خراسان/ «هانیه رستمیان» در جدیدترین گفت ‌و ‌گویش درباره عکس منتشر شده از او در حال مطالعه قبل از شروع مسابقات تیراندازی، توضیحاتی داده که از منظر روان‌شناسی قابل بررسی است
وقتی به سبک ‌زندگی افراد موفق نگاه می‌کنیم، به نقش پررنگ مطالعه در زندگی آن‌ها پی می‌بریم. یکی از۱۰  بانوی ورزشکار ایران در المپیک توکیو۲۰۲۰ که تا یک قدمی کسب مدال هم پیش رفت اما در نهایت نتوانست روی سکو برود، به تازگی درباره عکس منتشر شده از او در شبکه‌های اجتماعی گفته: «همان‌ طور که در عکس می‌بینید کتاب می خوانم که به آرام شدن و تمرکز بیشترم کمک می‌کند. من همیشه قبل از مسابقات کتاب می‌خوانم و معمولا سراغ کتاب ‌های روان شناسی می‌روم. کتابی که در توکیو خواندم «روحیه برنده» بود(منبع خبر: بیا نی نی).
اما آیا کتاب ‌خواندن باعث کسب آرامش و افزایش تمرکز می‌شود؟
 
 بالا بردن قدرت تمرکز از فواید مطالعه است
 افراد با مطالعه، ارزشمندترین رویکرد را بدون اتلاف وقت یا هزینه فقط با مطالعه تجربیات و دانش دیگران به دست می‌آورند. یکی از فواید مطالعه، همان‌ طور که پرچمدار کاروان ایران در المپیک گفته، بالا بردن قدرت تمرکز و توجه در مغز است. مطالعه باعث تحریک مغز و در نتیجه عملکردهای شناختی بهتر می‌شود. در هنگام مطالعه بخشی از مغز که وظیفه تمرکز و تجزیه و تحلیل را دارد کمک می‌کند تا این قسمت فعال‌تر شود. تحقیقات روان‌شناسان نشان می‌دهد تاثیر مطالعه به سادگی روی امواج مغزی شما مشاهده می‌شود. به عنوان مثال اگر در کتابی می‌خوانید شخصی در حال انجام فعالیتی متمرکز مثل تیراندازی است، درست مناطقی در مغز او فعال می‌شود که آن شخص به صورت فعالانه آن کار را انجام می‌دهد.
 کتاب ‌های انگیزشی، اعتماد به‌ نفس را بالا می‌برد
درباره خواندن کتاب‌ های روان‌شناسی انگیزشی هم باید گفت که انسان در زندگی برای رسیدن به اهدافش نیاز به اعتماد به ‌نفس بالا دارد که مطالعه باعث کسب دانش و اطلاعات در فعالیت او می شود و اعتماد به نفسش را بالا خواهد برد بنابراین فرد سریع‌تر موفقیت کسب می‌کند. همچنین برای افزایش آرامش و کاهش استرس، مطالعه بسیار موثر است زیرا نه تنها خود مطالعه به آرامش فرد کمک می‌کند، بلکه اطلاعات و دانش درخصوص کنترل و مدیریت استرس را هم به همراه دارد.
 آگاهانه مطالعه کنید
در آخر پیشنهاد می‌کنم که زندگی نامه قهرمانان مورد علاقه خود در حوزه های مختلف را آگاهانه مطالعه کنید تا همبستگی بیشتری با درونیات افراد موفق پیدا کنید. این روش، نیروهای شما را برای ایفای موثر به دست آوردن موفقیت‌ها در زندگی‌تان بیشتر خواهد کرد. از بیرون این ‌گونه به نظر می‌رسد که صرفا در حال مطالعه و اندیشه در آن هستید اما از درون تفاوت قابل توجهی در نحوه احساس و افکاری که  درباره خود دارید ایجاد می‌کند. اگر همواره این کار را بکنید، توانایی شما برای رسیدن به اهداف چند برابر می شود و به شما در حصول آن کمک می‌کند.
نویسنده : زینب سادات ابن‌الرضا | کارشناس‌ ارشد روان‌شناسی