1403/04/13

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت درد لگن در حاملگی و درمان فوری آن

علت درد لگن در حاملگی و درمان فوری آن

درد لگن بارداری

از علل تا درمان لگن درد و درد باسن در دوران بارداری

لگن درد یکی از ناراحتی هایی است که بعضی از خانم ها در دوران بارداری آن را تجربه می کنند. این درد معمولا شدید نیست و می تواند مدیریت شود اما در بعضی از موارد ممکن است فرد را از انجام فعالیت های روزانه بازدارد.

لگن درد یا درد باسن به دلیل مختلف اتفاق می افتد. در این قسمت از بارداری و نوزاد بیا نی نی در مورد درد باسن در دوران بارداری، علل و درمان آن ها صحبت خواهیم کرد.

درد لگن بارداری

چه زمانی باسن و لگن در دوران بارداری درد می گیرد؟

هر بارداری سختی های مربوط به خودش را دارد و به همین دلیل زمانی که درد باسن شروع می شود، برای همه یکسان نیست. بعضی از خانم ها این درد را در سه ماه اول بارداری به دلیل تغییرات بدن و بعضی دیگر آن را در سه ماهه دوم به دلیل رشد زیاد رحم احساس می کنند.

بدون توجه به این که در کدام یک از سه ماه بارداری هستید، علت های رایج برای درد باسن وجود دارند که شامل انجام فعالیت های سخت و شدید، ایستادن به مدت زمان طولانی و تغییرات هورمونی است.

علل درد لگن و باسن در دوران بارداری

بعضی از علل رایج شامل موارد زیر است:

۱. تغییرات هورمونی

ریلاکسین نقش مهمی در دوران بارداری ایفا می کند و می تواند روی سیستم اسکلتی و عضلانی مادر تاثیرگذار باشد. بنابراین نرمی مفصل و انعطاف رباط ها بیش از حد بالا می رود و درد را در ناحیه باسن، قسمت پایین کمر و زانو ایجاد می کند که عامل ایجاد درد لگن نیز خواهد بود.

تغییرات هورمونی بارداری

۲. درد رباط دایره ای

رباط ها در ناحیه لگن رحم را به شکل دایره ای نگه می دارند. زمانی که خانم ها باردار می شوند ، این رباط ها نرم تر شده و باعث ایجاد درد هنگام فشرده شدن می شوند. این درد از قسمت بالای دنبالچه تا بالای ناحیه باسن آغاز می شود و ممکن است در سه ماهه دوم شروع شده و تا سه ماه سوم ادامه پیدا کند.

۳. پوکی استخوان ناپایدار

اگر چه این مورد نادر است اما این پوکی استخوان یکی از علت های درد باسن در سه ماهه سوم است و ممکن است به دلیل کاهش بافت استخوانی به صورت کوتاه مدت باشد که باعث ایجاد درد ناگهانی مخصوصا هنگام بلند کردن اجسام و پیاده روی خواهد شد.

کمردرد بارداری

۴. سیاتیک

عصب سیاتیک بزرگ ترین عصبی است که از ناحیه باسن به سمت پاها عبور می کند و به نخاع ، پوست و عضلات اصلی بدن متصل است. این عصب در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث ایجاد درد شدید در ناحیه باسن و در یک طرف یا هر دو طرف آن می شود.

این نوع از درد لگن در سه ماهه سوم یا در اواخر بارداری به دلایل مختلف مثل اضافه وزن، قرار گرفتن موقعیت بد بدن و کش آمدن رحم اتفاق می افتد.

۵. علت های دیگر

لگن درد در دوران بارداری همچنین می تواند به دلیل افزایش وزن، موقعیت بد بدن و پوزیشن های خواب باشد. این رفتارها به باسن فشار وارد می کنند و باعث ایجاد درد و ناراحتی خواهند شد.

لگن درد در بارداری

و اما درمان؛ چگونه درد لگن در دوران بارداری را از بین ببریم؟

راهکارهای عنوان شده در ادامه ی این بخش از بیا نی نی می تواند به از بین بردن درد لگن کمک کند.

  • کمپرس گرم
  • ماساژ
  • ورزش

حرکات ورزشی برای از بین بردن درد لگن در بارداری

انجام بعضی از ورزش ها به از بین بردن درد لگن موثر است که در این قسمت بعضی از آن ها را به شما معرفی می کنیم:

آ. کشش پروانه

برای انجام این حرکت روی زمین بنشینید. کمرتان را صاف نگه دارید. پاهایتان را به یکدیگر برسانید.

سپس دستانتان را روی قوزک پا استراحت دهید. زانوی خود را به آرنج بچسبانید و به سمت جلو هل دهید.

این موقعیت بدنی را چند ثانیه نگه دارید، سپس پوزیشن خود را تغییر دهید و زانوهایتان را به سمت بالا هل داده و به مدت چند ثانیه نگه دارید و این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

نکته: اگر فکر می کنید که این پوزیشن به شکم شما فشار وارد می کند و احساس راحتی ندارید، حتما آن را متوقف کنید.

حرکت کشش پروانه

ب. اسکات یوگا

برای انجام این حرکت کمر خود را سفت نگه دارید و زانوی سمت راست را خم کنید و آن را به سمت راست و قسمت خارج حرکت دهید. این کار را برای زانوی چپ هم انجام دهید و به آرامی باسن خود را به شکل اسکات خم کنید.

کل بدن شما باید در یک موقعیت راحت قرار بگیرند و دقیقاً زمانی که در حال انجام حرکت اسکات پهن هستید دستان خود را نزدیک به قلب بگیرید. می توانید از یک نفر برای انجام این کار کمک بگیرید.

نکته: اگر هرگونه درد در شکم احساس کردید، سریعا این حرکت را متوقف کنید.

اسکات در بارداری

ج. تمرین نشسته روی صندلی

برای انجام این تمرین روی صندلی بشینید و کمرتان را صاف نگه دارید و پای راست را روی زانوی چپ بیندازید. به آرامی به سمت جلو خم شوید و با چنین حرکتی احساس راحتی بیشتری در نواحی خارجی عضلات باسن و ساق پا خواهید داشت.

چند ثانیه در همین حالت بمانید و این حرکت را برای پای چپ روی پای راست انجام دهید و به مدت چند ثانیه ثابت باقی بمانید، سپس سه بار در روز این حرکت را تکرار کنید.

نکته: این حرکت را تا زمانی انجام دهید که احساس راحتی دارید، و گرنه باید آن را هرچه سریع تر قطع کنید.

استفاده از کمربند بارداری و بالشت ها:

بالشت را می توانید برای نگه داشتن زانو، کمر و باسن حین خواب استفاده کنید. کمربند های بارداری نیز به استقامت باسن و لگن شما کمک می کنند.

استفاده از داروهای مسکن ” اگر تمام ورزش ها و کمپرس های گرم موثر نبودند، از پزشک بخواهید که برای شما دارو تجویز کند. استامینوفن به نام تیلنول می تواند گزینه مناسبی باشد که البته حتما باید پزشکان را برای شما تجویز کرده باشد.

بالشت بارداری

آیا می توان از این درد در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

هیچ راه مشخصی نیست که بتوانید از این درد جلوگیری کنید اما انجام اقدامات زیر به شدت کمک کننده خواهد بود:

  • ورزش باعث می شود که ظرفیت کلی بدنی شما افزایش پیدا کند و قدرت بدنی بیشتری داشته باشید.
  • نشستن یا ایستادن در مورد زمان طولانی عاملی برای لگن درد در دوران بارداری است. پس استراحت کرده و ریلکس کنید.
  • اگر نشسته، ایستاده و یا خوابیده اید، پوزیشن بدن شما باید کاملاً صحیح باشد.
  • از شلوار و کفش نامناسب و پاشنه دار استفاده نکنید. حتماً کفش های با کیفیت خریداری کنید.
  • وزن خود را در حالت متناسب نگه دارید. وزن بیش از حد بالا در زمان بارداری فشار بیشتری به پاها و لگن وارد می کند.

اگر احساس کردید این راهکار ها موثر نبودند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

تسکین درد لگن در بارداری

سوالات متداول:

آیا درد باسن و لگن جزء اولین نشانه های بارداری است؟

اگر چه ناراحتی های بدنی بخشی از بارداری محسوب می شود اما نمی توان آن را یک نشانه اولیه از بارداری دانست. خانم های باردار می توانند لگن درد را در هر دوره ای از ۹ ماه بارداری تجربه کنند اما بعضی از افراد نیز این درد را هیچگاه نخواهند داشت.

چند ماه بعد از بارداری این درد از بین می رود؟

در حالت ایده آل درد بعد از تولد نوزاد کاهش پیدا کرده و یا ناپدید می شود. اگر چه بعضی از خانم ها این درد را بعد از زایمان احساس می کنند. این درد بعد از زایمان رایج نیست و ممکن است به دلیل درد مفصلی یا عفونت باشد که حتماً نیاز مراجعه به پزشک دارد.

درد نرمال در قسمت باسن در دوران بارداری طبیعی است و هیچ جای نگرانی برای آن وجود ندارد. سعی کنید از ورزش هایی که پزشک برای شما تجویز می کند، استفاده کنید و فعالیت های روتین را به صحیح ترین روش ممکن انجام دهید تا بتوانید آن را مدیریت کنید.

مشکلات بارداری

آیا درد لگن ربطی به جنسیت جنین دارد؟

سوالی که بارها در میان کامنت های شما در بخش بارداری و نوزاد بیا نی نی دیده ایم مختص این مورد است که آیا درد لگن در بارداری نشانه دختر بودن جنین است یا خیر ؟ در پاسخ باید بگوییم این مسئله یعنی لگن درد بارداری هیچ ارتباطی به جنسیت جنین ندارد و چه فرزند شما دختر باشد یا پسر این درد را با توجه به ساختار جسمی خود در میزان شدت کم و زیاد تجربه خواهید کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *