باجناقم استوری گذاشته که پا روی دمم نذار وگرنه بد می‌بینی. تهدیدم کرده و زیرش هم نوشته برای مخاطب خاص! ماجرا هم بر می‌گردد به یک سوء تفاهم که احساس می‌کند من پشت سر او در فامیل چیزی گفتم، در صورتی که من واقعا چیزی نگفتم. خانمم می‌گوید تو هم استوری بگذار و جوابش را بده اما نمی‌خواهم ماجرا را کش بدهم. چه کنم؟
 
پاسخ مشاور
برادر گرامی، ضمن این که اطلاعات کمی از خودتان در اختیار ما قرار داده‌اید و هرچند که در نگاه ابتدایی این موضوع بسیار کم اهمیت تلقی می شود ولی در عین حال با توجه به مطلب ارسالی شما و اتفاقات زیادی که از این دست در فضای‌مجازی رخ می‌دهد که گاهی ممکن است آثار تخریبی زیادی بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد داشته  باشد و تبعات جبران‌ناپذیری را  برای فرد و جامعه ایجاد کند، لازم می‌دانم چند نکته را خدمت شما و مخاطبان گرامی عرض کنم.
 با استوری، جواب باجناق‌تان را ندهید
سواد رسانه یکی از مقوله‌های مهم در عصر صنعتی‌شدن به شمار می‌رود و اگر افراد یک جامعه بتوانند دانش خود را در این زمینه تقویت کنند، نه تنها سوء تفاهمات و مشکلات ایجاد نمی‌شود بلکه فناوری می‌تواند به‌عنوان یک فرصت و ابزار مناسب برای حل مشکلات و توسعه فرهنگ گفت‌وگو استفاده شود اما درباره شخص شما و مشکل‌تان، توصیه می‌کنم نقطه ضعف دست دیگران ندهید. در این گونه مواقع بروز واکنش های احساسی و هیجانی نه تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند بلکه باعث ایجاد تنش‌ها و اختلافات دیگری هم می‌شود بنابراین ضمن این که تصمیم درستی گرفته‌اید که در این فضا بحث را ادامه ندهید، شایسته است از هر گونه رفتار احساسی و هیجانی پرهیز کنید چون در غیر این صورت، اگر ایشان با هدف عصبانی کردن شما این مطلب را گذاشته باشد، عملا به هدف خود رسیده است.
 محترمانه با باجناق‌تان صحبت کنید
این مهارت به‌عنوان یکی از توانمندی‌های اساسی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها همواره به مثابه یک شاه کلید می‌تواند مفید و در همه زمینه‌ها تاثیر مثبت و سازنده‌ای داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود ضمن فراگیری و استفاده از  این مهارت در یک زمان مناسب و با ادبیاتی محترمانه، موضوع را با باجناق خود مطرح و حل و فصل کنید.
 پیشنهاد همسرتان، پخته نیست
نکته آخر هم درباره این‌که گفتید خانمم می‌گوید تو هم استوری بگذار و جوابش را بده اما نمی‌خواهم ماجرا را کش بدهم، باید اشاره کنم مقابله کردن نه تنها باعث اصلاح رفتارهای نادرست نمی‌شود بلکه دیدگاه دیگران را هم در باره فرد تلافی‌کننده منفی‌تر می‌کند بنابراین بهتر است به‌جای واکنش‌های آنی و هیجانی طی یک فرایند منطقی نشان دهید که پخته‌تر از ایشان عمل می کنید.
نویسنده : دکتر حسین محرابی| روان شناس