1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

تغییرات رایج واژن در بارداری

تغییرات رایج واژن در بارداری

آبارداری و تغییرات واژن

جزئیات مهم درباره تغییرات واژن در بارداری

بارداری می تواند تغییرات زیادی در بدن زن ایجاد کند. چنانچه باردار هستید حتما متوجه موضوع این مطلب شده اید. بدن در این مدت دچار تغییرات هورمونی زیادی می شود و حتماً در بدن خود شاهد تغییرات خاصی از جمله افزایش وزن، حساسیت به پستان ها و موها و پوست براق خود بوده اید.

تغییرات واژن در اوایل بارداری مشاهده نمی شود زیرا در سه ماهه اول تقریباً تغییری ایجاد نمی شود و خیلی زود است. با این وجود، در سه ماهه دوم و سوم متوجه تغییرات خاصی خواهید شد و اندام زنانه شما در نتیجه تغییرات هورمونی، حتی در ظاهر بیرونی تغییر خواهند کرد.

تغییرات سطح هورمونی در بدن همچنین می تواند منجر به ظهور واریس شود، که حدود ده درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد. این رگ های واریسی حدود شش هفته قبل از زایمان از بین می روند، بنابراین نیازی به نگرانی نیست. لازم است ادامه این قسمت از بارداری و نوزاد بیا نی نی را بخوانید تا در مورد عواملی که باعث تغییرات واژن در حاملگی می شود اطلاعاتی کسب کنید.

بارداری و تغییرات واژن

تغییرات واژن در دوران بارداری

برخی از تغییرات واژن در اوایل بارداری عبارتند از:

۱. پی اچ واژن در دوران بارداری تغییر می کند:

پی اچ واژن در دوران بارداری تغییر می کند و می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بوی واژن شود و آن را کمی اسیدی تر کند، بعضی از خانم های باردار به سادگی نسبت به بو حساس هستند.

مهم ترین تغییرات در دوران بارداری افزایش ترشحات واژن به دلیل بالا رفتن سطح استروژن و پروژسترون است که افزایش حجم شکم و گردش خون در آن ناحیه، یکی از دلایل این مشکل است. ترشحات با نزدیک شدن به زمان زایمان غلیظ تر می شوند. بوی ترشحات اغلب آزار دهنده نیست اما اگر همراه با خارش و درد است، به پزشک مراجعه کنید.

۲. افزایش ترشحات واژن:

بیشتر خانم ها تصور می کنند که ترشحات واژن در دوران بارداری فقط نزدیک به زمان زایمان اتفاق می افتد اما این صحیح نیست. بارداری با تغییرات هورمونی فراوانی در بدن زن مشخص می شود. دیواره های واژن برای ایجاد ترشح شیری رنگ به نام لکوره تحریک می شود و بدن را از هر گونه عفونت محافظت می کند.

تغییرات واژن در بارداری

۳. احتمال ابتلا به عفونت ادراری:

با پیشرفت بارداری، رحم بزرگ شده و در مقابل مثانه فشرده می شود که می تواند مانع از تخلیه کامل مثانه شود. این امر می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری شود.

۴. حساسیت بسیار واژن:

افزایش جریان خون به واژن در دوران بارداری می تواند باعث تحریک پذیری و حساسیت آن شود و حتی ممکن است متورم شود.

۵. مشاهده رگ های واریسی:

تغییر دیگری که به دلیل افزایش جریان خون به واژن ایجاد می شود، واریس است. دیواره رگ ها تحت فشار قرار می گیرد زیرا مقدار زیادی از خون به آرامی از طریق آن ها جریان میابد و این دلیل ظهور واریس در زنان باردار است.

رگ های واریسی

۶. آسیب پذیری در برابر عفونت های مخمر:

عفونت های مخمر در زنان چه باردار باشند و چه نباشند شایع است. حدود ۷۵ درصد از خانم ها در معرض عفونت های مخمر هستند اما با این حال، زنان باردار به دلیل افزایش سطح استروژن و تغییر در سطح pH، مستعد ابتلا به عفونت های مخمر می باشند.

۷. تغییر رنگ واژن:

رنگ واژن معمولاً صورتی است اما ممکن است در دوران بارداری تغییر کند و مسبب آن افزایش جریان خون می باشد. همچنین به عنوان علامت چادویک نیز شناخته می شود. هورمون های مؤثر بر رنگدانه طی بارداری واژن و لگن را به سایه های آبی تیره تبدیل می کند.

این تغییر ممکن است در اوایل چهار هفته اتفاق بیفتد و همچنین می تواند یکی از علائم اولیه بارداری باشد اما جایی برای نگرانی نیست زیرا رنگ آبی یا بنفش اندکی پس از تولد نوزاد ناپدید می شود.

تغییر رنگ واژن در بارداری

۸. رشد بیشتر موهای زاید:

چنانچه پیش از این هم در مطالب مربتط با بارداری در بیا نی نی گفتیم مقادیر زیاد استروژن موجود در جریان خون ممکن است منجر به رشد سریع تر موهای زاید شود که به دلیل تعریق زیاد می توانند در منافذ مسدود شوند.

۹. احساس خارش در واژن:

افزایش ترشحات واژن، تغییر در سطح pH و سایر تغییرات ممکن است باعث ناراحتی شود و ممکن است احساس خارش کنید. خارش واژن علامتی شایع در بارداری است و می تواند در هر زمان اتفاق بیفتد اما اگر طولانی شود، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

خارش واژن در دوران بارداری

سایر نکات

واژن زن نقشی اساسی در بارداری دارد. در دوران بارداری تغییراتی در واژن اتفاق می افتد که کاملاً طبیعی هستند. هیچ کدام از این تغییرات دوام زیادی نداشته و به هیچ وجه بر بارداری تأثیر نمی گذارد. علاوه بر این، اندام های زنانه شما پس از تولد کودک به سرعت به حالت عادی باز می گردد.

اگر این تغییرات پس از بارداری نیز ادامه یابند در مورد آن ها به متخصص زنان مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *