1403/06/11

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مراحل رشد کودک ۵ ساله

مراحل رشد کودک ۵ ساله

رشد کودک ۵ ساله سرشار از بحران‌های روحی و عاطفی است. او دیگر نه کودکی نوپا با مهارت‌هایی اندک است و نه کودکی آماده رفتن به دبستان. برای آگاهی از نحوه رفتار با یک کودک ۵ ساله، به عنوان پدر و مادر، بهتر است از مختصات رشدی او در این سن آگاهی کامل داشته باشید.

مراحل رشد کودک ۵ ساله


مراحل رشد کودک ۵ ساله

رشد کودک ۵ ساله از لحاظ شناختی

کودک ۵ ساله تفاوت بین “درست” و “اشتباه” را درک می‌کند. او مفهوم قوانین را درک می‌کند و می‌خواهد با پیروی از قوانین بزرگتر‌ها را خوشحال کند.

گفتار و زبان

در این سن، کودکان می‌توانند با استفاده از واژه‌ها، نیاز‌های خود را بیان کنند؛ بزرگسالان به راحتی صحبت‌های آن‌ها را می‌فهمند. آن‌ها می‌توانند دستورالعمل‌های پیچیده‌تر را نیز دنبال کنند و معنی واژگان موقعیتی را بدرستی می‌فهمند و خودشان نیز از واژه‌هایی مانند “بالا”، “زیر” یا “کنار” استفاده می‌کنند.



بازی

کودکان ۵ ساله از بازی‌های نمایشی لذت بسیاری می‌برند. دوست دارند تا با دوستان خود حریم خصوصی داشته باشند و در اتاقی که بزرگتر‌ها در آن نباشند، بازی کنند و در بیشتر اوقات می‌توانند درگیری‌های جزئی خود را بدون نیاز به دخالت بزرگتر‌ها در بازی خود حل کنند.

نکات کلیدی

  • توانایی شمردن تا ۲۰ را دارند.
  • مهارت‌های زبانی مانند خواندن و نوشتن در آن‌ها رشد پیدا می‌کند.
  • آواز خواندن، نمایش بازی کردن و رقص را دوست دارند.

راهنمایی برای پدر و مادر‌ها

برای کودک فرصت‌های جدید فراهم کنید تا آن‌ها مهارت‌های جدید یاد بگیرند و مهارت‌های قبلی را تمرین کنند. معرفی صنایع دستی، ورزش و موقعیت‌های اجتماعی برای کمک به شکوفایی استعداد‌های آن‌ها سودمند است.

مراحل رشد کودک ۵ ساله

سخن آخر

رفتن به پیش دبستانی یک گام بزرگ برای کودکان و پدر و مادرهاست؛ بنابراین دغدغه شما در مورد اینکه آیا فرزند شما آماده مدرسه رفتن است یا نه، قابل درک است. اگر در مورد یک مهارت خاص نگرانی دارید، سعی کنید آن را با فرزندتان کار کنید. اگر نگران آماده نبودن کودک هستید، با متخصص کودکان یا معلم پیش دبستانی صحبت کنید.



برگرفته از: verywellfamily


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *