1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

پاره شدن کیسه آب در دوران بارداری به چه معنی است؟

پاره شدن کیسه آب در دوران بارداری به چه معنی است؟

پاره شدن کیسه آب در دوران بارداری به چه معنی است؟

در طول بارداری نوزاد در رحم فرد رشد می‌کند و در یک کیسه پر از مایع آمنیوتیک قرار می‌گیرد. این مایع آمنیوتیک کودک شما را محافظت می‌کند، دمای رحم را تنظیم می‌کند و به رشد جنین کمک می‌کند.

از کجا بفهمیم کیسه آبمان پاره شده است؟

 مقداری نشتی را حساس می‌کنید:

اگر کیسه آمنیوتیک زیر سر نوزاد پاره شود، ایع جمع شده و بیرون میریزد. اما اگر پارگی بیشتر در رحم اتفاق بیفتد مایع باید بین کیسه و پوشش رحم چکه کند. با این حال در همه موارد جریان مایع را نمی‌توان کنترل کرد و می‌توانید انتظار داشته باشید که در مجموع حدود ۲ تا ۳ فنجان مایع در نهایت از کیسه آمنیوتیک تخلیه شود. شما می‌توانید با استفاده از پد بهداشتی یا نشستن روی یک حوله تمیز این نشتی را کاهش دهید.

 مایع شفاف و بی‌بو است:

به طور کلی مایع آمنیوتیک بی‌بو است اگرچه برخی افراد بوی شیرینی مانند مایع منی یا کلر را تشخیص می‌دهند اما معمولاً شفاف یا صورتی و با رگه‌هایی از خون است.

 ممکن است شبیه نشت ادرار باشد:

ادرار رنگ مایل به زردی دارد و بویی شبیه آمونیاک دارد اما مایع آمنیوتیک معمولاً بی‌بو است. اگر هنوز نمی‌توانید تشخیص دهید که مایع آمنیوتیک است یا ادرار این ترفند را امتحان کنید: چند دقیقه بنشینید، سپس بایستید. اگر هنوز مایعی بیرون میریزد احتمالاً کیسه آب شما پاره شده است.

 مانند ترشح غلیظ و چسبنده نیست:

افراد باردار همچنین ممکن است پارگی غشا را با ترشح اشتباه بگیرند (که می‌تواند در دوران بارداری حجم آن افزایش یابد) به خصوص اگر به آرامی ترشح شود. در حالی که هم مایع آمنیوتیک و هم ترشحات واژن (لکوره) بی‌بو هستند اما دومی معمولاً چسبنده‌تر، غلیظ‌تر و ممکن است شبیه مخاط سفید شفاف یا شیری به نظر برسد. از طرف دیگر مایع آمنیوتیک معمولاً بسیار رقیق و آبکی است.

زمانی که کیسه آبمان پاره می‌شود چه کار باید انجام دهیم؟

اگر زمان قابل توجهی پس از پاره شدن کیسه آمنیوتیک قبل از زایمان بگذرد احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونتی وجود دارد که می‌تواند به کودک آسیب برساند. اگر آب شما پاره شود اما زایمان شروع نشود یا پیشرفت نکند ممکن است پزشک آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) برای جلوگیری از عفونت به شما بدهد یا القای پیتوسین را توصیه کند. افراد باردار معمولاً بین هفته ۳۶ تا ۳۷ بارداری آزمایش GBS می‌شوند و اگر مشخص شود ناقل هستندقبل از تولد نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارند. اگر مبتلا به استرپتوکوک گروه B هستید ممکن است پزشک بخواهد به زودی پس از پاره شدن آب شما را ببیند تا درمان را شروع کند و خطر قرار گرفتن کودک در معرض خطر قرار گرفتن نوزاد در هنگام زایمان را کاهش دهد.

 

منبع:

www.parents.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *