حالم خوش نیست. دختر عمویی داشتم که اصلا از من باهوش‌تر نبود اما به تازگی مدرک دکترا گرفته است. البته من هم تا کارشناسی‌ارشد خواندم اما شرایطم طوری نبود که بتوانم درسم را ادامه دهم. حالا در دلم بدجور به او حسادت می‌کنم به حدی که گاهی احساس می‌کنم که نفسم بند آمده است. دوستانم می‌گویند که ادامه تحصیل بده اما برایم خیلی سخت است. دختری ۳۲ ساله‌ام. راهنمایی‌ام کنید.

پاسخ مشاوره
مخاطب گرامی، این‌که به تحصیلات خود ادامه بدهم و دکترا بگیرم یا نه، سوال بسیاری از افرادی است که مدرک کارشناسی‌ارشد گرفته‌اند. در این روزگار اهمیت کسب علم و دانش بر هیچ فردی پوشیده نیست. در دنیا معمولا کسانی به دنبال ادامه تحصیل هستند که علاقه خاصی به کار پژوهشی دارند یا می‌خواهند در زمینه‌ای خاص متبحر شوند. اهداف افراد برای ادامه تحصیل متفاوت است و هر فردی باید اهداف ویژه‌ای برای خود در نظر بگیرد زیرا چهار،پنج سال از زندگی، وقت و کار خود را باید صرف آن کند. در این زمینه اهداف افراد را بررسی می‌کنیم و شما با توجه به مزایا و معایب آن‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید.
  مزایا و معایب ادامه تحصیل‌تان را بررسی کنید
بعضی افراد فقط به این دلیل می‌خواهند ادامه تحصیل بدهند که در جامعه آن‌ها را دکتر صدا بزنند، بدون این که در نظر بگیرند آیا اضافه شدن یک پیشوند به نام آن‌ها، واقعا به چهار ،پنج سال درس خواندن و سختی و هزینه می‌ارزد یا نه. بعضی دیگر به این دلیل که همسر یا پدر و مادرشان از آن‌ها می‌خواهند دکتر شوند، بدون در نظر گرفتن این‌که ادامه تحصیل به این دلیل، یک تصمیم گیری احساسی است و در این زمینه نیاز به تصمیم‌گیری منطقی داریم، به کسب مدارج عالی‌تر دانشگاهی ترغیب می‌شوند. با این حال یکی از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید این است که آیا با کسب مدرک بالاتر، گرهی از مشکلات کاری شما باز می‌شود؟ چیزی که در جامعه کنونی ما دیده می‌شود این است که مسابقه‌ای بین افراد در کسب مدرک بالاتر شکل گرفته تا از قافله عقب نمانند و به نوعی چشم‌و‌هم چشمی در بین افراد ایجاد شده است که اگر دیگری دکترا بگیرد و من عقب بمانم چه کنم؟

همچنین امکان دارد اندکی افزایش حقوق یا وجهه خاصی برای فرد داشته باشد که در مقابل انرژی و سرمایه‌ای که صرف آن می‌شود، ناچیز است. البته بعضی افراد قصد ادامه تحصیل دارند به این دلیل که کار دیگری بلد نیستند. با توجه به موضوعاتی که گفته شد، ادامه تحصیل مزایایی هم دارد و افراد با توجه به علاقه‌ای که به تحقیق و پژوهش دارند به سمت آن جلب می‌شوند. بهترین راه این است که یک جدول دو ستونی بکشید و در بالای یک ستون، مزایای ادامه تحصیل را با توجه به شرایط‌تان بنویسید و در ستون دیگر، معایب آن را و با توجه به صحبت‌هایی که شد و دیگر نظرات خود، تصمیم نهایی را بگیرید.
  به جای حسادت، مسئولیت‌پذیر شوید
اگر تصمیم گرفتید ادامه تحصیل بدهید، روی اهداف خود تمرکز کنید زیرا تنها با این دلیل که دوستانم ادامه تحصیل می‌دهند پس من هم این کار را می‌کنم، راه به جایی نمی‌برید و زمانی متوجه اشتباه‌تان می‌شوید که کار از کار گذشته است. تصمیم‌گیری نهایی با شماست، این را بدانید که ما آزادیم هر تصمیمی بگیریم ولی در برابر آن مسئولیم.