1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

در دوران بارداری از انجام کدام حرکات یوگا خودداری کنیم؟

در دوران بارداری از انجام کدام حرکات یوگا خودداری کنیم؟

در دوران بارداری از انجام کدام حرکات یوگا خودداری کنیم؟

یوگا در دوران بارداری فواید زیادی دارد از جمله تقویت لگن و آماده‌سازی بدن برای زایمان. با این حال برخی از حرکات یوگا وجود دارد که در زمانی بارداری از آن‌ها اجتناب کنید. به علاوه عاقلانه است که احتیاط کنید و آن را آهسته انجام دهید. وقتی کودکی در حال رشد را حمل می‌کنید بدن شما وزن بسیاری را تحمل می‌کند. اندام‌های داخلی شما جابه جا شده و به هم فشرده می‌شوند تا جایی برای رحم در حال رشد شما باز شود. علاوه بر این ترکیب هورمون‌هایی که در خون شما جاری می‌شوند ممکن است باعث شود بدن‌تان احساس و واکنش بسیار متفاوتی نسبت به آنچه قبلاً داشته‌اید نشان دهد که می‌تواند یوگا را در دوران بارداری چالش‌برانگیزتر کند. با این حال تمرین یوگا قبل از تولد نیز می‌تواند مفید و آرامش بخش باشد البته هم ایمنی خود و هم ایمنی کودک در حال رشد شما مهم است که در مورد تمرین یوگا شما در نظر گرفته شود.  

آیا تمرین یوگا در دوران بارداری بی‌خطر است؟

اگر قبلاً یوگا کار می‌کردید لازم نیست پس از باردار شدن آن را به طور کامل ر‌ها کنید. بسیاری از ژست‌ها برای ادامه دادن یوگا در بارداری مؤثر خواهند بود در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به اصلاح یا حذف داشته باشند. این‌ایده خوبی است که به مربی خود اطلاع دهید باردار هستید. به عنوان یک قاعده شروع هر نوع ورزش جدیدی در دوران بارداری احتمالاً‌ایده خوبی نیست. اگر قبلاً هرگز یوگا انجام نداده‌اید یا تجربه کمی در یوگا دارید پایبندی به کلاس‌های یوگا قبل از تولد بهترین گزینه است. این روتین‌ها ملایم هستند و به طور خاص برای مادران باردار طراحی شده‌اند.  ژست‌هایی که در دوران بارداری باید از آن‌ها پرهیز کرد معمولاً هر حالتی است که به شکم فشار وارد می‌کند. بهتر است در بارداری صاف روی پشت دراز بکشید زیرا می‌تواند گردش خون را محدود کند. پوزیشن‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد عبارتند از:

  •  کرانچ‌ها
  •  ژست کلاغ
  •  دوچرخه
  •  تخته 

خوابین به پشت در یوگا چه خطراتی برای فرد باردار دارد؟

دراز کشیدن به پشت در دوران بارداری اگر به ورید اجوف فشار بیاورد می‌تواند مشکل ساز باشد. ورید اجوف بزرگترین سیاهرگ بدن شماست. هدف ورید اجوف انتقال خون از اندام‌های بدن به قلب است. به طور معمول دراز کشیدن به پشت فشار زیادی به ورید اجوف وارد نمی‌کند اما یک فرد باردار اگر به پشت دراز بکشد وزن نوزاد متولد نشده، جفت و مایع اضافی رحم او دقیقاً بالای ورید اجوف نشسته است. این مقدار فشار می‌تواند جریان خون به رحم و مغز را کاهش دهد که می‌تواند باعث سرگیجه شما شود یا حتی روی کودک شما تأثیر بگذارد.  در مراحل اولیه بارداری خوابیدن به پشت نباید مشکلی ایجاد کند. اینکه دقیقاً چه زمانی خطرناک می‌باشد از فردی به فرد دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت است. اگر ترجیح می‌دهید از یک قانون پیروی کنید پس از هفته ۲۰ بارداری از خوابیدن به پشت خودداری کنید. اگر هنگام دراز کشیدن به پشت احساس ناراحتی یا سبکی سر می‌کنید باید این وضعیت‌ها را متوقف کنید. حالت خوابیدن به پشت را می‌توان با چرخاندن به یک طرف یا طرف دیگر یا اغلب با استفاده از بالش و تکیه گاه اصلاح کرد.  

ژست تعادل در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

اگر قبل از باردار شدن حرکات تعادل بخشی از تمرین شما بوده است می‌توانید آن‌ها را ادامه دهید. با این حال بهتر است از هر موقعیتی با خطر افتادن که قبلاً امتحان نکرده‌اید اجتناب کنید. اگر این ژست‌ها بخشی از تمرین شما هستند و می‌خواهید تا زمانی که باردار هستید به آن‌ها ادامه دهید توجه داشته باشید که مرکز تعادل شما با پیشرفت بارداری تغییر می‌کند. ممکن است بخواهید به دیوار یا میله تکیه دهید تا در صورت لیز خوردن آسیب نبینید یا به عنوان یک اقدام احتیاطی بیشتر از وسایلی مانند بلوک استفاده کنید.

چه زمانی می‌توان تمرین‌های یوگا را مجدد شروع کرد؟

در حالی که ممکن است آماده باشید تا به تمرین یوگا خود بپرید مهم است که در صورت بارداری اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. اگر از قبل یوگا انجام داده‌اید برخی از حرکات به اندازه کافی برای ادامه در دوران بارداری ایمن هستند. اگر تازه یوگا را شروع کرده‌اید بهتر است احتیاط کنید و کلاس‌های یوگا خود را تا بعد از زایمان موکول کنید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *