خراسان/  بسیاری از افراد با افزایش سن با مشکلات شناختی و فراموشکاری دست و پنجه نرم می‌کنند اما شدت این مشکلات در همه یکسان نیست. بسیاری از ما می‌دانیم که با انجام فعالیت‌های شناختی مانند حل جدول و یادگیری مهارت‌های جدید می‌توانیم تا حدی از بروز این مسئله پیشگیری کنیم اما حالا مطالعه جدیدی که نتایج آن، ماه قبل میلادی منتشر شده است ،نشان می‌دهد شخصیت افراد هم می‌تواند در این بین نقش داشته باشد.
 
در این پژوهش که توسط محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوییز آمریکا انجام شده است، گروهی از افراد با میانگین سنی ۷۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا وضعیت شناختی و حافظه آن‌ها،در کنار ویژگی‌های شخصیتی‌شان مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله بعد به مدت ۱۰ روز، آن‌ها روزانه با استفاده از تلفن هوشمند، مشکلاتی چون فراموش کردن جای وسایل و … را گزارش می دادند و همزمان انجام فعالیت‌های لذت‌بخش شناختی مانند حل جدول یا حل مسئله‌ای دشوار را ثبت می‌کردند.
 افرادی با گشودگی بالا، کمتر فراموش می‌کنند
بررسی ارزیابی‌های اولیه از وضعیت شناختی و ویژگی‌های شخصیتی افراد در کنار گزارش‌های روزانه آن‌ها طی آن ۱۰روز، ارتباط جالبی را مشخص کرد. در این مطالعه، افرادی که نمره بالایی در ویژگی «گشودگی نسبت به تجربه» در ارزیابی شخصیت کسب کرده بودند، مشکلات شناختی و فراموشکاری کمتری را گزارش کرده و در مقابل فعالیت‌های لذت‌بخش شناختی بیشتری در این مدت انجام داده بودند. اما گشودگی نسبت به تجربه یعنی چه و چرا در این موضوع اهمیت دارد؟
 تجربه‌های متنوع، کلید مبارزه با فراموشی
افرادی که در گشودگی به تجربه نمره بالایی کسب می‌کنند، افرادی هستند که از انجام کارهای جدید لذت می‌برند. مطالعات پیشین در زمینه فراموشی نشان می‌دهد در پیشگیری از افت توانایی‌های شناختی و مشکلات حافظه، فقط داشتن فعالیت‌های شناختی چون مطالعه کتاب و حل جدول اهمیت ندارد بلکه تنوع دادن به فعالیت‌های شناختی و تجربه چندین فعالیت هم مهم است. با توجه به نتیجه مطالعه اخیر به نظر می‌رسد افرادی که در گشودگی به تجربه نمره بالاتری کسب کرده‌اند، به واسطه علاقه به کسب تجارب جدید، تمایل به انجام فعالیت‌های شناختی متنوع‌تری داشته و به همین دلیل هم وضعیت شناختی آن ها بهتر حفظ شده است. این ادعا در این مطالعه هم تایید شد چراکه این افراد در طی روز بیشتر از دیگران درگیر فعالیت‌های لذت‌بخش شناختی شده بودند.
نویسنده : نرگس عزیزی | روزنامه‌نگار – منبع: نشریه Psychology and Aging