1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا شیردهی در هنگام بیماری بی‌خطر است؟

آیا شیردهی در هنگام بیماری بی‌خطر است؟

آیا شیردهی در هنگام بیماری بی‌خطر است؟

شیردهی در هنگام بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بی‌خطر است. بسیاری از نوزادان از آنجایی که آنتی بادی را دریافت می‌کنند می‌توانند از شیر مادر تغذیه شوند. اگر بیش از حد از شیردهی خسته شده‌اید، می‌توانید شیر را ذخیره کنید. زیرا این شیر منبع تغذیه نوزادان از شیر مادر است. شواهد نشان می‌دهد که شیر مادر بهترین و مقوی‌ترین خوراکی برای نوزادان است و حاوی آنتی بادی و سایر عوامل ایمنی برای مبارزه با عفونت‌ها است. پزشکان ممکن است در برخی موارد پس از سنجش فواید و خطرات شیردهی را توصیه نکنند. اگر از شرایط مزمن رنج می‌برید ممکن است با پزشک یا یک مشاور شیردهی صحبت کنید تا تصمیم مناسبی بگیرید.

بیماری‌ها یا شرایطی که نمی‌توانید به نوزاد و کودک شیر دهیم چیست؟

اگر مادر مبتلا به بیماری مزمن باشد و نیاز به تجویز طولانی مدت دارو‌های خاص داشته باشد، شیردهی نیز منع مصرف دارد. تصمیم‌گیری برای شیردهی یا عدم شیر مادر اغلب بر اساس در دسترس بودن خوراک‌های جایگزین و خطرات و مزایای شیردهی انجام می‌شود. پزشکان ممکن است توصیه کنند در موارد زیر شیردهی را متوقف کنید:

درمان اچ آی وی / ایدز با دارو‌های ضد ویروس

درمان سرطان با دارو‌های شیمی درمانی و پرتودرمانی

شیردهی ممکن است در شرایط مزمن مانند دیابت، مشکلات تیروئید، اختلالات روده یا کمبود وزن نشان داده نشود. همچنین ممکن است براساس شرایط فردی متفاوت باشد

تغذیه با شیر مادر ممکن است در خانم‌هایی که تحت برخی از جراحی‌های پستان قرار گرفته اند امکان پذیر یا چالش برانگیز نباشد.

تغذیه با شیر مادر برای نوزادان مبتلا به گالاکتوزمی توصیه نمی‌شود زیرا این امر باعث تجمع گالاکتوز در بدن آن‌ها و باعث عوارض می‌شود.

 

آیا بیمار بودن روی تأمین شیر تأثیر دارد؟

اگر مادر به طور معمول پمپاژ یا تغذیه نکند ممکن است شیر کم شود. این افت دائمی نیست و بعد از بیماری میزان تأمین به حالت طبیعی برمی گردد. بعضی اوقات دارو‌ها ممکن است در تولید شیر تداخل ایجاد کنند. برخی از دارو‌ها شناخته شده اند که باعث کاهش تولید شیر می‌شوند. شما ممکن است اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی تغذیه و هیدراته شده است. برای دریافت نسخه‌های دارو‌یی دانستن نکات مربوط به شیردهی هنگام مصرف دارو‌ها بسیار مهم است.

 

چگونه می‌توان از ابتلای کودک به بیماری جلوگیری کرد؟

قبل از دست زدن به کودک یا قبل از دست زدن به وسایل آن‌ها دستان خود را با آب و صابون بشویید. همچنین ممکن است برای ضد عفونی کردن دست‌ها ضد عفونی‌کننده بر پایه الکل را امتحان کنید.

از عطسه یا سرفه در نزدیکی کودک خودداری کنید.

هنگام شیردهی در هنگام بیماری‌های تنفسی، مانند COVID-۱۹ از ماسک استفاده کنید. مادران همچنین ممکن است هنگام شیردهی از محافظ صورت استفاده کنند. محافظ صورت و ماسک برای نوزادان توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است در تنفس آن‌ها اختلال ایجاد کند.

اگر به بیماری‌های بسیار عفونی مانند H۱N۱ (آنفولانزای خوکی) یا COVID-۱۹ آلوده باشید.

واکسن آنفولانزا سالانه دریافت کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت بهداشت دست و سایر اقدامات بهداشتی را رعایت کنید.

قطع شیردهی برای جلوگیری از شیوع عفونت‌های ویروسی رایج به کودک توصیه نمی‌شود. در صورت لزوم ممکن است بهداشت را رعایت کرده و شیر دهید. اقدامات ایمنی توصیه شده را برای جلوگیری از آلودگی شیر مادر و بطری‌های تغذیه در هنگام بیان و ذخیره شیر مادر انجام دهید.

آیا مصرف دارو در دوران شیردهی بی‌خطر است؟

بیشتر دارو‌ها هنگام پرستاری بی‌خطر هستند. با این حال مقدار دارویی که به شیر مادر می‌رسد ممکن است به دوز مصرفی و میزان دفع بدن مادر بستگی داشته باشد. دوز‌های پایین دارو‌های کوتاه مدت معمولاً به مادران شیرده داده می‌شود. ممکن است قبل از مصرف دارو به کودک غذا دهید یا شیر مادر را ذخیره کنید. هر دارویی مکانیسم پاکسازی خود را دارد. برخی از دارو‌ها در دوز‌های پایین‌تر می‌توانند با گذشت زمان تجمع یافته و منجر به سمیت شوند.

 

دارو‌های درمانی سرد و بی‌خطر برای مادران پرستار چیست؟

– هیدراته بمانید:

نوشیدن آب کافی باعث بهبود علائم سرماخوردگی و جلوگیری از کم آبی بدن می‌شود. همچنین ممکن است آب میوه‌های رقیق شده، سوپ (آبگوشت) و چای را امتحان کنید.

– از مرطوب‌کننده استفاده کنید:

دستگاه بخور می‌تواند هوا را مرطوب کرده و سرفه خشک را کاهش دهد. هوای خشک اغلب سرفه را بدتر می‌کند.

ویتامین C را در رژیم غذایی بگنجانید:

سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، اسفناج و کلم بروکلی و میوه‌هایی مانند پرتقال، کیوی، انبه، توت فرنگی و لیمو منابع خوبی از ویتامین C هستند.

– روی را در رژیم غذایی بگنجانید:

روی به تقویت ایمنی کمک می‌کند. شما ممکن است غذا‌های غنی از روی مانند جو دوسر، جوانه گندم، تخم مرغ، گوشت گاو و بوقلمون را به رژیم خود اضافه کنید.

نتیجه‌گیری:

اگر خطرات بیماری بیشتر از فواید شیردهی است توصیه نمی‌شود در شرایط خاص شیردهی کنید. شما می‌توانید از خوراک‌های جایگزین مانند شیر خشک برای تأمین نیاز‌های غذایی کودک خود استفاده کنید. هنگام شیردهی در هنگام بیماری هرگز دریغ نکنید که با پزشک خود تماس بگیرید.

 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *