1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه افسردگی دوران بارداری را مدیریت کنیم؟

چگونه افسردگی دوران بارداری را مدیریت کنیم؟

چگونه افسردگی دوران بارداری را مدیریت کنیم؟

افسردگی بارداری یک اختلال خلقی است که شامل احساس غمگینی یا ناامیدی برای حداقل دو هفته است. همچنین ممکن است در مورد کودک خود به شدت عصبانی یا مضطرب باشید و در تمرکز یا خوابیدن مشکل داشته باشید. تخمین زده می شود که از هر ۱۰ زن یک نفر در دوران بارداری دچار افسردگی می شود که بخشی از آن به دلیل تغییرات هورمونی بارداری و تغییرات زندگی در اثر والدین شدن است. طبیعی است که هر از گاهی احساس ناراحتی کنید. اما اگر افسرده هستید احساس غم و اندوه یا ناامیدی را تجربه می کنید که هفته ها یا حتی ماه ها طول می کشد. افسردگی یک اختلال خلقی است که می تواند بر هر جنبه ای از زندگی شما تأثیر بگذارد، از طرز فکر و عمل گرفته تا نحوه خوردن و خوابیدن. در دوران بارداری می تواند بر توانایی شما در مراقبت از خود و کودکتان تأثیر بگذارد. بدانید که افسردگی یک بیماری است نه یک انتخاب و به طرز شگفت آوری رایج است و از هر ۱۰ زن حدود ۱ نفر در دوران بارداری افسردگی را تجربه می کند. حتی اگر افسردگی بالینی شدید برای شما تشخیص داده شود درمان‌های مؤثر زیادی وجود دارد. هر چه زودتر بتوانید درمان را شروع کنید موثرتر خواهد بود. پس از درخواست کمک دریغ نکنید. سلامت عاطفی شما به اندازه سلامت جسمی شما مهم است.

چه چیزی باعث افسردگی در دوران بارداری می شود؟

در حالی که متخصصان به طور کامل درک نمی کنند که چه چیزی باعث افسردگی در دوران بارداری می شود اما احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل عاطفی، فیزیکی و محیطی است. آماده شدن برای بچه دار شدن تغییرات بزرگ زیادی را به همراه دارد که بسیاری از آنها از کنترل شما خارج است از جمله نگرانی در مورد زایمان، والدین خوب بودن و از دست دادن زندگی قبلی. تغییرات هورمونی همچنین می تواند بر احتمال ابتلای زنان به افسردگی بارداری تأثیر بگذارد. 

افسردگی در بارداری چه علائمی دارد؟

برخی از علائم افسردگی مانند خستگی یا مشکلات خواب در دوران بارداری طبیعی هستند اما ممکن است زمانی که احساس غمگینی یا ناامیدی داشته باشید، علاقه یا لذت را نسبت به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید از دست بدهید یا قادر به انجام کارهای روزمره خود نباشید و این علائم هفته‌ها طول بکشد و ممکن است دچار افسردگی قبل از تولد شوید. اگر هر یک از علائم زیر را برای حداقل دو هفته تجربه کرده باشید ممکن است افسرده باشید:

از دست دادن علاقه به فعالیت های روزانه یا داشتن این حس که دیگر هیچ چیز لذت بخش یا سرگرم کننده نیست

در بیشتر روز و هر روز احساس «آبی»، غمگین یا «خالی» می کنید

داشتن عزت نفس پایین، مانند فکر کردن به اینکه پدر و مادر خوبی نخواهید بود

مدام گریه کردن

احساس تحریک یا تحریک شدید

در مورد کودک خود احساس نگرانی می کنید

به سختی می توانید تمرکز کنید یا تصمیم بگیرید

داشتن انرژی کم یا خستگی مفرط که با استراحت بهبود نمی یابد

احساس اینکه زندگی ارزش ندارد

افسردگی در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

-سابقه خانوادگی افسردگی:

اگر افسردگی در خانواده شما وجود داشته باشد خطر ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است و احتمال اینکه در سنین پایین‌تر به آن مبتلا شوید بیشتر است.

-فشار:

کنار آمدن با رویدادهای استرس زا مانند مشکلات مالی، پایان یک رابطه، مرگ یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده یا از دست دادن شغل می تواند باعث افسردگی در دوران بارداری شود.

-سیگار کشیدن:

 نوشیدن یا استفاده از داروهایی که توسط پزشک برای کاهش استرس برای شما تجویز نشده است خطر افسردگی بارداری را همراه با عوارض سلامتی برای کودک شما افزایش می دهد.

-عوارض بارداری:

داشتن عوارض بارداری مانند نقص مادرزادی در نوزاد یا چندقلو باردار شدن خطر افسردگی بارداری را افزایش می دهد.

-بیماری های خاص:

بارداری در حال حاضر از نظر فیزیکی سخت است که می تواند مدیریت یک بیماری مزمن مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲ را چالش برانگیزتر کند. علاوه بر این ابتلا به دیابت بارداری در دوران بارداری خطر افسردگی بارداری را افزایش می دهد.

-بارداری ناخواسته:

فهمیدن باردار بودن در زمانی که قصد بارداری نداشتید می تواند بسیار استرس زا باشد و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

منبع:

www.babycenter.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *