1403/06/11

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

همه چیز در مورد شنوایی نوزادان؛ نگرانی‌ ها و راهکارها

همه چیز در مورد شنوایی نوزادان؛ نگرانی‌ ها و راهکارها

سنجیدن شنوایی نوزاد معمولا جزو اولین نگرانی‌های یک پدر و مادر تازه‌کار است و والدین برای اطمینان از سلامت نوزاد بدنبال راهکارهای مفید و عملی هستند. بیایید ببینیم سنجیدن شنوایی نوزاد به چه شکل است و در چه صورت باید احساس نگرانی کنیم؟

شنوایی نوزادان؛ نگرانی‌ها و راهکارها


شنوایی نوزادان ، مراحل رشد و تکامل شنوایی نوزادان ، عکس‌العمل نوزاد به صداها ، روند تکامل شنوایی نوزاد

تست شنوایی نوزاد در خانه

حالا می‌توانید خودتان فرزند دلبندتان را تست کنید البته در زمانی که کودکتان بیدار و هوشیار است و مطمئن هستید که از سرماخوردگی و عفونت گوش رنج نمی‌برد.
  • برای نوزاد زیر سه ماه، پشت سر کودک، دست‌های خودتان را بهم بزنید. اگر او واکنش نشان داد، شنوایی او طبیعی است. در صورتی که واکنش نشان نداد، این کار را چندین بار تکرار کنید و عکس‌العمل او را بسنجید.
  • برای نوزاد ۴ تا ۶ ماهه، اسمش را صدا بزنید تا ببینید آیا او به طرف شما بر می‌گردد یا به صدای شما واکنش نشان می‌دهد؟ دقت کنید که آیا پس از شنیدن یک صدای جالب، سر یا چشمان خود را به طرف صدا بر می‌گرداند؟
  • نوزاد شش تا ده ماهه نسبت به شنیدن اسم خودش یا صدا‌های آشنای محیط اطرافش (مانند صدای تلفن یا جاروبرقی) واکنش نشان می‌دهد.
  • بین ده تا پانزده ماهگی می‌توانید از کودک بخواهید تا یک شئ آشنا را در یک کتاب مصور یا عکس، نشان دهد. در صورتی که او نتوانست این کار را انجام دهد، احتمالا نمی‌تواند صدای شما را بشنود.

نقش والدین در تکامل شنوایی کودک

شنوایی نوزادان ، نقش والدین در تکامل حس شنوایی کودک ، تحریک حس شنوایی کودک ، گذاشتن موسیقی برای کودک

تا دو سالگی و حتی پنج سالگی تحریک حواس کودک را جزو بهترین راه‌های تقویت هوش و حواس پنج‌گانه او دانسته‌اند. این کار همواره باعث ایجاد اتصالات جدیدی بین سلول‌های مغز می‌شود. شما می‌توانید در ارتباط با حس شنوایی فرزندتان برایش لالایی بخوانید و موسیقی بگذارید. نیازی نیست همیشه برایش موسیقی کودکانه بگذارید. او را با انواع موسیقی و صدا‌ها روبرو کنید. از پاپ تا موسیقی کلاسیک و مدرن. هرچه کودک صدا‌های بیشتری بشنود، این امر تاثیر بهتری روی تحریک حواسش خواهد گذاشت. خواندن کتاب هم برای نوزاد بسیار مفید است و محدودیت سنی ندارد. این کار باعث می‌شود او به وزن زبان مادریش عادت کند. در واقع تغییر وزن صدا، استفاده از لهجه و آواز خواندن برای کودک، ارتباط گفتاری-شنیداری بین شما و کودک را مهیج‌تر خواهد کرد. بعلاوه، هرچه بیشتر برای او چیز بخوانید و با او حرف بزنید، کلمات و صدا‌های بیشتری را یاد می‌گیرد که به او در حرف زدن و رشد زبان کمک خواهد کرد.


 مراحل رشد زبان و گفتار کودک از تولد تا ۵ سالگی


سخن آخر بیا نی نی

نگذارید نگرانی‌های این دوره مانع لذت بردن شما از حس شیرین پدری یا مادری برای فرزندتان شود. مشکلات شنوایی تا حد زیادی به وراثت بستگی دارند. اگر در خانواده شما سابقه مشکل شنوایی وجود ندارد به خودتان استرس بی‌مورد ندهید و درصورت نگرانی به مرکز شنوایی‌سنجی مراجعه کنید تا این بار سنگین را از دوشتان بردارند. هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تست شنوایی‌سنجی شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است ندیده باشید