1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

پاپ اسمیر در دوران بارداری

پاپ اسمیر در دوران بارداری

پاپ اسمیر در دوران بارداری

اگر باردار هستید و در چند سال گذشته آزمایش پاپ اسمیر انجام نداده‌اید احتمالاً پزشک شما در اولین ویزیت قبل از زایمان به شما توصیه می‌کند که این آزمایش را انجام دهید. اگر تمام آزمایش‌های پاپ اسمیر را انجام داده‌اید باید در دوران بارداری نیز مجدد انجام شود. پزشک شما ممکن است یکی را در سه ماهه دوم یا در دوره پس از زایمان انجام دهد. درست مانند زمانی که باردارید آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری می‌تواند تغییرات غیرطبیعی دهانه رحم را در اوایل تشخیص دهد. غربالگری همچنین برخی از عفونت‌های مقاربتی و سایر عفونت‌ها را بررسی می‌کند.

نحوه‌ی انجام پاپ اسمیر چگونه است؟

شما به پشت دراز می‌کشید و پا‌های خود را در رکاب قرار می‌دهید و یک اسپکولوم در ناحیه تناسلی شما قرار می‌گیرد تا به پزشک شما دید واضحی از دهانه رحم شما بدهد. پزشک شما یک برس را روی دهانه رحم شما می‌مالد و سلول‌ها را جمع‌آوری می‌کند که برای کشت و تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

آیا جهت تشخیص بیماری‌های مقاربتی از پاپ اسمیر استفاده می‌شود؟

از آنجایی که زنان گاهی اوقات نمی‌دانند چه زمانی به یک عفونت مقاربتی مبتلا می‌شوند پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار در مراحل اولیه برای بیماری‌های مقاربتی مختلف از جمله هپاتیت C، هپاتیت B، HIV و سیفلیس آزمایش شوند. برخی از بیماری‌های مقاربتی علاوه بر معاینه واژینال به آزمایش خون برای تشخیص نیاز دارند. اگر آزمایش شما برای STI مثبت بود خیالتان راحت باشد که بیشتر آن‌ها حتی در دوران بارداری کاملاً قابل درمان هستند. اگر یک عفونت باکتریایی مانند سوزاک یا کلامیدیا دارید قبل از زایمان یک آنتی بیوتیک بخورید تا از مبتلا شدن به عفونت جلوگیری شود. اگر در دوران بارداری زگیل تناسلی دارید که به نظر می‌رسد به خودی خود از بین نمی‌رود پزشک شما می‌تواند با خیال راحت آن‌ها را با انجماد، حرارت الکتریکی یا لیزر درمانی از بین ببرد.

اگر جواب تست در دوران بارداری غیر طبیعی باشد چه کار کنیم؟

اگر در اولین ویزیت قبل از زایمان در طی آزمایش پاپ اسمیر معمولی سلول‌های غیر طبیعی پیدا شد نگران نباشید. آزمایش پاپ گاهی اوقات می‌تواند به دلیل تحریک، عفونت، پولیپ یا کیست‌های خوش خیم غیر طبیعی باشد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری همچنین می‌تواند باعث ایجاد یک نتیجه غیر طبیعی پاپ در برخی از زنان شود. اگر تست پاپ شما نرمال نباشد ممکن است پزشک شما کولپوسکوپی را انتخاب کند.

پاپ اسمیر در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

ممکن است شنیده باشید که آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند باعث سقط جنین یا مشکلات دیگری در بارداری شما شود اما نگران نباشید زیرا انجام تست پاپ اسمیر در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر است و خطر سقط جنین را افزایش نمی‌دهد. جهت اطلاع برخی از زنان پس از تست پاپ لکه بینی یا خونریزی خفیف را تجربه می‌کنند. همین امر ممکن است بعد از رابطه جنسی یا معاینه لگن یا در دوران بارداری اتفاق بی‌افتد. دلیل آن این است که در طول بارداری دهانه رحم حساس و متورم می‌شود و می‌تواند به راحتی تحریک شود. معمولاً خونریزی خفیف بعد از معاینه پاپ به معنای وجود مشکل نیست. می‌تواند یک تا دو روز طول بکشد تا قهوه‌ای رنگ شود. برای اطمینان بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری:

آزمایش پاپ اسمیر بارداری همراه با آزمایش STI و بسیاری از غربالگری‌های دیگر برای مادران باردار همگی بخشی از مراقبت‌های معمول دوران بارداری هستند که به حفظ سلامت شما و کودکتان تا حد امکان کمک می‌کنند.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *