روزانه در زندگی ما از لوازمی استفاده می کنیم که اصلا فکرش را نیز نمی کنیم که تاریخ مصرف داشته باشند، و شما باید چیزهایی که فاسد می شوند را بشناسید.
تاریخ انقضای لوازم شخصی
بالش
وقتی یک بالش خوب باشد هیچ کس دوست ندارد آن را عوض کند. زیرا این حس وجود دارد که با بالش جدید شاید حس راحتی وجود نداشته باشد. حتی بسیاری از افراد در مسافرت‌ها هم بالش شخصی خود را به همراه می‌برند. بالش‌های فومی با توجه به نوع مواد و نوع برندی که آن را ساخته است به صورت میانگین تا ۳ سال قابل استفاده هستند. برای بررسی بالش فومی خود بهتر است آن را از وسط خم کنید چنانچه دوباره به وضعیت نخست برگشت یعنی این که بالش شما برای استفاده مناسب است. اما اگر به سختی به حالت ابتدایی خود برگشت به این معناست که تاریخ انقضای بالش شما منقضی شده است و بهتر است به دنبال یک بالش دیگر باشید.

لیف و اسفنج حمام 
لیف حمام محل مناسبی برای پرورش قارچ ها و باکتری ها هستند به همین علت باید لیف حمام خود را بیشتر از آنچه که می خواهید تعویض کنید، هرچند می توانید کیسه های حمام را بجوشانید تا باکتری ها از بین بروند و مدت بیشتری از آن استفاده کنید ولی بهتر است هر ۴ تا ۶ ماه آن را عوض کنید.

لوازم آرایش
این بستگی به نوع لوازم دارد ولی کلا هر چیزی که استفاده می کنید احتمال بسیاری برای انتقال باکتری ها دارد و هر ۳تا۶ ماه باید تعویض شوند به همین علت باید برچسب محصول را چک کنید تا از سلامت آن اطمینان پیدا کنید.

مسواک 
مسواک هم جزو لوازمی است که بسیاری از اشخاص به آن عادت نموده و به سختی آن را عوض می‌کنند. ولی خاطرتان باشد که مسواک را باید هر سه ماه یکبار تعویض کنید.
چون نه فقط برس آن فرسوده می‌شود بلکه پس از مدتی نمی‌تواند به صورت موثری دندان‌های‌تان را تمیز کند، با استفاده طولانی مدت از یک مسواک خطر آلوده شدن آن هم وجود دارد. حتی امکان دارد به علت قارچ‌ها یا باکتری‌هایی که پس از طولانی مدت روی مسواک رشد می‌کنند دچار مشکلات مربوط به لثه شوید؛ پس هر ۳ تا ۶ ماه حتما مسواک تان را عوض کنید.

پراکسید هیدروژن
یک بطری پراکسید هیدروژن در صورت باز نشدن به مدت سه سال می توان استفاده کرد، اما بعد از باز شدن چند ماه بعد اثر خود را از دست می دهد. اگرچه گفته می شود طول عمر پراکسید هیدروژن ۲ ماه بعد از باز کردن است ولی می توان تا ۶ ماه بعد استفاده کرد. برای اطمینان از اثربخشی آن را داخل سینک ظرفشویی بریزید تا ببینید آیا حباب می زند.

پاپوش و کفش ها
استفاده از کفش مناسب در سلامت پا اثرگذار است. چنانچه شما کفش خود را به موقع تعویض نکنید، ماده فوم مانند در بین پاشنه کفش بعد از مدتی وضعیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، در نتیجه قابلیت گرفتن ضربه را ندارد و باعث درد در قسمت قوزک و پاشنه پا می شود. همینطور شما باید پاپوش ها و دمپایی های خود را هم به موقع و هر ۶ ماه عوض کنید چون امکان دارد سبب عفونت های قارچی شود.

دمپایی راحتی
عمر موثر دمپایی راحتی ۶ ماه است. دمپایی راحتی محیطی عالی برای گسترش آلودگی قارچی است، پس باید به‌خوبی شسته شود.

شامپو
شرکت ها معمولاً تاریخ انقضا را روی بطری های شامپو یا نرم کننده مشخص نمی کنند ولی توافق عمومی بر این است که در طول ۱۸ ماه باید استفاده شود.

شانه
شانه‌ها حداقل باید هفته‌ای یک‌بار تمیز و سالی یک‌بار عوض شوند. چنانچه شانه‌ی شما از موی طبیعی گراز ساخته شده است، باید بعد از ۷ تا ۱۰ ماه آن را عوض کنید.

عطر، ادو پرفیوم و ادو تویلت
عطرها و ادو پرفیوم‌هایی که اسانس روغنی دارند، تا هنگامی که باز نشده باشند ۳ سال و زمانی که باز شوند ۲ سال ماندگاری دارند. ادو تویلت‌ها هم تا وقتی که باز نشوند ۴ سال و چنانچه باز شوند ۲ سال دوام می آورند.

لباس زیر
هنگامی که لباس زیرتان تغییر فرم داد و انعطاف‌پذیریش را از دست داد، بیش‌از اندازه بزرگ یا کوچک شد یا حس کردید دیگر راحت نیست، بی‌درنگ و بدون حس پشیمانی عوضش کنید. عمر موثر لباس‌های زیر، ۱ تا ۲ سال است.

تشک تخت 
تشک تخت را  ۸ تا ۱۰ سال که از آنها استفاده کرده اید حالا دیگر تاریخ مصرفشان گذشته است و باید آنها را عوض کنید. تشک ها را هر شش ماه یک بار برگردانید تا از پوسیده شدن آنها پیشگیری شود.

کفش‌های ورزشی 
کفش‌های ورزشی که برای دویدن و ورزش کردن استفاده می‌کنید، هم تاریخ مصرف دارند. به جز اینکه ظاهر آن دیر یا زود خراب می‌شود. اگر اهل دویدن هستید باید بدانید که بعد از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر دویدن، کفش تان کیفیت و راحتی خود را از دست می دهد. در این صورت حتی خاصیت ارتجاعی و استحکام آن‌ها  هم کم می شود. این موضوع هم یک بار اضافی روی مفاصل می‌گذارد. به این ترتیب توصیه می‌شود که پس از یک سال استفاده از هر کفش ورزشی، آن را تعویض کنید.

 
اسفنج ظرفشویی
مدت زمان استفاده موثر و بهداشتی از اسفنج های ظرفشویی تنها دو هفته است، بنابراین عوض کردن این اسفنج ها را اصلا پشت گوش نیندازید.

ادویه‌جات
ادویه‌جات بعد از ۱ تا ۳ سال، مزه و عطرشان را از دست می‌دهند. ادویه‌های پودرشده را نباید بیش از ۶ ماه نگهداری کنید.

آرد
آرد درجه‌یک را تا ۶ ماه و آرد ممتاز را تا یک‌سال می‌توانید نگهداری کنید.

صندلی ماشین کودک
عمر مفید صندلی ماشین کودک ۶ الی ۱۰ سال است. با فرسوده شدن لاستیک و فوم صندلی کودک، صندلی شکل اصلی خود را از دست می‌دهد؛ پس دیگر مکان امنی برای نشستن کودک نیست. به همین علت بهتر است برای کودک خود صندلی جدید بخرید نه یک صندلی دست دوم.

پستانک
پستانک‌های لاتکس بر خلاف ظاهر، نبودن علامتی از تغییر شکل و میزان استفاده، باید حتما پس از ۲ تا ۵ هفته عوض بشوند. این متریال به راحتی می‌شکند و باکتری‌ها به آسانی در شکاف‌های به وجود آمده در آن نفوذ می‌کنند.

کپسول آتش‌نشانی
چنانچه کپسول آتش‌نشانی‌تان خراب شده است، به طور مثال شلنگش ترک خورده است، هرچه زودتر تعمیرش کنید. عمر مفید کپسول‌های آتش‌نشانی ۱۵ سال است.

سه‌راهی برق
هر سه‌راهی برق ظرفیت معینی دارد و چنانچه بیشتر از آن استفاده کنید، دچار مشکل می‌شود و امکان دارد صدمات جدی به بار آوَرَد. بعد از ۱ تا ۲ سال، سه‌راهی برق را تعویض کنید.

ضدعفونی‌کننده
پس از سه ماه ضدعفونی‌کننده‌ها خاصیت‌شان را از دست می‌دهند.

ژیلت و تیغ یکبار مصرف
چنانچه از تیغ های یکبار مصرف استفاده می کنید، باید هر چند بار آن را عوض کنید. این تیغ ها نه فقط می توانند باکتری ها را جمع آوری کنند، بلکه در صورت عوض نکردن منظم امکان دارد است سبب تحریک و بثورات پوستی شوند.

حشره‌کش
تاریخ انقضای حشره‌کش‌ها ۲ سال است.

عینک آفتابی
یکی از لوازمی که در بیشتر وقت ها نادیده گرفته می شود، استفاده طولانی مدت از عینک های آفتابی است. تعجب نکنید، این عینک ها نیز مثل خیلی از وسایل دیگر تاریخ انقضا دارند که حتما آن را نمی دانستید. اشعه های فرابنفش اثر منفی روی لنزهای عینک می گذارند، به طوری که پس از مدتی، لنز عینک های آفتابی توانایی مقابله با این اشعه ها را از دست می دهند. پس بهترین شیوه برای حفاظت از چشم ها در مقابل اشعه های فرابنفش عوض کردن عینک های آفتابی است.

گوشی هوشمند
اصلا جای تعجب نیست؛ طبق بررسی های علمی ثابت شده که گوشی های هوشمند نیز تاریخ انقضا دارند و فقط دو تا سه سال می توان از آنها انتظار کارکرد مناسب داشت. با به پایان رسیدن تاریخ انقضای گوشی های هوشمند، اختلالات آنها نیز به تدریج خود را نشان می دهد، مانند باد کردن باتری، هنگ کردن، دیر شارژ شدن و… .

تخته برش چوبی
این تخته ها هر سه سال یک بار باید عوض شوند. در غیر اینصورت، محیط مناسبی برای باکتری ها خواهند بود. علاوه بر این، تخته های برش به علت رطوبت و ضربات چاقو، شکل خود را از دست می دهند.

چای کیسه ای
تاریخ انقضای چای کیسه ای نیز فقط شش ماه است، حتی اگر مهر و موم شده باشد. چای کیسه ای را به علت قابلیت تخمیر برگ ها نمی توان بیشتر از شش ماه استفاده کرد.

پتو و تشک
پتوها نیز به تغییرات بالش دچار می شوند، با این فرق که به مدت زمان بیشتری یعنی در حدود ۷ سال قابل استفاده هستند. عمر پتوها را با خشک کردن همیشگی آن‌ها می توان به ده سال افزایش داد. بعد از آن، باید پتوی جدیدی بخریم. زمانی که برای خرید پتو می‌روید، به فکر خرید یک تشک جدید نیز باشید چون عمر تشک‌ها هم میان ۸ تا ۱۰ سال است. 

کفگیر
کفگیر، قاشق و هر وسیله ی دیگری که با غذا در تماس باشد را هر دو سال باید عوض کرد. این نکته به ویژه در مورد کفگیرهای چوبی هم می باشد.

نوارهای برقی
نوارهای برقی همیشگی نیستند و هرچه مدت بیشتری از آنها استفاده کنید خطرناک تر می شوند. عوض کردن آنها هر دو سال یک قاعده کلی است، ولی این بستگی به مقدار استفاده شما دارد.