خراسان/ با داغ‌شدن تب برگزاری آزمون برای ورود به بعضی مدرسه‌ها، درباره این نوع سنجش و میزان اعتبار آن گفتیم و چند توصیه به والدینی داریم که فرزندشان نمره مطلوبی در آن نگرفته است
  این روزها بسیاری از مدارس غیردولتی در حال ارزیابی دانش‌آموزان جدید برای ثبت‌نام در سال تحصیلی آینده هستند. این ارزیابی‌ها می‌تواند استرس زیادی را به خانواده‌هایی وارد کند که درخواست ثبت‌نام فرزندشان را در این مدارس دارند. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که رد شدن فرزندمان در این آزمون‌ها را چقدر باید جدی بگیریم؟

   ۲ روش اصلی ارزیابی متقاضیان
ثبت‌نام در مقاطع مختلف مدارس غیردولتی به صورت معمول، ارزیابی‌های خاص خود را دارد. این ارزیابی‌ها برای پیش‌دبستانی ۲ و پایه اول به صورت معمول در قالب بازی، نقاشی و تعدادی پرسش و پاسخ شفاهی است. اما از پایه دوم دبستان به بالا به صورت معمول تمرکز بر آزمون کتبی است. با توجه به تفاوت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، به صورت مجزا به این دو گروه می‌پردازیم.
   روش‌هایی سلیقه‌ای با دامنه خطای بالا
ارزیابی نوآموزان برای ورود به پیش‌دبستانی ۲ و پایه‌ اول روش استاندارد و مشخصی ندارد و هر مدرسه‌ای روش خود را برای این کار دارد. روشی که در برخی مواقع ممکن است اصول ارزیابی کودکان در این سن در آن‌ها رعایت نشده باشد. به عنوان مثال کودکان ۶ و ۷ ساله غالبا تحت تاثیر استرس، کم‌حرف و خجالتی می‌شوند، در نتیجه ممکن است به رغم توانمندی‌هایشان نتوانند به سوالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شود، پاسخ دهند. در عین حال عملکرد این کودکان وابستگی زیادی به کیفیت ارتباط‌شان با کسی دارد که از آن ها آزمون می‌گیرد، در نتیجه اصلا عجیب نیست که کودک در برخورد اول عملکرد خوبی نداشته باشد. اما خب غالب مدارس تنها یک فرصت در اختیار نوآموز قرار می‌دهند و این یعنی ارزشیابی با خطای بسیار.
با توجه به این مسئله اگر فرزندتان برای پیش‌دبستانی ۲ یا اول دبستان توسط مدرسه‌ای رد شده است، به چند نکته توجه داشته باشید:
  احتمال بروز خطا در روش ارزیابی برای این گروه سنی بسیار بالاست، پس در قدم اول ایراد را متوجه فرزندتان ندانید.
 در صورت دریافت جواب رد، در آرامش با مدرسه صحبت کنید. نوع برخورد پخته والدین در چنین موقعیت‌هایی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند به مدرسه انگیزه دهد تا فرصت دوباره‌ای در اختیار نوآموز قرار دهد.
 اگر قرار به حضور دوباره در مدرسه شد، با فرزندتان صحبت کنید و موقعیت را فرصتی برای آشنایی بیشتر، کمی بازی، پاسخ دادن به سوالات و… معرفی کنید. حرفی از امتحان و شانس آخر و… نزنید که این صحبت‌ها جز افزایش استرس نتیجه دیگری ندارد.
  در نهایت اگر امکان ثبت‌نام در مدرسه مطلوب شما فراهم نشد، باز هم به یاد داشته باشید که این رد شدن «هیچ» حرف جدی در خصوص توانمندی فرزندتان نمی‌زند. تنها وقتی بازخوردها درباره فرزندتان را جدی بگیرید که او توسط متخصص و طی چند جلسه ارزیابی شده باشد یا دست کم برای سه ماه در مدرسه یا مهدکودک به صورت مستمر حضور داشته و معلم ثابت او به شما بازخورد می‌دهد.
   نتایج این آزمون‌ها چقدر جدی است؟
از پایه دوم دبستان به بعد و با باسواد شدن دانش‌آموزان، مدارس به صورت معمول آزمون‌های مکتوب از متقاضیان می‌گیرند. این روش هر چند ایده‌آل نیست اما تا حدی می‌تواند وضعیت درسی دانش‌آموز را نشان دهد. البته برای این که ببینید چقدر باید نتیجه‌ این آزمون‌ها را جدی بگیرید، بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:
  هر چه بین زمان آزمون با اتمام سال تحصیلی فاصله بیشتری باشد، اعتبار نتیجه به دست آمده، کمتر خواهد بود. به این معنا که اگر آزمونی اوایل خرداد از فرزندتان گرفته شده، نتیجه‌ آن بیشتر می‌تواند نشانگر وضعیت درسی او باشد تا آزمونی که در نیمه تیر ماه گرفته شده است. چرا که تنها یکی دو هفته تمرین نکردن، حتی در قوی‌ترین دانش‌آموزان هم می‌تواند باعث فراموشی دروس شود.
 اگر فرزند شما در زمان آزمون مضطرب بوده و حالا نتیجه از نظر مدرسه مطلوب نیست، فرزندتان را سرزنش نکنید و توانمندی درسی یا ذهنی  او را زیر سوال نبرید. وقتی بچه‌ها برای دادن آزمون به جای جدیدی می‌روند، عملکرد آن ها می‌تواند افت کند، به ویژه اگر پیش از آزمون، والدین روی اهمیت نتیجه این آزمون تاکید زیادی کرده باشند!
  گاهی اوقات مدارس تمایلی به گرفتن دانش‌آموز جدید ندارند یا جای خالی بسیار محدودی در حد یکی دو نفر دارند. اگر بعد از اصرار فراوان از فرزندتان آزمون گرفته و حالا گفته‌اند که قبول نشده، این احتمال را در نظر بگیرید که فرزندتان نه به واسطه توانمندی پایین که به خاطر محدودیت مدرسه جواب رد گرفته است، پس او را سرزنش نکنید.
   در چه حالتی باید نتیجه را جدی بگیرید؟
در صورتی که فرزندتان برای آزمون ورودی درس خوانده و پیش از امتحان با پاسخ دادن به نمونه سوالات مشابه، تمرین خوبی داشته است و در صورتی که بیش از یک مدرسه به او جواب رد داده اند، بهتر است روی وضعیت فرزندتان تامل کنید.
در این شرایط هم البته در نظر داشته باشید که بیش از این که توانمندی فرزندتان زیر سوال برود، باید به دنبال یافتن مشکلات درسی او در سال تحصیلی قبل، نحوه‌ درس خواندنش و البته میزان اضطراب او باشید. موضوعاتی که غالبا با مشورت گرفتن از متخصصان می‌تواند تا حدی زیادی رفع شود و به فرزندتان کمک کند تا متناسب با توانمندی‌هایش مسیر رشد و پیشرفت را طی کند.

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره