1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چرا شیر مادر برای نوزاد نارس بسیار مهم است؟

چرا شیر مادر برای نوزاد نارس بسیار مهم است؟

چرا شیر مادر برای نوزاد نارس بسیار مهم است؟

شیر مادر برای رشد و نمو مطلوب نوزادان سالم و برای نوزادان نارس اهمیت بیشتری دارد. عوامل مهمی مانند DHA (یک اسید چرب برای رشد سالم مغز و چشم) و ایمونوگلوبولین G (آنتی‌بادی) از طریق جفت در طول بارداری از مادر به جنین منتقل می‌شود. این عوامل مهم را در رحم به طور کامل دریافت کرد، اما شیر مادران نوزادان نارس بیشتر از شیر مادران نوزادان کامل دارای چربی و ایمونوگلوبولین ترشحی است. امروز هم ۲۶ آبان و روز جهانی کودکان نارس است. نوزادان نارس همچنین دارای دستگاه گوارش نابالغ هستند که می‌تواند باعث هضم و جذب مواد مغذی شود بنابراین آن‌ها به غذایی نیاز دارند که پردازش آن برای روده‌های ظریف آن‌ها آسان باشد. شیر مادر برای نوزادان آنقدر مهم است که اگر مادرانشان به هر دلیلی نتوانند در ابتدا شیر کافی به آن‌ها بدهند ممکن است به جای شیر خشک از شیر مادر اهدا‌کننده سایر مادران شیرده تغذیه کنند.

 

آیا شیر مادر برای نوزاد نارس مفید است؟

هرچه شیر مادر بیشتر باشد خطر ابتلا به بیماری او کمتر می‌شود. خطر انتروکولیت نکروز‌کننده (NEC) یک بیماری روده‌ای که به طور بالقوه کشنده است همچنین در نوزادانی که شیر مادر دارند در مقایسه با کسانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند ده برابر کمتر است. از همه مهم‌تر نوزادان نارس که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به طور متوسط ​​دو هفته زودتر از نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند ترخیص می‌شوند.

اگر نوزاد نارس باشد شیر تولید می‌کنیم؟

بله مادران در اواسط بارداری آماده تولید شیر مادر هستند. هنگامی که جفت پس از تولد نوزاد تحویل می‌شود سطح هورمون پروژسترون بارداری کاهش می‌یابد و به سینه‌ها اجازه می‌دهد آغوز شیر اولیه خود را تولید کنند. معمولاً شیر مادر توسط نوزاد تازه متولد شده به سینه او چسبیده و شیر می‌خورد اما اگر نوزاد شما زود به دنیا بیاید ممکن است در ابتدا نتواند به او شیر بدهد. شما می‌توانید با تحریک سینه‌ها و نوک سینه‌ها با دستان خود یا با استفاده از پمپ سینه احساساتی را تحریک کنید که می‌تواند به شما کمک کند آن آغوز غنی از مواد مغذی را برای نوزاد خود جمع‌آوری کنید. شیر مادر معمولاً حدود دو تا چهار روز پس از زایمان وارد بدن می‌شود اما اگر زایمان زودرس انجام شود گاهی اوقات می‌توان آن را به تأخیر انداخت. با این حال یک مطالعه اخیر نشان داد که مادرانی که ظرف یک ساعت پس از زایمان پمپاژ می‌کردند شیرشان در زمان مورد انتظار می‌رسید.

 

اگر می‌دانم نوزادم نارس است چگونه می‌توانم آمادگی پیدا کنم؟

به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) مراجعه کنید تا ببینید ظاهر آن چگونه است و چگونه کارکنان از نوزادان نارس مراقبت می‌کنند.

اگر نوزاد نتواند از سینه تغذیه کند چه کار کنیم؟

بسیاری از نوزادانی که قبل از ۳۴ هفته به دنیا می‌آیند برای هماهنگی مکیدن، بلع و تنفس تلاش می‌کنند. تا زمانی که کودک شما آماده نباشد پرستاران به آرامی لوله‌ای را از طریق بینی یا دهان به شکم او می‌گذارند تا به او غذا بدهد. تا زمانی که کودک آماده شروع به تغذیه از سینه شما نشود می‌توانید به او تمام تغذیه را بدهید. شما باید به همان اندازه‌ای که یک نوزاد سالم تغذیه می‌کند شیر دهید. این به این معنی است که هر دو تا سه ساعت پمپاژ کنید به عبارت دیگر حداقل هشت تا ۱۲ بار در ۲۴ ساعت است. برخی از مادران ممکن است بتوانند مقدار کمی شیر مادر را با سرنگ به دهان نوزاد خود تزریق کنند. این کار به نوزاد اجازه می‌دهد شیر شما را بچشد که می‌تواند به شیردهی کامل ادامه دهد و دهان خود را با اجزای محافظتی تقویت‌کننده سیستم ایمنی شیر شما می‌پوشاند. راه‌های زیادی برای مشارکت وجود دارد بنابراین از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید که چه کاری می‌توانید برای نوزاد خود انجام دهید.

مراقبت کانگورو برای نوزادان نارس چیست؟

مراقبت از کانگورو زمانی است که والدین پوست نوزاد خود را به مدت طولانی در سینه برهنه نگه می‌دارند و می‌تواند مزایای باورنکردنی زیادی برای شما، نوزاد و شیر شما داشته باشد. تماس پوست با پوست به آرامش و تنظیم تنفس و ضربان قلب نوزاد کمک می‌کند و همچنین او را گرم نگه می‌دارد و به او اجازه می‌دهد در نزدیکی شما یا همسرتان استراحت کند. مراقبت از کانگورو همچنین با سلامت بهتر نوزادان نارس همراه است.

 

منبع: www.medela.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *