ارزیابیهای اشتباه ما از تصمیمهای دیگران
خراسان/ پژوهشی که به تازگی توسط محققان دانشگاه نیویورک انجام شده، نشان میدهد افراد در زمان ارزیابی تصمیمهای دیگران غالبا دچار تصوراتی نادرست شده و برداشتهایشان اغراقآمیز است.
نحوه انجام این پژوهش
در این مطالعه چند موقعیت مختلف در نظر گرفته شد و از افراد درباره تجربه خودشان در چنین موقعیتهایی و حدسشان درخصوص تصمیم دیگران سوال شد. یکی از این موارد، احتمال پرداخت پول برای خرید کالایی با قیمت نامشخص بود به عنوان مثال پرداخت هزینه یک راننده شخصی. طبق نتایج به دست آمده به نظر میرسد افراد تصور میکنند، دیگران حاضر به پرداخت هزینه بالاتری در مقایسه با خودشان برای چنین موضوعاتی هستند.
در موقعیتی دیگر وقتی از افراد درباره زمان انتظار برای موضوعی خوشایند(انتظار برای تماشای فیلم مورد علاقه) سوال شد، باز هم افراد درباره زمانی که دیگران حاضر به انتظار هستند، ارزیابی بیش از حدی داشتند. علاوه بر این دو گزینه(هزینه و زمان انتظار) ، افراد درخصوص موقعیتهای ناخوشایند هم برداشت اشتباهی از دیگران داشتند و تصور میکردند دیگران بیش از آنها ممکن است از موضوعی ناراحت شوند. به عنوان مثال به وقت درجهبندی ناراحتی از خوردن سه فلفل بسیار تند یا یک شب بیدار ماندن، افراد تصور میکردند دیگران بیش از آنها از چنین تجاربی ناراحت و اذیت میشوند.
کاربرد نتایج این مطالعه
نتایج این مطالعه میتواند در زندگی روزمره و روابط بین فردی ما، کاربرد داشته باشد و به ما یادآوری کند برخلاف تصورمان، به صورت کلی، ما برداشت درست و دقیقی از تجربه دیگران نداریم اما در کنار آن، این نتایج میتواند دید بهتری به کاسبان و افرادی بدهد که در زمینه بازاریابی کار میکنند و به آنها این نکته را یادآوری کند که فرایند تصمیمگیری دیگران غالبا متفاوت از آن چیزی است که ما تصور میکنیم.
نویسنده : نرگس عزیزی | روزنامهنگار، منبع: digest.bps.org.uk