1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا رعایت رژیم غذایی در بارداری باعث افزایش هوش کودک می‌شود؟

آیا رعایت رژیم غذایی در بارداری باعث افزایش هوش کودک می‌شود؟

آیا رعایت رژیم غذایی در بارداری باعث افزایش هوش کودک می‌شود؟

مغز پیچیده‌ ترین عضوی است که در رحم رشد می‌کند و بلوغ کامل مغز در واقع تا ۲۵ سالگی به دست نمی‌آید. در حالی که ژنتیک در عملکرد شناختی آینده کودک شما نقش دارد اما عوامل محیطی نیز به هوش، رشد عصبی، مهارت‌های روانی حرکتی و سلامت روان کمک می‌کنند. خبر خوب این است که شما می‌توانید برخی از این عوامل محیطی را از طریق رژیم غذایی دوران بارداری به دست بیاورید. مهم است به یاد داشته باشید که عوامل زیادی در ایجاد هوش نقش دارند اما سلامت مغز کودک شما توسط مواد مغذی کلیدی که در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید پشتیبانی می‌شود. یک رژیم غذایی سالم و متعادل همیشه کلید عملکرد مطلوب است اما امروز می‌خواهیم به مواد مغذی برتری که از رشد مغز در رحم مادر و در دوران شیردهی کمک می‌کنند نگاهی بیندازیم.

 

کدام یک از عوامل از هوش کودک حمایت می‌کنند؟

 کولین:

کولین یکی از آن ریزمغذی‌هایی است که به اندازه کافی درباره آن صحبت نشده اما در واقع برای رشد مغز کودک بسیارحیاتی است و مانند اسید فولیک به پیشگیری از مشکلات رشد مغز و ستون فقرات کمک می‌کند.  وقتی صحبت از رشد شناختی کودک شما می‌شود کولین می‌تواند در هوش کودک تاثیرگذار باشد. رشد مغزی مهم زیادی در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد و زنانی که در دوران بارداری غذا‌های غنی از کولین بیشتری مصرف می‌کنند، در واقع می‌توانند رشد مغز و عملکرد شناختی کودک را تقویت کنند. رشد سریع مغز در سه ماهه سوم شروع می‌شود و تا حدود ۵ سالگی ادامه می‌یابد و کولین در تمام طول این دوره از رشد کودک مهم است. کولین مسئول ساخت غشا‌های سلولی، عایق‌بندی رشته‌های عصبی و تولید سلول‌های عصبی جدید است. همه این عوامل به داشتن مغزی سالم کمک می‌کنند و مطالعات نشان می‌دهد که سطح کولین کافی در این سال‌های بحرانی می‌تواند به تقویت عملکرد شناختی و بهبود عملکرد در وظایف حافظه بلند مدت در آینده کمک کند. مهم است بدانید که کولین به طور معمول در ویتامین‌های دوران بارداری وجود ندارد اما می‌توانید مطمئن شوید که آن را از طریق منابع گوشتی شامل مرغ، ماهی قزل آلا و منابع گیاهی تخم‌ مرغ، لوبیا، در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

 اسید‌های چرب امگا ۳:

امگا ۳ اغلب به عنوان غذای مغز شناخته می‌شود زیرا آن‌ها یک بلوک ساختمانی ضروری برای رشد مغز هستند. این چربی‌های سالم ۳۰ درصد ماده خاکستری ما را تشکیل می‌دهند. بهترین منابع امگا ۳ در ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین، تن ماهی و شاه ماهی یافت می‌شود. امگا ۳ های گیاهی را می‌توان در دانه‌های کتان، تخم مرغ و گردو یافت. گزینه‌های کم جیوه مانند ماهی آزاد و ماهی خال مخالی بهترین گزینه هستند زیرا قرار گرفتن در معرض جیوه با عوارض جانبی مضر همراه است.

 ید:

مصرف سالم ید در طول سه ماهه اول مهم است زیرا سطوح پایین آن با مشکلات رشد عصبی و ضریب هوشی کمی پایین‌تر در دوران کودکی مرتبط می‌باشد.ید را می‌توان در بسیاری از ویتامین‌ها یافت اما سطوح آن متفاوت است. منابع غذایی خوب شامل تمام محصولات لبنی، تخم مرغ، سیب زمینی با پوست، غذا‌های دریایی، ماهی و بوقلمون است.

 

منبع:

www.baby2body.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *