض قرار گرفته اند باید آن ها را به حال خودشان گذاشت تا آرام شوند.

مدام از آنها سوال نپرسید :

از آن ها مدام سوالاتی مانند چرا چنین اتفاقی افتاد؟، چرا این اتفاق برای بچه های دیگر نیفتاده است؟ نپرسید تا او آرامش خود را از دست ندهد.

علائم کودک آزاری

از توضیح خواستن از کودک خوداری کنید :

پس از مطلع شدن، از سؤال کردن های مکرر و توضیح خواستن از کودک خوداری کنید و طوری رفتار نمایید که کودک بفهمد که مقصر نیست و کسی که به او آزار رسانده است، گناه کار است.

فضای امنی برای آنها محیا کنیم:

فضای امنی برای آنها محیا کنید تا بتوانند حرف های خودشان را راحت به شما زده و شرح واقعه دهند.

دنبال مقصر نگردید :

مدام با گفتن جملاتی مثل «تو این کارو کردی»، «خودت مقصر این کار بودی» و … به آن ها انگ نزنید.

کودک آزاری جنسی

کودک را از یادآوری باز دارید:

کودک را از خاطرات، افکار یا احساسات، گفتگوها، کار و چیزهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم یاد آور رویدادهای آسیب زا هستند دور کنید.

هرگز و هرگز کودک را تنبیه نکنید :

مهم ترین توصیه ما در بخش خانواده پلاس بیا نی نی این است که در زمینه برخورد با کودکی که احیاناً به هر علتی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، محتاط باشید و برخورد تند و تنبیه فیزیکی نکنید و با برخورد بدتان این احساس را در کودک ایجاد نکنید که او مقصر است و موجودی دوست داشتنی نیست.

به او بگویید مراقب او هستید:

در مواجهه با کودکی که مورد آزاد جنسی قرار گرفته، سکوت نکنید زیرا سکوت شما باعث می شود کودک احساس کند برای شما مهم نیست و حقش بوده و متجاوز راست می گفت که او پلید است. پس به او بگویید که من تو را درک می کنم، از این به بعد مراقب تو هستم و خیلی بچه های دیگر مثل تو بودند اما الان زندگی می کنند و خوشبختند و ما دوباره زندگی را می سازیم.

پیشگیری از کودک آزاری

به روانشناس مراجعه کنید:

تجاوز جنسی بحث پیچیده و روانکاوی است و احتیاج به کار روان درمانی دارد و در این مسئله کودک نیاز به پروسه درمان دارد و باید یک کار گروهی بین خانواده و روانکاو اتفاق بیفتد.

به پزشک مراجعه نمایید :

پس از تجاوز پدر و مادر باید کودک را سریع نزد پزشک ببرند زیرا اکثر بیماری های عفونی که از فرد متجاوز به بچه منتقل می شود مثل اچ ای وی، ویروس هرپس تناسلی و…. در ساعات اولیه قابل درمان و کنترل هستند.

به پلیس گزارش دهید :

هیچگاه از ترس بی آبرو شدن تجاوز به کودکتان را مخفی نکنید و به پلیس گزارش دهید تا اینگونه متجاوز را به سزای عمل خود برسانید و جلوی تعارض به کودکان بی گناه دیگر را بگیرید. اگر بدانیم کسی متجاوز است ولی معرفی نکنیم در جرم شریک هستیم. توجه کنید که شما برای جمع کردن شواهد و مراجعه به پزشکی قانونی حدود دو هفته وقت دارید.

آزار جسمی کودکان

کودکانمان را آموزش دهیم :

هیچگاه برای آموزش به کودک دیر نیست و اگر حادثه یکبار اتفاق افتاد ممکن است باز هم اتفاق بیفتد پس باید کودکانمان را آموزش دهیم و در مقابل جریان های پیش رویشان مقاوم کنیم.

اگر متجاوز از اعضای خانواده یا پدر کودک بود:

اگر متجاوز از خانواده های طرفین باشد، اغلب والدین همدیگر را تحقیر می کنند و درجریان طلاق می گیرند زیرا نمی توانند یکدیگر را ببخشند در اینگونه مواد والدین باید تنها به فکر کمک به کودک باشند و مشکل جدید ایجاد نکنند.

مادرهایی که همسرشان به فرزند شان تجاوز می کند، مادر احساس مقصر بودن دارد زیرا با خود می گوید اگر پاسخگوی نیاز جنسی همسرش بود این اتفاق نمی افتاد در صورتی که این مسئله اصلاً ربطی به نیاز جنسی ندارد.

ارتباط خود را با کودکتان صمیمانه تر نمایید:

با فرزند خود طوری رفتار نمایید که به شما اعتماد کامل داشته باشد تا تمام صحبت های خود را به شما بگوید.

نحوه برخورد با کودک آزاری

چند توصیه به والدین برای پیشگیری از آزار جنسی کودک

۱. کودکان خود به محیط های خلوت که امکان رخ دادن آزار باشد مثلا برای خرید به تنهایی نفرستید.

۲. نسبت به حرف هایی که کودک می گوید حساس باشید؛ مثل اینکه “من دوست ندارم خانه دایی برم.”

۳. استفاده از اینترنت و ماهواره با توجه به سن کودک و فعالیت درسی کودک، محدود و زیر نظارت والدین باشد.

۴. شناخت کافی از دوستانی که فرزندتان با آنها ارتباط دارند داشته باشید.

۵. مراقب باشید که کودک با افراد خیلی بزرگ تر از خود معاشرت نداشته باشد.

۶. این مفهوم را در فرزندان خود تقویت کنید که بدن آنها به خودشان تعلق دارد زیرا افرادی که برای جسم خود ارزش و احترام قائل هستند، کمتر مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.

۷. در سن ۴- ۳ سالگی به کودک مفهوم خصوصی بودن بدن را آموزش دهید و حریم خصوصی بدن را به او بیاموزید.

۸. زمان حمام کردن کودک ابتدا درباره رشد مناسب بدن فرزندان صحبت و سلامت جسمی او را تحسین کنید و به او بگویید یادت باشد که بدن تو خصوصی است و کسی نباید از تو بخواهد که به قسمت های خصوصی بدن تو نگاه کند یا به آنها دست بزند. تنها مامان و بابا هنگام حمام یا وقتی که بخواهند از سلامت بدنت آگاه شوند و پزشک در حضور پدر و مادر وقتی که بخواهد تو را معاینه کند، می تواند اندام خصوصی تو را ببیند.

۹. والدین باید برای حد و مرزها احترام قائل باشند و اگر فرزندشان دوست ندارد کسی را ببوسد، او را اجبار نکنند، همچنین او را به زور به آغوش نکشند؛ از او بخواهند “اگر کسی با دست زدن به بدنش، او را ناراحت می کند، به او بگویند نه، برو” و از فرد سوءاستفاده کننده دور شوند.

۱۰. متجاوزان نزدیک، از قربانی خود می خواهند که این مسئله را مانند یک راز نزد خود نگه دارد پس والدین باید تفاوت میان “خصوصی” و “راز” را برای فرزندان خود توضیح دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *