1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا امکان بارداری برای افراد معلول وجود دارد؟

آیا امکان بارداری برای افراد معلول وجود دارد؟

آیا امکان بارداری برای افراد معلول وجود دارد؟

تقریباً ۱۲ درصد از زنان در سنین باروری دارای معلولیت هستند. البته هنوز اطلاعات کمی در مورد نیاز‌های جنسی و پیشگیری از بارداری برای زنان دارای معلولیت وجود دارد و اطلاعات زیادی برای کمک به پزشکان در ارائه مراقبت از ناتوانی در دوران بارداری در دسترس نیست. داده‌های جدید نشان می‌دهد که زنان بدون معلولیت شانس یکسانی برای تولد سالم و زنده دارند. ناتوانی می‌تواند جسمی، ذهنی، حسی یا مرتبط با یادگیری باشد. ممکن است یک وضعیت مادام العمر یا یک تغییر اخیر در وضعیت سلامتی باشد. ممکن است پایدار بوده و نیاز به حمایت داشته باشد. هنگام بررسی بارداری ناتوانی‌ها باید به عنوان بخشی از سلامت و رفاه کلی زن و در ارتباط با توانایی‌های مقابله‌ای و حمایت خانواده او در نظر گرفته شود.

بارداری چه چیزی را تغییر خواهد داد؟

احتمال باردار شدن زنان دارای معلولیت به اندازه زنان بدون معلولیت است. داشتن ناتوانی بلافاصله به این معنی نیست که حاملگی پرخطری خواهید داشت اما ممکن است مستعد عوارض خاصی باشید. به عنوان مثال زنانی که آسیب نخاعی دارند بیشتر در دوران بارداری دچار عفونت‌های دستگاه ادراری و مشکلات تنفسی می‌شوند. تغییرات وزن می‌تواند بر تعادل و نحوه راه رفتن یا حرکت شما تأثیر بگذارد، بنابراین اگر یک ناتوانی قبلاً بر این فعالیت‌ها تأثیر بگذارد بارداری می‌تواند آن‌ها را حتی چالش برانگیزتر کند. زنانی که دارو‌های مربوط با ناتوانی‌های خود را در دوران بارداری مصرف می‌کنند باید با پزشک یا دارؤساز خود در مورد بی‌خطر بودن این دارو‌ها صحبت کنند. برخی از دارو‌ها هنگام تلاش برای باردار شدن یا در دوران بارداری بی‌خطر نیستند. پزشک یا دارؤساز به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که کدام دارو‌ها را باید ادامه دهید و کدام یک را باید تغییر دهید.

افراد معلول قبل از اقدام به بارداری باید چه کار کنند؟

برنامه‌ریزی از قبل مهم‌ترین گام برای تضمین بارداری سالم است. جستجوی پزشکان متخصص در زمینه ناتوانی خاص نیز منجر به بهبود تجربیات زایمان شد. خوشبختانه بسیاری از مراکز مامایی و سیستم‌های بیمارستانی در حال توسعه برنامه‌هایی با مراقبت‌های تخصصی برای بسیاری از انواع ناتوانی‌ها هستند. زنان دارای معلولیت به طور فزاینده‌ای داستان‌ها و تجربیات خود را از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، گروه‌های حمایتی و حتی تحقیقات بالینی رسمی و ساختار یافته به اشتراک می‌گذارند تا به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در مراقبت از زنان دیگر در دوران بارداری و ارائه مشاوره و حمایت به همسالان باردار کمک کنند.

 

منبع:

blog.pregistry.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *