خراسان/ تاثیر نگهداری ماهی در منزل بر روحیه سالمندان و بیماران  
پژوهشگران اعلام کرده‌اند وجود آکواریوم‌های بزرگ در بیمارستان‌ها باعث تقویت روحیه بیماران، همراهان و کارکنان بیمارستان می‌شود. دنیای آکواریوم باعث ایجاد حس پویایی در بیماران و سرعت بخشیدن به ریتم زندگی آن‌ها می‌شود. پروفسور موریس، رئیس بخش جراحی پلاستیک و بخش سوختگی بیمارستان سنت‌لویی در پاریس، از مشاهدات عینی خود دراین‌باره می‌گوید: «بیماران ایزوله هر روز برای دیدن تغییرات آکواریوم از اتاق خود خارج می‌شوند و به این ترتیب با بیماران دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.»
آکواریوم؛ مشوق و بهبوددهنده
به این ترتیب آکواریوم، محلی برای اجتماع بیماران، دیدار، گفت‌وگو و تجدید روحیه است. بیماران ماهی‌ها را به دقت زیر نظر دارند و شاهد تولد یا مرگ آن‌ها هستند. مشاهده زندگی پویا و پرجنب‌وجوش ماهی‌ها و زندگی این موجودات در آب باعث تقویت روحیه بیماران می‌شود. مطالعات بالینی نشان می‌دهد مشاهده آکواریوم به مدت ۲۰ دقیقه به طرز قابل توجهی باعث کاهش فشارخون می‌شود و تاثیر این کاهش تا چند ساعت روی بدن سالمند باقی می‌ماند. پیش از این نیز مطالعات دانشمندان نشان داده بود وجود آکواریوم در آسایشگاه‌ سالمندان باعث افزایش اشتهای بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود. همچنین آکواریوم باعث کاهش خطر ایجاد زخم بستر در بیماران می‌شود چراکه بیماران را ترغیب می‌کند از تخت خود خارج شوند.
 چگونه یک آکواریوم خانگی بسازیم؟
  در قدم اول اگر خرید یک آکواریوم مشکل است، می‌توانید یک تنگ بزرگ ساده و ارزان بخرید.
  سپس آن را  در محیطی دور از تغییرات نوری و حرارتی شدید قرار دهید.
  با انداختن چند صدف، مرجان و سنگ صیقلی کف آن، محیطش را بیشتر برای ماهیان راحت و دلخواه کنید.
  غذای مخصوص ماهی بخرید و از غذادادن با نرمه نان و خوراکی‌های متفرقه پرهیز کنید. هر ۱۲ساعت یک بار غذادهی را فراموش نکنید.
  برای شروع کار، با ماهی‌های ارزان آب سرد مانند گلدفیش (همان ماهی قرمز خودمان) یا گوپی که به سرعت تکثیر می‌شود، امتحان کنید.
   آب آکواریوم را هم هرگاه رنگ آن شروع به کدر شدن کرد (تقریبا ماهی یک بار) با آبی که یک روز مانده و  کلرش را از دست داده است ، عوض کنید.