1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

روش راحت زود خوابیدن کودک پیدا شد

روش راحت زود خوابیدن کودک پیدا شد

زود خوابیدن کودک

روش زود خوابیدن کودک؛ یادت میدم چطور بچه ات نه شب بخوابه

کودکانی که برنامه خواب منظمی نداشته و دیر می خوابند، دچار عوارض مختلفی مانند اختلال در رشد، کاهش یادگیری، مشکلات تغذیه ای و… می شوند. کودکانی که شب ها زود می خوابند، از لحاظ عاطفی، ذهنی و جسمی سلامت بیشتری دارند. اگر دوست دارید که کودک شما شب ها به موقع بخوابد، راهکارهایی برای کمک به داشتن خواب خوب شبانه در کودکان وجود دارد که در این بخش از بیا نی نی به آن اشاره می کنیم.

هفته اول بچه رو خسته کنید

پروسه تنظیم خواب کودک معمولا یک هفته به طول می انجامد. شما باید در طول این یک هفته ساعت خواب منظمی برای کودک مشخص نمایید و برخی قانون ها را اجرا کنید. تا زمانی که کودک به زود خوابیدن عادت کند، فعالیت های بدنی کودک مانند بازی کردن در پارک، ورزش و… را در طول روز افزایش دهید و به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید و با کاری سرگرمش کنید.

بازی کردن کودک

کتاب صوتی و نوار قصه بزارید

کودکان علاقه زیادی به شنیدن قصه دارند، می توانید قبل از خواب برای آنها کتاب قصه بخوانید و یا کتاب صوتی و نوار قصه بگذارید تا گوش دهند. نوار قصه ی خروس زری اثر احمد شاملو پیشنهاد می کنیم.

یه عروسک پشمالو بخرید

یک عروسک پشمالو به عنوان عروسک خواب برای کودک بخرید. زمان خواب کودک به او بگویید وقت خواب عروسکته، بغلش کن تا راحت بخوابه. بغل کردن یک اسباب بازی نرم قبل از خواب استرس کودک را کم می کند.

به کودک آرامش بدید

اگر قبل از خواب میزان ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در کودک بالا باشد، کودک نمی تواند بخوابد بنابراین با انجام برخی فعالیت ها مثل کم کردن نور خانه، ساکت کردن محیط و… او را پیش از رفتن به رختخواب آرام کنید. قبل از خواب به کودکتان این فرصت را بدهید که در مورد مشکل احتمالی و هیجانات یا چیزهای جالبی که در روز برایش اتفاق افتاده با شما صحبت کند، این مسئله کمک می کند که کودک با آرامش بیشتری به خواب فرو برود.

خوابیدن کودک

یک ساعت قبل خواب کودک از این وسایل استفاده نکنید

حداقل یک ساعت قبل از خواب کودک استفاده از وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی تلفن، تلویزیون و… را کاهش دهید زیرا وسایل الکترونیکی می توانند اختلالاتی را در خواب ایجاد کنند. مثلا نوری که از صفحه تلویزیون ساطع می شود، هورمون ملاتونین (هورمون خواب) را کاهش داده و نظم خواب کودک شما را بر هم می زند.

از ساعت ۷ به بعد بازی هیجانی نکنید

بازی های هیجان انگیز مانند فوتبال و… باید تا غروب آفتاب ادامه داشته باشند و به تدریج باید فعالیت کودک را کاهش دهید و به جای بازی های پر تحرک، فعالیت های آرام را جایگزین کنید. قبل از خواب کودک نباید بازی های کامپیوتری هیجان انگیز انجام داده و یا فیلم های هیجان انگیز ببیند.

بیش از حد به کودک تذکر ندید

با متمرکز شدن زیاد روی مقوله خواب و تذکر بیش از حد به کودک به ایجاد اختلال بیشتر روی خواب فرزندتان دامن می زنید و نگرانی های خود را به او منتقل می کنید. زمان خواب کودک به او بگویید”لازم نیست بخوابی، بلکه می توانی در تخت خودت استراحت کنی”. وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود، به او کمک می کنید تا آرام تر شود و دلهره هایش رفع شود.

تذکر دادن به کودک

یک ساعت معین برای خواب مشخص کنید

با مشورت با کودک یک ساعت خواب برای کودک تعیین کنید و همواره کودک را سر یک ساعت مشخصی بخوابانید و فرا رسیدن زمان خواب را به او یاد آوری کنید اما بیش از حد تذکر ندهید.

شرایط اتاق خواب باید خوب باشه

به شرایط اتاق خواب و لباس کودک توجه کنید. لباس خواب کودک باید راحت باشد و اتاق او نباید خیلی گرم و یا خیلی سرد باشد. تاریکی و روشنی اتاق هم مهم است، اگر کودک از تاریکی می ترسد حتما یک چراغ خواب کوچک در اتاقش روشن بگذارید.

قبل از خواب غذای سنگین به بچه ندید

برخی از والدین فکر می کنند اگر کودک خود را سیر کنند او راحت به خواب می رود اما غذاهای سنگین و پرحجم روی خواب کودکان تاثیر بدی دارند. گرسنگی و شکم خالی نیز سبب بدخوابی و یا بی خوابی کودک می شوند. قهوه، چای و یا نوشابه نیز نه تنها برای کودک مضر هستند، بلکه سبب بروز اختلال در خواب می شوند.

غذا خودرن کودک

تمام موانع را برطرف کنید

برخی مواقع عدم برخورداری از سلامت کامل مانند داشتن لوزه های بزرگ و… باعث مشکلات مربوط به خواب می شود پس اگر کودک شما از خواب مکرر بیدار شده و یا در حین خواب دچار خرو پف و مشکلات تنفسی است، حتما کودک را نزد پزشک ببرید و این موانع را برطرف کنید.

کودک را برای خواب تشویق کنید

کودکتان را برای خواب با صحبت و عمل تشویق کنید. مثلا اگر کودکتان هر شب به موقع می خوابد برای تشویق بیشتر به او یک لباس خواب قشنگ به او هدیه بدهید یا یک خوراکی مفید و خوشمزه به عنوان تشویق به کودک بدهید.

قبل از خواب، کودک را ماساژ بدید

برای آرام کردن کودکتان و ایجاد خواب عمیق و با کیفیت تر قبل از خواب او را کمی ماساژ بدهید. برای ایجاد شرایط مساعدتری برای خواب ماساژ دادن، نوازش کردن، تکان دادن آرام کودک مفید است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *