1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا ابتلا به تبخال در دوران بارداری معمول است؟

آیا ابتلا به تبخال در دوران بارداری معمول است؟

آیا ابتلا به تبخال در دوران بارداری معمول است؟

تبخال یا تاول‌های تب در داخل لب‌ها یا گونه‌ها، اطراف دهان یا نزدیک بینی و چانه ایجاد می‌شوند. این زخم‌های خارش دار و گزگز ممکن است گاهی دردناک نیز باشند. معمولاً تبخال در طی دو هفته ناپدید می‌شود. برای آگاهی بیشتر در مورد تبخال در دوران بارداری به مطالعه این مطلب در بیا نی نی ادامه دهید.

 

آیا تبخال در بارداری شایع است؟

تبخال سرد معمولاً به علت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به خصوص نوع ۱ ویروس ایجاد می‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که در زنانی که در گذشته آن‌ها را تجربه کرده اند شایع باشد.

دلایل بروز تبخال در دوران بارداری چیست؟

زخم‌های سرد ناشی از ویروس‌های هرپس سیمپلکس به نام HSV۱ و HSV۲ است. ویروس از طریق تماس پوست به پوست در هنگام لمس، صمیمیت جنسی، بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن موارد آلوده از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود. هنگامی که یک زن به ویروس مبتلا شد عوامل خطر زیر می‌توانند ویروس زخم سرد را تحریک کنند:

تغییرات هورمونی که مرتباً بالا و پایین می‌شوند می‌توانند بدن را مستعد ابتلا به عفونت ویروسی کنند از جمله شیوع زخم سرد.

نگرانی‌های روانشناختی مانند استرس و ترس می‌تواند ویروس را تحریک کند.

برخی از غذا‌ها (اسیدی، ادویه دار یا شور)، مرکبات، قرار گرفتن در معرض آفتاب و آب گرم می‌توانند ویروس را تحریک کرده و باعث سرماخوردگی شوند

 

علائم و نشانه‌های تبخال در بارداری چیست؟

علائم و نشانه‌های رایج که می‌تواند نشان دهنده تبخال در دوران بارداری باشد:

  • تورم لب‌ها
  • تاول‌های کوچک و دردناک
  • سرخی
  • برجستگی‌های ریز روی لب‌های شما
  • تب
  • گلو درد

زخم‌های سرماخوردگی در پنج مرحله مختلف هنگامی که علائم فوق را تجربه می‌کنید به تدریج ایجاد می‌شوند. درک تغییرات در هر یک از این مراحل ممکن است به شما کمک کند تا گام‌های درست را برای جلوگیری از گسترش آن‌ها به سایر قسمت‌های بدن بردارید. تبخال به مدت هفت تا ۱۲ روز ادامه دارد و در این مدت ممکن است در مراحل مختلف پیشرفت کند:

مرحله ۱: مرحله سوزن سوزن شدن

ممکن است حدود دو روز احساس سوزن سوزن شدن داشته باشید. ممکن است پوست (داخل لب‌ها، روی لب‌ها یا داخل گونه‌ها) زخم و قرمز شود و حتی ممکن است متورم شود و دچار خارش شود.

مرحله ۲: مرحله تاول

این مرحله حدود دو روز طول می‌کشد. در طول این مرحله در صورت عدم مراقبت مناسب تاول‌های جدید ممکن است تشکیل شده و به قسمت‌های دیگر گسترش یابد.

مرحله ۳: مرحله درد

در این مرحله ممکن است تاول‌ها ترکیده و شما ممکن است درد داشته باشید. تبخال ممکن است در این مرحله برطرف شود.

مرحله ۴: مرحله جرم‌گیری

پوسته ممکن است ترک بخورد و حتی خونریزی کند. ممکن است خارش داشته باشد اما مطمئن شوید که آن‌ها را فشار نمی‌دهید.

مرحله ۵: مرحله بهبودی

در این مرحله، همه پوسته‌ها پوسته پوسته می‌شوند و کمی بعد از بین ‌می‌روند. حتی جای زخم‌ها نیز به آرامی از بین ‌می‌روند. پیشرفت زخم‌های سرد را مشاهده کنید و به موقع آن‌ها را درمان کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

چگونه تبخال را در بارداری درمان کنیم؟

اقدامات مراقبت در منزل برای زخم‌ها ممکن است درد و ناراحتی را کاهش دهد. در برخی موارد ممکن است دارو لازم باشد.

۱- درمان خانگی:

برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از سرماخوردگی ممکن است برخی از دارو‌های خانگی را امتحان کنید

قرار دادن کمپرس سرد (پارچه مرطوب خنک یا حوله) روی زخم‌ها ممکن است به کاهش قرمزی و درد کمک کند.

دهانشویه حاوی جوش شیرین نیز ممکن است باعث کاهش درد شود.

قبل از بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده کنید.

۲- پزشکی بالینی:

قبل از مصرف هر دارویی برای تبخال در بارداری با پزشک خود صحبت کنید. در حالت‌ ایده آل دارو‌های ضد ویروسی برای درمان تبخال تجویز می‌شود. اگر تبخال شدید شود، پزشک ممکن است دوز دارو را تغییر دهد یا درمان دیگری را تجویز کند.

آیا زخم‌های سرد یکی از علائم اولیه بارداری است؟

زخم‌های سرماخوردگی شایع است و ممکن است بیشتر زنان باردار آن‌ها را تجربه کنند. اما ممکن است نشانه اولیه بارداری نباشد. یک زن ممکن است در هر مرحله از بارداری دچار زخم سرد شود.

آیا زخم‌های سرد در دوران بارداری برای کودک مضر است؟

تبخال ممکن است نوزادان تازه متولد شده را تحت تأثیر قرار دهد. اما آن‌ها عفونی هستند و باید به موقع درمان شوند تا به نوزاد منتقل نشوند اما اگر به تبخال دستگاه تناسلی مبتلا هستید، احتمال انتقال ویروس به کودک در طی مراحل زایمان وجود دارد. برای جلوگیری از تبخال در بارداری یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید و استراحت کافی داشته باشید. در صورت بروز تبخال سعی کنید آن‌ها را لمس نکنید. همچنین از خوردن غذا‌های پرادویه پرهیز کرده و دست‌های خود را تمیز نگه دارید. اگرچه جای نگرانی در مورد تبخال در بارداری وجود ندارد، اما باید هرچه زودتر با پزشک خود مشورت کنید و آن‌ها را معالجه کنید.

 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *