1403/02/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

این عینک می‌تواند بیماری ام.اس را تشخیص دهد؟

این عینک می‌تواند بیماری ام.اس را تشخیص دهد؟

این عینک می‌تواند بیماری ام.اس را تشخیص دهد؟

بیا نی نی: چند سالی است که مردم به لطف برنامه‌های مختلف رسانه‌های جمعی با بیماری‌های خود ایمنی آشنا شده‌اند که نام ام.اس بیشتر از بقیه به گوش مردم آشنا است. در این میان خیلی‌ها حتی به حرکات روزمره و کوچک‌ترین درد‌های خود ریز می‌شوند و آن را با علائم ام.اس می‌سنجند تا بدانند آیا این بیماری به سراغ‌شان آمده یا نه! اما دانشمندان به تازگی موفق به طراحی سیستمی شده‌اند که ادعا می‌کنند می‌تواند در درمان ام.اس موثر باشد.
خبر خوش برای افرادی که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند یا نشانه های این بیماری را دارند این است که دانشمندان بر اساس فناوری واقعیت مجازی (VR) توانسته‌اند عینکی اختراع کنند به تشخیص به‌موقع اختلالات عصبی که ام.اس و پارکینسون هم جزو آنها هستند، کمک می‌کند.عملکرد این سیستم به این صورت است که فرد عینک را بر روی صورتش قرار می‌دهد وارد محیطی می‌شود که برای این برنامه طراحی شده است. در این محیط شیب تغییر محیط تغییر کرده و فرد باید حرکاتش را با آن شیب سازگار کند. فردی که سالم و بدون اختلال حرکتی باشد، به سرعت حرکاتش را با این محیط سازگار و خودش را کنترل می‌کند. اما فردی که دچار اختلال مغزی باشد، نمی‌تواند حرکاتش را کنترل کند و به زمین می‌افتد.
دانشمندان این روش را که در حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، بر روی ۵۰ داوطلب سالم و دارای اختلالات عصبی آزمایش کردند. علاوه بر آن این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند تشخیص دهد افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف به یک محیط مجازی چگونه واکنش نشان می‌‌دهند چون لرزش دست بیماران مبتلا به پارکینسون در این آزمایش شدید‌تر شد.
محققان در نظر دارند در آینده از این سیستم علاوه بر تشخیص بیماری برای توانبخشی نیز استفاده کنند. قرار است این سیستم طبق برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۱۷ کامل شود.

 

ام.اس ناشی از چیست؟
بیماری ام.اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)  نوعی بیماری خود‌ایمنی است که بر سیستم عصبی بدن (مغز و نخاع) تأثیر می‌گذارد. این بیماری با حمله به سلول‌های عصبی سیستم مغز و اعصاب، به تدریج عملکرد بدن را ضعیف می‌کند. احتمال ابتلای زنان به بیماری ام.اس دو برابر مردان است اما علائم آن در مردان شدید‌تر است.
وجود هورمون‌های زنانه در بروز این بیماری بسیار مهم است و چون این هورمون‌ها قبل از سن یائسگی در خانم‌ها فعال‌ترند، آنها را نسبت به ابتلا به این بیماری مستعد‌تر می‌کنند. به‌همین دلیل این بیماری در سنی که خانم‌ها فعالیت باروری بیشتری دارند، بیشتر مشاهده می‌شود.
مهم‌ترین عواملی که در ابتلا به این بیماری نقش دارند ژنتیک، نژاد و عوامل وراثتی هستند. عوامل محیطی و برخی‌از عفونت‌های ویروسی‌هم می‌توانند این بیماری را به وجود آورند به این صورت که با تغییر در سیستم ایمنی بدن باعث بروز ام.اس می‌شوند.

 

علائم شایع بیماری ام.اس
۱- اختلال عضلانی: این اختلالات شامل بی‌حسی، سختی در حرکت دادن دست‌ها و پا‌ها، عدم تعادل و هماهنگی در انجام کار‌های روزمره، عدم تعادل و ناتوان بودن در راه رفتن، گرفتگی یا اسپاسم عضلات، ضعف و لرزش در یک یا هر دو دست و پا می‌شوند.
۲- اختلال در عملکرد چشم که شامل دوبینی و تاری دید می‌شود.
۳- تغییر در عملکرد شکم و مثانه: دشواری در شروع کردن ادرار، احساس ادرار مکرر، عفونت مثانه، بی‌اختیاری در ادرار یا مدفوع، اسهال و یبوست.
۴- احساس بی‌حس بودن، سوزن سوزن شدن و درد در بعضی از اندام‌های بدن.
۵- تأثیر بر مغز و اعصاب: بیماران مبتلا به ام اس، ممکن است دچار ضعف در حافظه و کاهش توجه شوند. این اختلالات می‌توانند ناشی از افسردگی، آسیب به نواحی کنترل احساسات یا در نتیجه تحمل استرس بیماری، گیجی، عدم تعادل یا سرگیجه و از دست دادن شنوایی باشند.
۶- مشکل در صحبت کردن و بلعیدن غذا
۷- مشکلات جنسی: ام.اس می‌تواند باعث کاهش میل جنسی و مشکلات مربوط به آن شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *