1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

و اما بارداری با ویروس پاپیلومای انسانی “HPV”

و اما بارداری با ویروس پاپیلومای انسانی “HPV”

بارداری و اچ پی وی

هر آنچه باید در مورد بارداری و اچ پی وی بدانید

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)شایع ترین عفونت مقاربتی است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. حدود ۷۵ درصد از زنان و مردان متاهل به اچ پی وی مبتلا می شوند، در حالی که برخی تشخیص داده نمی شوند چون عفونت خود به خود رفع می شود. عفونت HPV را می توان به راحتی از طریق آمیزش مقعدی بدون حفاظ و یا واژینال با همسر آلوده منتقل کرد.

این ویروس ممکن است از طریق تماس جنسی دهانی و تماس پوست به پوست در ناحیه تناسلی منتقل شود. اما آیا این عفونت می تواند بر باردار شدن یا بارداری شما تاثیر بگذارد؟ در این بخش از بارداری و نوزاد بیا نی نی به شما می گوییم که چگونه ویروس اچ پی وی ممکن است بر شما و نوزاد متولد نشده شما تاثیر بگذارد.

علائم و نشانه های اچ پی وی در دوران بارداری چیست؟

اچ پی وی ممکن است نشانه خاصی نداشته باشد، که تشخیص شدت و یا وضعیت عفونت را دشوار می کند. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد، اما تنها برخی از آن ها ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. در موارد ریسک بالا ممکن است منجر به سرطان رحم شوند، در حالی که گونه های کم ریسک سبب زگیل در آلات تناسلی می شوند.

برخی افراد وجود زگیل را گزارش می کنند مانند:

  • آسیب های مسطح
  • برجستگی کوچک با ظاهر غیر عادی

این زگیل ممکن است در پوست نزدیک دهانه رحم، فرج و مقعد گسترش یابند. آن ها دردآور نیستند اما ممکن است منجر به تغییر شکل بدخیم شوند و همچنین شاید بعد از درمان نیز برگردند.

اچ پی وی در بارداری

بیماری اچ پی وی در دوران بارداری چگونه تشخیص داده می شود ؟

تست های تشخیص اچ پی وی بخشی از معاینه عادی در دوران بارداری نیستند. با این حال، زگیل تناسلی را می توان در حین آزمایش ها سرولوژیکی تشخیص داد (تست های خون که به دنبال آنتی بادی در خون هستند). پزشک همچنین می تواند زگیل خارجی را از طریق بررسی دقیق فیزیکی شناسایی کند. پس از آن، نمونه برداری برای تایید آسیب های واژینال پیشهاد می شود.

علاوه براین ممکن است پزشک چند آزمایش دیگر را نیز توصیه کند تا حضور HPV و سلول های سرطانی ممکن را تایید کند:

  • تست پاپ اسمیر مستلزم خراشاندن سلول های گردن رحم و بررسی آن ها در زیر میکروسکوپ است.
  • کولپوسکوپی برای ارزیابی بیشتر انجام می شود و شامل کاربرد سرکه (اسید استیک)روی دهانه رحم است. سرکه رنگ سلول های غیر عادی را تغییر می دهد که پس از آن برای اچ پی وی آزمایش می شوند.
  • تست DNA روی یک نمونه از سلول ها برای تجزیه و تحلیل حضور سلول های سرطانی انجام می شود. اگر این آزمایش ها برای اچ پی وی مثبت باشند، پزشک مسیر لازم برای درمان را پیشنهاد می دهد.

درمان اچ پی وی در دوران بارداری چگونه است ؟

بیشتر عفونت های HPV خود به خود رفع می شود. درمان تنها زمانی مورد نیاز است که سلول های غیر طبیعی وجود داشته باشد. گزینه های درمان عبارتند از:

سرما درمانی: فریزکردن یا از بین بردن زگیل با استفاده از نیتروژن مایع

الکتروکوتریزاسیون:سوزاندن با استفاده از جریان الکتریکی

روش برش جراحی با برق دور:از بین بردن بافت گردنی غیر عادی با استفاده از حلقه سیمی دارای بار الکتریکی

نمونه برداری مخروطی (مخروط برداری، کونیزاسیون):برداشتن یک قسمت مخروطی از بافت گردنی

لیزر درمانی: تخریب زگیل با استفاده از پرتوی لیزری

کرم های تجویز شده: کرم ممکن است به طور مستقیم به زگیل اعمال شود. با این حال استفاده بیش از حد آن خطرناک است

پزشک ممکن است به بررسی تغییرات در سلول در طی آزمایشات قبل از تولد ادامه دهد.

تشخیص اچ پی وی در بارداری

آیا اچ پی وی می تواند بر بارداری تاثیر بگذارد؟

اچ پی وی با افزایش میزان استروژن در بدن بر حاملگی تاثیر می گذارد و این ممکن است منجر به افزایش تعداد و سایز زگیل ها شود، در چنین شرایطی پزشک توصیه به از بین بردن زگیل نمی کند چون احتمال خون ریزی و عفونت وجود دارد.

درمان برای زگیل معمولا بعد از زایمان صورت می گیرد مگر این که بزرگ و مانع در واژینال باشند. در این صورت آن ها با استفاده از عملیات شیمیایی یا جریان الکتریکی از بین می روند.

آیا می توانید اچ پی وی را به کودک خود منتقل کنید؟

نوزادانی که مادر آن ها زگیل در آلات تناسلی دارند ممکن است به عفونت HPV مبتلا نشوند. حتی اگر کودک عفونت را بگیرد ، ممکن است در عرض چند روز رفع شود چون آن ها از ایمنی خوبی برخوردار هستند.

در موارد نادر، زگیل می تواند در گلو نوزاد ایجاد شود، بیماری که به آن پاپیلوم حنجره گفته می شود. این یک بیماری جدی است و می تواند بر تنفس کودک تاثیر بگذارد. درمان لیزری مکرر می تواند زگیل را از بین ببرد و مسیر تنفس را باز کند.

اگر زگیل راه تولد را مسدود کرده و زایمان را دشوار سازد، ممکن است پزشک سزارین را توصیه کند. پزشک ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد بهترین مسیر عمل در حین زایمان، تمام این ریسک ها را بررسی کند.

hpv در دوران بارداری

آیا با وجود اچ پی وی ممکن است باردار شوید ؟

مشخص نیست که اچ پی وی تاثیر مستقیمی بر بارداری دارد یا خیر. این ویروس ممکن است بر توانایی بارداری تاثیری نداشته باشد. در موارد نادر، HPV می تواند ضایعات سرطانی در منطقه گردنی رحم را گسترش دهد که می تواند بر باروری و لقاح تاثیر بگذارد.

اگر قبل از لقاح آلوده به اچ پی وی باشید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • همسر شما ممکن است واکسن HPV را دریافت کند که می تواند از او در مقابل تب خال تناسلی محافظت کند.
  • می توانید با پزشک خود در مورد درمان اچ پی وی (که معمولا شامل سه آمپول ضد ویروس است) صحبت کنید.
  • پزشک سوزاندن و دیگر روش های درمانی را برای رفع زگیل تناسلی یا هر گونه ضایعات فعال دیگر پیشنهاد خواهد کرد.

چگونه از اچ پی وی جلوگیری کنیم؟

نکات زیر ممکن است احتمال ابتلا به اچ پی وی را به حداقل برسانند:

هر بار که را بطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. این کار احتمال ابتلا به اچ پی وی و دیگر STDs را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که از کاندوم استفاده کرده اند، ۷۰ درصد شانس ابتلا به اچ پی وی را کاهش داده اند.

قبل از بارداری واکسینه شوید. سه نوع واکسن HPV وجود دارد که گارداسیل برای مردان و زنان بین ۹ تا ۲۶ مورد تایید قرار دارد. این کار به جلوگیری از سرطان های گردن رحم و زگیل در آلات تناسلی کمک می کند. واکسن دیگری برای زنان توصیه می شود که از ابتلا به سرطان ها محافظت می کند.

این واکسن ها در سه دوز تجویز می شوند، اگر چه واکسن ها نمی توانند به طور کامل این عفونت را درمان کنند اما شاید از شما در برابر ابتلا به دیگر گونه های اچ پی وی محافظت کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *