1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کاندید مناسب انجام تست آلرژی

کاندید مناسب انجام تست آلرژی

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که چه کسانی نیاز به انجام تست آلرژی دارند؟

سوال : چه کسانی نیاز به انجام تست آلرژی دارند؟

پاسخ : تست‌های آلرژی در واقع ابزارهایی هستند که پزشکان از طریق آن‌ها عوامل بروز حساسیت در افراد را شناسایی می‌کنند. در این آزمایش‌ها مشخص می‌شود که سیستم ایمنی نسبت به چه موادی بیش‌ازحد واکنش نشان می‌دهد. افراد ممکن است به ترکیباتی در محیط مانند کپک، گرده و شوره حیوانات خانگی حساسیت داشته باشند. برخی افراد نسبت به نیش زنبور عسل یا لاتکس واکنش‌های آلرژیک دارند. افراد مبتلا به آلرژی غذایی ممکن است قادر به تحمل بادام‌زمینی، شیر یا سویا در برنامه غذایی خود نباشند.

برای آگاهی بیشتر از کاندید مناسب انجام تست آلرژی به سراغ آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی یا دریافت نوبت از آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی کلیک کنید.

کاندید مناسب انجام تست آلرژی

آزمایشگاه دکتر مهدوی آیت الله کاشانی

کاندید مناسب انجام تست آلرژی

۴۴۹۷۵۴۹۸

۰۹۱۲۴۸۳۹۱۸۲

۰۹۱۲۷۷۲۷۲۹۸

چرا انجام آزمایش‌های آلرژی اهمیت دارد؟

بعضی از آلرژی‌ها بسیار آزاردهنده هستند و علائم آن‌ها همچون کهیر، احتقان بینی و یا خارش کیفیت زندگی فرد را به شدت کاهش می‌دهند. بنابراین برای خلاص شدن از چنین مشکلاتی شناسایی نوع آلرژن و دوری از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. گاهی مسئله جدی‌تر نیز می‌شود و نیاز است که برای حفظ سلامت بیمار نوع ماده حساسیت‌زا به سرعت تشخیص داده شود.

برای مثال در آسم آلرژیک که باعث تنگی نفس و انقباض راه‌های هوایی می‌شود درمان و حفظ سلامت فرد مستلزم تشخیص دقیق نوع آلرژن است و این کار از طریق تست‌های آلرژی امکان‌پذیر است. گاهی در افراد مبتلا به حساسیت غذایی واکنش‌های شدیدی به نام شوک آنافیلاکسی رخ می‌دهد که خطرناک و تهدیدکننده زندگی هستند. این نوع حملات آلرژیک زمانی قابل‌پیشگیری هستند که عامل تحریک‌کننده به درستی شناسایی ‌شده باشد. بنابراین انجام تست‌های آلرژی در بعضی شرایط بسیار پراهمیت و حیاتی به شمار می‌روند.

چگونه بدانیم که نیاز به تست آلرژی داریم؟

یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های موجود در جهان حساسیت فصلی است که به رینیت آلرژیک یا تب یونجه نیز معروف است.  اگر به محرک‌های موجود در هوا مانند گرد و غبار، گرده گیاهان یا شوره حیوانات خانگی حساسیت دارید، ممکن است به رینیت آلرژیک مبتلا باشید. اگر علائم شما خفیف باشد می‌توان با مصرف آنتی‌هیستامین علائم را مدیریت کرد اما درصورتی‌که حساسیت و آلرژی شدید باشد درمان آن مستلرم مراجعه به پزشک، انجام تست آلرژی و رعایت دستورالعمل‌های پزشکی است. واکنش آلرژی فصلی باعث بروز علائم زیر می‌شود:

  • سردرد
  • اشک آلود شدن چشم‌ها همراه با خارش
  • احتقان بینی، عطسه یا آبریزش بینی
  • تنگی نفس، خس‌خس سینه یا سرفه مزمن
  • خارش گلو و یا گلودرد

تست آلرژی غذایی

نوع دیگری از آلرژی، حساسیت غذایی است. علائم آلرژی غذایی معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه پس از مصرف غذا بروز می‌کنند، البته گاهی ممکن است تا دو ساعت نیز طول بکشد. در افراد مبتلا به آلرژی غذایی موارد زیر در زمان بروز حساسیت دیده می‌شود:

  • علائم پوستی مانند کهیر، تورم صورت، لب‌ها یا زبان، خارش عمومی بدن
  • علامت‌های تنفسی مانند سرفه، خس‌خس سینه، تنگی نفس، گرفتگی قفسه سینه یا گلو
  • علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ، درد و گرفتگی شکم، استفراغ و اسهال
  • علائم قلبی عروقی مانند نبض ضعیف، سرگیجه یا سبکی سر و رنگ‌پریدگی پوست

افرادی که به آلرژی غذایی مبتلا هستند حتماً باید به متخصص ایمونولوژی و آلرژی مراجعه کنند تا اقدامات درمانی و پیشگیرانه انجام شود. این نوع آلرژی خطرناک‌ترین نوع حسایت به شمار می‌آید زیرا علائم آن قادرند تنفس و ضربان قلب را با مشکل جدی مواجه کنند. بنابراین لازم است که در وهله نخست با انجام تست آلرژی، ماده غذایی حساسیت‌زا شناسایی شده و در مرحله دوم با انجام اقدامات پیشگیرانه و اصول مراقبتی از حملات بعدی پیشگیری شود.

انواع تست‌های آلرژی

روش‌های مختلفی برای تشخیص آلرژی و شناسایی آلرژن وجود دارد. پزشک بهترین روش را بر اساس علائم بالینی و مواد حساسیت‌زای احتمالی انتخاب می‌کند. این تست‌ها عبارت‌اند از:

تست خراش پوستی (پریک)

در این روش پزشک از یک سوزن مخصوص برای خراش سطح کوچکی از پوست ساعد استفاده می‌کند. در ابتدا پزشک چند قطره از محلولی که حاوی ۱۰ تا ۵۰ آلرژن بالقوه را روی پوست شما قرار می‌دهد و سپس از وسیله سوزنی شکل برای خراشیدن ناحیه استفاده ‌می‌کند. این کار باعث می‌شود که مایع به پوست نفوذ کند. اگر مبتلا به آلرژی باشید واکنش‌هایی مانند قرمزی و تورم معمولاً در عرض ۱۵ دقیقه پس از آزمایش ظاهر می‌شوند. با این تست می‌توان انواع آلرژی‌های فصلی، آلرژی‌های غذایی و آلرژی به پنی‌سیلین را بررسی کرد.

تست داخل پوستی

اگر نتایج تست پوستی پریک منفی یا مبهم باشد، ممکن است یک تست داخل پوستی انجام شود. در این روش پزشک مقادیر کمی از آلرژن را به لایه بیرونی پوست شما (اپیدرم) تزریق می‌کند. در  آزمایش داخل پوستی حساسیت به محرک‌های موجود در هوا، داروها و نیش حشرات ارزیابی می‌شود.

پچ تست

برای تشخیص عامل درماتیت تماسی از  آزمایش پچ تست استفاده می‌شود. در این تست پزشک در ابتدا چند قطره محلول حاوی ماده حساسیت‌زا را روی پوست دست قرار می‌دهد و سپس ناحیه را با پچ (شبیه به بانداژ) می‌پوشاند و به مدت ۴۸ تا ۹۶ ساعت باید در همین وضعیت باقی بماند. پس از سپری شدن زمان ذکرشده، لازم است به مطب برگردید تا پس از برداشتن پچ واکنش‌های پوستی بررسی شود.

کاندید مناسب انجام تست آلرژی

آزمایش خون (IgE)

برای انجام این آزمایش از فرد یک نمونه خون دریافت می‌شود و جهت اندازه‌گیری سطح IgE به آزمایشگاه ارسال می‌شود. اگر مقدار آنتی‌بادی IgE بیشتر از حد معمول باشد فرد مبتلا به آلرژی است.

تست‌های چالشی

این تست تحت نظارت مستقیم پزشک ایمونولوژی و آلرژی انجام می‌شود. برای انجام این تست شخص مشکوک به آلرژی غذایی یا دارویی، مقدار اندکی از یک آلرژن را می‌بلعد. اگر فرد به ماده غذایی یا دارو حساسیت داشته باشد واکنش‌های آنافیلاکسی در وی ظاهر می‌شوند. ازآنجایی‌که مقدار ماده حساسیت‌زای بلعیده‌شده بسیار اندک است واکنش‌های آلرژیک در این تست خفیف هستند اما در صورت شدید بودن واکنش، پزشک به سرعت اپی‌نفرین را جهت متوقف شدن واکنش‌ها تزریق می‌کند.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *