1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

یک کودک نوپا چقدر شیر باید بنوشد؟

یک کودک نوپا چقدر شیر باید بنوشد؟

یک کودک نوپا چقدر شیر باید بنوشد؟

شیر یک قسمت مغذی از یک رژیم غذایی سالم برای کودکان است. این منبع عالی پروتئین، چربی، پتاسیم، ویتامین و کلسیم برای آن دسته از کودکانی است که آلرژی به پروتئین شیر یا عدم تحمل لاکتوز ندارند. با این حال کودک شما می تواند بیش از حد از چیزهای خوب استفاده کند. با پیروی از دستورالعمل های رژیم غذایی کودک نوپا و همچنین توصیه های خاص متخصص اطفال برای کودک خود می توانید مطمئن شوید که کودک شما مقادیر سالم شیر می نوشد.

 

کودک یک ساله چه مقدار شیر باید مصرف کند؟

در حالی که در دستورالعمل های رژیم غذایی شیر گاو یا نوشیدنی های شیر گیاهی به عنوان جایگزینی برای شیر مادر یا شیر خشک برای نوزادان زیر ۱۲ ماه توصیه نشده است. شیر گاو مزایای غذایی قابل توجهی پس از آن سن دارد. شیر حاوی پروتئین، کلسیم ، پتاسیم و ویتامین است که کودکان نوپا در حال رشد به آن نیاز دارند. برخی از کودکان نوپا در ابتدا شیر گاو را دوست ندارند. سایر نوشیدنی های شیر گیاهی مانند نوشیدنی هایی که از بادام، نارگیل، کنف، جو دوسر و برنج تهیه می شوند برای کودکان نوپا توصیه نمی شود، زیرا معمولاً به اندازه شیر گاو و سویا پروتئین ندارند و ممکن است با ویتامین غنی نشده باشند.

نوشیدن بیش از حد شیر در کودکان چه خطری دارد؟

در حالی که شیر یک نوشیدنی مغذی برای کودکان نوپا است، مصرف زیاد آن می تواند ناسالم باشد. در زیر خطرات اصلی نوشیدن بیش از حد شیر وجود دارد:

۱- یبوست:

یک مشکل رایج که وقتی بچه ها بیش از حد شیر می نوشند ایجاد می شود، یبوست است. از آنجا که شیر فیبر ندارد، کودکان ممکن است با نوشیدن بیش از حد شیر و خوردن غذاهای حاوی فیبر کمتر دچار یبوست شوند.

۲- کم خونی:

کودکانی که مقدار زیادی شیر می نوشند نیز در معرض کم خونی و فقر آهن قرار دارند. به این دلیل که شیر فقط مقادیر کمی آهن دارد و ممکن است غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی جایگزین کند. اگر کم خونی شدید باشد، ممکن است مکمل آهن لازم باشد.

۳- عادات غذایی ضعیف:

نگرانی دیگر کودکان نوپا که بیش از حد شیر می نوشند، دریافت بیش از حد کالری است. این مشکل در صورت ادامه مصرف شیر کامل در سن ۲ سالگی بیشتر می شود. این کالری های اضافی معمولاً باعث سیری کودک می شوند و نمی خواهند غذاهای مقوی دیگر بخورند یا اگر هنوز غذای خوبی می خورند، کالری اضافی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

 

خوردن شیر تا چه مقدار می تواند باعث چاقی شود؟

اگر کودک شما نیز آب زیادی بنوشد، می تواند تقریباً کل کالری مورد نیاز شیر و آب را دریافت کند. مشکل این است که یک رژیم غذایی که در درجه اول از شیر و آب تشکیل می شود ترکیب مناسبی از چربی، پروتئین، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و نمو سالم را فراهم نمی کند.

چگونه می توان مصرف شیر را کاهش داد؟

همانطور که در بالا ذکر شد ، تا زمانی که کودک شما خوب غذا می خورد و مشکلی با یبوست، کم خونی یا اضافه وزن ندارد نوشیدن شیر (حداکثر تا ۲۰ اونس توصیه شده) برای او سالم است. اگر نگران این هستید که کودک شما بیش از حد شیر می نوشد یا در معرض خطر هر یک از موارد فوق است، مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش مصرف شیر کودک نوپای خود انجام دهید. به موارد زیر توجه کنید:

– کودک شما رفتارهای شما را تماشا می کند و از آن می آموزد. اگر شما یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف شیر خود را محدود کنید (و در مصرف نوشیدنی های سالم کمتر مانند آب میوه یا نوشابه گازدار زیاد مصرف نکنید) ، کودک شما نیز احتمالاً همان کار را انجام می دهد.

– انواع وعده های غذایی و میان وعده های سالم را ارائه دهید: ارائه سایر گزینه های غذایی مغذی کودک شما را ترغیب می کند بیش از نوشیدن به کالری اش توجه کند.

– ارائه شیر کم چرب یا بدون چربی می تواند چربی و کالری دریافتی کودک شما را کاهش دهد حتی اگر کودک کمی بیش از حد ایده آل به نوشیدن شیر ادامه دهد.

 

نتیجه گیری:

شیر می تواند بخشی سالم و مهم در رژیم غذایی کودک نوپای شما باشد ، به شرطی که هیچ تأثیر منفی بر سلامتی و وضعیت تغذیه ای نداشته باشد. با این حال مهم است که به عادات غذایی کودک خود توجه کنید. توصیه های تغذیه ای متخصص اطفال خود را دنبال کنید و اگر مشکوک هستید کودک شما به استثنای سایر غذاها مشکوک است با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *