خراسان/  مردی ۳۰ ساله و کارمند هستم با درآمد تقریبا ماهی دو میلیون تومان. نمی توانم بین کار و زندگی ام تعادل برقرار کنم. روزی ۳تا ۵ساعت برای اضافه کار در اداره می مانم تا درآمدم کمی بیشتر شود ولی حس خوبی از این کار ندارم و به نظرم بودن در کنار خانواده مهم تر است. به نظرتان حسم درست است ؟ چه کنم؟

پاسخ
دغدغه معیشتی آن هم در این اوضاع نابه سامان اقتصادی فعلی، یکی از پررنگ ترین دغدغه های شما و بسیاری از افراد دیگر است. در متن پیامک خود به این موضوع اشاره کرده اید که بین کار و زندگی شخصی تان، نداشتن تعادل را احساس می کنید. بدون شک در اوضاع و احوال آشفته اقتصادی این روزهای جامعه، مدیریت اقتصادی زندگی یکی از دشوارترین کارهای ممکن است که اگر توان مقابله مان با آن کم شود، در دیگر ابعاد زندگی و احساس مان نسبت به شرایط کاری و شرایط زندگی تاثیر به سزایی خواهد داشت. امیدوارم توصیه هایی که در ادامه مطرح می شود، بتواند قدری راهگشا باشد.

مدیریت دخل و خرج
تغییر سبک زندگی خانواده ها و مدرن شدن نوع زندگی، سبب شده برخی از افراد با هدف کسب درآمد بیشتر، مجبور شوند ساعات بیشتری را در محیط های کاری بگذرانند؛ در حالی که گاهی آسیب هایی که ساعات کاری زیاد به زندگی تحمیل می کند مانند نداشتن وقت و انرژی لازم برای اوقات فراغت و تعامل با دیگر اعضای خانواده و تربیت فرزندان در مقابل برخی از دستاوردهای درآمد بیشتر، مهم تر است. البته در شرایط فعلی مالی و فشارهای ناشی از تورم، متاسفانه دست یابی به حداقل ضروریات زندگی مستلزم کار بیشتر شده است. با وجود این باز هم توجه کردن به قناعت، دوری از تجملات و کاستن از هزینه های غیرضروری زندگی در کاهش ساعات کاری فرد و پیامدهای منفی ناشی از ساعات کاری مداوم موثر خواهد بود.

کمک گرفتن از دیگر اعضای خانواده
شرایط جدید زندگی در عصر حاضر سبب شده تا بسیاری از اوقات درآمد یک نفر به تنهایی برای کل خانواده کافی نباشد و وی به ناچار به داشتن شغل دوم یا اضافه کار روی بیاورد. افزایش تعداد شاغلان خانواده تان به بیش از یک نفر باعث می شود ماحصل درآمد مجموع افراد خانواده برای تامین هزینه های زندگی و بهبود اوضاع مالی خانواده به کار گرفته شود. بنابراین از فشار مضاعف جسمی و روانی که بر شما به عنوان فرد نان آور خانواده وجود دارد کم و آسیب های کمتری به کل خانواده وارد می شود.

افزایش کیفیت زمان حضور در منزل
این موضوع که شما احساس می کنید بودن در کنار خانواده بر کار زیاد ارجحیت دارد، بیانگر این نکته است که به تاثیر حضورتان در کنار اعضای خانواده واقف هستید. حال که در شرایط کنونی ناگزیر به کار بیش از ساعت اداری هستید باید خودتان و دیگر اعضای خانواده از اندک زمان حضور در منزل بیشترین بهره را بگیرید و تلاش کنید از تبدیل شدن خانه به محلی صرفا برای خواب جلوگیری کنید و در ساعات حضور در منزل با پررنگ کردن تعاملات با همسر و دیگر اعضای خانواده، رسیدگی به امور تربیتی فرزندان -اگر صاحب فرزند هستید- و ایجاد فضای امن عاطفی، به تجدید قوا بپردازید و خلأ ساعات زیاد دوری از خانواده را تا حدی جبران کنید.
نویسنده : فرزانه شهریاردوست | کارشناس ارشد روان شناسی بالینی