1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا نوزادان هنگام دندان درآوردن بیشتر می‌خوابند؟

آیا نوزادان هنگام دندان درآوردن بیشتر می‌خوابند؟

آیا نوزادان هنگام دندان درآوردن بیشتر می‌خوابند؟

دندان درآوردن یکی از بارزترین نشانه‌های رشد و نمو در چند سال اول زندگی کودک شما است. برای نوزادان و والدین دندان درآوردن نیز به معنای درد، گریه و آب دهان زیاد است.

 

چه زمانی نوزادان شروع به دندان درآوردن می‌کنند؟

نوزادان معمولاً ۲۰ دندان در زیر لثه و رحم دارند که در بدو تولد تنها دندان‌های زیر لثه نمایان می‌شوند. اولین دندان‌هایی که رشد می‌کنند دندان‌های مرکزی در پایین دهان هستند. این‌ دندان‌ها بین ۶-۱۰ماهگی در می‌آیند. دندان‌های بالای دهان در حدود ۸ تا ۱۲ ماهگی رشد خواهند کرد و سپس دندان‌های جانبی بین ۹ تا ۱۶ماهگی در هر دو قسمت بالا و پایین دهان در می‌آیند. دندان‌های آسیاب اول بعد از ۱۳ ماهگی شروع به رویش می‌کنند و دندان‌های نیش اندکی بعد در حدود ۱۶ ماهگی ظاهر می‌شوند. اگرچه دندان‌های شیری طبق برنامه منحصر به فرد خود رشد می‌کنند اما اکثر دندان‌ها باید تا سن ۳ سالگی رشد کنند.

دندان درآوردن چه علائمی دارد؟

  •  گیجی یا تحریک‌پذیری عمومی
  •  جویدن انگشتان یا مشت‌ها یا سایر اجسام جامد
  •  لثه‌های حساس و متورم
  •  افزایش ترشح آب دهان

به همین ترتیب توجه به این نکته مهم است که دندان درآوردن می‌تواند باعث تب کردن کودک شودو اگر کودک به هر گونه علائم سرماخوردگی، استفراغ، اسهال یا تب دچار شد او را به دکتر ببرید زیرا این علائم طبیعی نیستند.

 

آیا دندان درآوردن باعث خواب بیشتر نوزادان می‌شود؟

به طور کلی نوزادان در طول دندان درآوردن بیشتر نمی‌خوابند. اما اگر کودک دچار تب‌ بالا باشد خواب آلودگی بیشتری را تجربه می‌کند.

آیا طبیعی است که کودک هنگام دندان در آوردن دائم بخوابد؟

برخی از نوزادان درد بسیاری را تجربه خواهند کرد در حالی که برخی دیگر حتی ممکن است اصلاً دردی را حس نکنند. تأثیر دندان درآوردن به طور کلی به این بستگی دارد که کدام دندان در حال رویش می‌باشد. اعتقاد بر این است که ژنتیک نقش بسیاری در مورد تأثیر دندان درآوردن کودک ایفا می‌کند. برای مثال اگر یک خواهر یا برادر بزرگ‌تر به سختی دندان در آوردند احتمالاً همان الگو‌ها را در خواهر و برادر‌های کوچک‌تر هم خواهید دید.

جهت تسکین درد دندان چه کارکنیم؟

دندان درآوردن می‌تواند یک تجربه دردناک و ناراحت‌کننده برای نوزادان و والدین باشد. در اینجا برخی از نکات مهم برای تسکین این ناراحتی آمده است:

 دندا‌ن‌گیر کودک را خنک کنید:

شما می‌توانید از یک دندان‌گیر خنک یا یک انگشت تمیز گرفته تا قاشق یا غذا‌های سرد مانند ماست یا بستنی می‌توانند درد لثه را تسکین دهند استفاده کنید. شما فقط باید مراقب باشید از هر چیزی که کاملاً منجمد شده استفاده نکنید زیرا گاهی اوقات می‌تواند درد لثه را بدتر کند.

 به کودک چیزی برای جویدن بدهید:

می‌توانید از دندان‌گیر یا حتی سبزیجات سرد مانند هویج استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که کودک هنگام جویدن چیزی را قورت نمی‌دهد و باعث خفگی او نمی‌شود.

اطراف دهان کودک را تمیز کنید:

با پاک کردن مرتب آب دهان کودکتان از جوش یا تحریک پوستی جلوگیری کنید. از یک پارچه کوچک استفاده کنید و مطمئن شوید که اغلب مواقع گونه‌ها و چانه کودک خود را پاک می‌کنید.

 از دارویی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید:

می‌توانید از دارو برای کاهش درد استفاده کنید. به طور کلی استأمینوفن نوزاد (تیلنول) برای کمک به کاهش ناراحتی استفاده می‌شود. اما توجه داشته باشید که نوزاد نباید از این نوع دارو‌ها استفاده کند مگر اینکه حداقل ۶ ماهه باشد.

 

منبع:

blog.owletcare.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *