1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آموزش نکات حساس تغذیه نوزاد با شیشه شیر

آموزش نکات حساس تغذیه نوزاد با شیشه شیر

شیشه شیر

اصول و نکات بسیار مهم تغذیه کودک با شیشه شیر

تغذیه کودک با شیشه شیر می تواند یک کار فوق العاده لذت بخش باشد و زمانی که او شیر می خورد شما هم دوست دارید مدام نگاهش کنید‌؛ البته نکاتی هستند که باید آنها را رعایت کنید و یک تغذیه رسانی صحیح به کودک خود با شیشه شیر داشته باشید که در این قسمت از خانواده پلاس بیا نی نی نکات آن را به شما معرفی می کنیم.

زمانی به کودک تان شیر بدهید که گرسنه است

شما مجبور نیستید که هر دفعه برای ساکت کردن کودک دهان او را باز کنید و شیشه شیر را داخل دهانش بگذارید. هر زمان که احساس کردید او گرسنه است، این کار را انجام دهید. باید به دنبال سرنخ های گرسنگی باشید. معمولا کودک در چنین حالتی بی قرار می شود و گریه می کند و زمانی که شیر را به او می دهید، کاملا از آن استقبال می‌ کند. پس این گونه یعنی کودک تان گرسنه است.

شیشه شیر کودک

موقع استفاده از شیشه شیر؛ سرِ کودک را بالاتر از بدنش نگه دارید

کودک را در آغوش بگیرید؛ دقیقا مانند زمانی که می خواهید خودتان به او شیر بدهید. سر او را بالاتر از کل بدنش نگه دارید و شیشه شیر را داخل دهانش بگذارید. هرگز به صورتی که کودک روی کمر خوابیده است، به او شیر ندهید، زیرا ممکن است شیر در حلقش بپرد.

سرِ شیشه شیر را روی لب پایین قرار دهید

انجام این کار باعث می شود که کودک تحریک شود تا دهانش را باز کند و شیشه شیر را بپذیرد. همزمان که سر او را بالا می گیرید، سر شیشه شیر را روی لب پایین او قرار دهید.

می توانید شیشه شیر را تکان دهید

برای اینکه شیر بیشتری از داخل سوراخ شیشه شیر وارد دهان کودک شود، می توانید خودتان کمی آن را تکان دهید. البته مراقب باشید که خیلی زیاده روی نکنید و حجم زیادی از شیر را وارد دهان کودک تان نکنید.

شیشه نوزاد

اجازه دهید که کودک خودش میک زدن را یاد بگیرد

بعد از مدتی می توانید با سر شیشه شیر، کودک را بازی دهید و آن را دور دهانش بگیرید تا بتواند عمل میک زدن را خودش یاد بگیرد. احتمالاً با انجام این کار بعد از مدتی دیگر نیازی نیست که خودتان مدام به کودک شیر بدهید. کافی است که کمی صبور باشید و اجازه دهید که او با دهانش با نوک شیشه شیر بازی کند.

هنگام تغذیه؛ کودک را در آغوش بگیرید

زمانی که دارید با شیشه شیر به کودک خود شیر می دهید، او را در آغوش بگیرید و به چشمانش نگاه کنید و با او صحبت کنید. انجام این کار باعث می‌ شود که از غذا خوردن لذت ببرد و از لحاظ روحی و عاطفی هم حال بهتری پیدا کند.

تعداد دفعات شیر خوردن کودک را فراموش نکنید

معمولاً تغذیه کودکان با یکدیگر متفاوت است و باید با توجه به نیاز کودک به او غذا برسانید و ببینید کودک تان چند وقت یکبار و چه قدر شیر استفاده می‌ کند تا دفعه بعدی آماده باشید و طبق برنامه مشخصی که دارد؛ پیش بروید.

مادر و فرزند

کودک را چند ساعت یکبار بیدار کنید

در چند هفته اول که کودک تازه متولد شده،‌ باید تقویت شود. چند ساعت یکبار او را بیدار کنید تا کمی شیر بخورد و به وزن کافی در ماه اول برسد. معمولاً توصیه می شود که هر سه تا چهار ساعت یک بار این کار را انجام دهید تا این که کودک به سن یک ماهگی برسد. بعد از یک ماهگی خیلی نیاز به انجام این کار ندارید.

شیر استفاده نشده را بعد از یک ساعت بیرون بریزید

اگر شیر را داخل بطری ریخته اید و تا یک ساعت استفاده نشد، بهتر است آن را دور بریزید، زیرا فضای محبوس داخل شیشه شیر ممکن است شیر را خراب کرده باشد و اثر پذیری آن را از بین ببرد. پس بهتر است که ریسک نکنید.

از شیشه شیر با سریِ کوچک استفاده کنید

زمانی که کودک خیلی کوچک است، شیشه شیری را انتخاب کنید که سوراخِ سریِ آن ریز و کوچک باشد که به یکباره حجم زیادی از شیر را وارد دهان کودک نکند.

شیر خشک

شیشه شیر را بشویید

حتما باید شیشه شیر را بعد از هر بار استفاده به طور کامل بشویید و آب بکشید و مراقب باشید که اثرات مواد شوینده روی آن باقی نمانده باشد و خوب در معرض هوا خشک شود.

حتماً دست خود را بشویید

قبل از این که چیزی را آماده کنید، حتما دستان خود را کاملا تمیز کنید و آلودگی را وارد دهان کودک نکنید.

طبق دستورالعمل پیش بروید

هر شیر خشکی دستورالعمل مخصوص به خودش را دارد. پس دقیقاً طبق آن پیش بروید.

پستونک

شیر خیلی سرد یا خیلی گرم به کودک ندهید

اگر شیر خیلی سرد است، می توانید آن را روی گرمکن مخصوص گرم کنید. اگر هم خیلی داغ است، صبر کنید تا خنک شود.

روی دست تان تست کنید

می توانید مقداری از شیر را به اندازه چند قطره روی دست تان بریزید و ببینید که دمای آن چگونه است. اگر خنک نشدید یا نسوختید؛ یعنی دمای مناسبی دارد.

آروغ کودک تان را بگیرید

بعد از این که کودک بین ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیر مصرف کرد، او را برای آروغ گیری آماده کنید. کودک را روی شانه های خود بگذارید و به آرامی به پشت او بزنید تا آروغ بزند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *