1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

روان پریشی بعد از زایمان چیست؟

روان پریشی بعد از زایمان چیست؟

روان پریشی بعد از زایمان چیست؟

شما در مورد افسردگی پس از زایمان و اضطراب پس از زایمان شنیده‌اید اما این بیماری روانی کمتر شناخته شده و بسیار قابل درمان در صورت نادیده گرفتن می‌تواند عواقب مخربی داشته باشد. روان پریشی پس از زایمان یک بیماری روانی شدید است که باعث گسست کامل با واقعیت می‌شود. روان پریشی تنها در یک یا دو نفر از هر هزار زنی کهزایمان می‌کنند رخ می‌دهد. حدود چهار درصد از این زنان نوزادکشی و پنج درصد نیز خودکشی می‌کنند. به این دلایل روان پریشی پس از زایمان یک اورژانس پزشکی است که معمولاً نیاز به بستری شدن فوری در بیمارستان دارد.

روان پریشی بعد از زایمان چه علائمی دارد؟

توهمات:  

این‌ها می‌توانند احساسات بصری، شنوایی، بویایی و یا لمسی باشند که برای شخصی که آن‌ها را تجربه می‌کند واقعی هستند.

باور‌های غلط:

بیمار مبتلا به روان پریشی ممکن است باور‌های نادرستی داشته باشد که بر اساس واقعیت وجود ندارد. چنین باور‌هایی حتی با وجود شواهد واقعی قابل تغییر نیستند.

به هم ریختگی شناختی:

روان پریشی اغلب باعث افکار غیرمنطقی، سردرگمی و بی‌نظمی می‌شود.

 

روان پریشی بعد از زایمان چه خطراتی دارد؟

هر بیماری روان پریشی یا بیماری با ویژگی‌های روان پریشی یک عامل خطر مهم است. این شامل سابقه دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوافکتیو یا افسردگی اساسی با ویژگی‌های روان پریشی در خود یا حتی خانواده است. کمبود خواب یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه است. در حالی که چنین عوامل خطری فرد را بیشتر مستعد ابتلا به روان پریشی پس از زایمان می‌کند اما حدود ۵۰ درصد از زنانی که روان پریشی پس از زایمان را تجربه می‌کنند سابقه قبلی بیماری روانی ندارند.

روان پریشی پس از زایمان چگونه درمان می‌شود؟

در ابتدا برای زنانی که علائم روان پریشی پس از زایمان را تجربه می‌کنند بستری شدن در بیمارستان برای بهبود سریع آن‌ها مورد نیاز است. پس از تثبیت بسیاری از بیماران یک رژیم دارویی و روان درمانی را شروع می‌کنند. روان‌درمانی همچنین می‌تواند به بیمار کمک کند تا با آسیب‌های ناشی از بیماری و غم و اندوه او به خاطر زمان از دست رفته با نوزاد خود مقابله کند.

روان پریشی پس از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

روان پریشی پس از زایمان معمولاً در ماه اول پس از زایمان ظاهر می‌شود. اگرچه ممکن است این بیماری به خودی خود برطرف شود اما با توجه به احتمال نوزادکشی و خودکشی هرگز توصیه نمی‌شود که آن را بدون درمان  کامل ر‌ها کنید. علائم حاد می‌تواند بین ۲ تا ۱۲ هفته و بهبودی کامل می‌تواند بین ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد.  

اگر همسرمان دچار روان پریشی شود چه کار کنیم؟

علائم مربوطه را نادیده نگیرند و از یک متخصص سلامت متخصص در اختلالات سلامت روان کمک بگیرند. خانواده‌ها نباید از بردن یکی از عزیزانشان به بیمارستان تردید کنند یا بترسند. اگر نگران این هستید که همسرتان یا دخترتان یا عروستان از روان‌پریشی رنج می‌برند واقعاً مهم است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید.  

 

منبع:

www.todaysparent.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *