1403/02/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین راه مراقبت از کودکان در برابر کودک آزاری جنسی

بهترین راه مراقبت از کودکان در برابر کودک آزاری جنسی

کودک آزاری جنسی

همه چیز درباره کودک آزاری جنسی 

تجربه سوء استفاده جنسی در دوره کودکی اتفاق بسیار ناراحت کننده ای است که نتایج سوئی را در بزرگسالی به همراه دارد و ممکن است به شکل اختلالات جنسی در زمان ازدواج بروز کند پس بهتر است از همان کودکی به آموزش اصولی این مسائل بپردازیم و کودک خود را با متناسب با سنش با مقوله سوءاستفاده جنسی آگاه کنیم .

اگر شما نیز می خواهد کودک خود را درباره این مسائل آگاه کنید از روش های اصولی بیان شده در این بخش از بیا نی نی بهره ببرید.

تربیت کودک

آموزش های لازم برای جلوگیری از کودک آزاری جنسی و نحوه برخورد با آن

چه آموزش هایی به کودکم بدهم تا از آزارِ جنسی در امـان بماند؟

مجموعه آموزشی زیر که به نام «قانون لباس زیر» مشهور است دارای ۵ مرحله می باشد که می تواند ذهن کودک و نوجوانمان را درباره بدنش، حریم خصوصی اش، حد و حدود آدم های اطراف و چگونگی آزارهای جنسی، روشن کند.

در بسیاری از کودک آزاریِ جنسی، پای یک آشنا یا فردی از اعضای خانواده، فامیل، دوستان مورد اعتماد در میان است پس والدین باید ، از اعتماد بیش از حد به دیگران بپرهیزند و به کودک هم تاکید کنند قانون لباس زیر را حتی در برابر نزدیک ترین آدم ها نیز رعایت کنند.

آزار کودکان

کودک آزاری جنسی به چه آموزشی نیاز دارد؟

چگونه از کودک آزاری جنسی احتمالی پیشگیری کنیم؟

۱. این ها، اعضای خصوصیِ بدن تو است

برای کودک در حمام و استخریا به کمکِ نقاشی توضیح دهید که اندام خصوصی آنها کدام نقطه از بدنشانند (هر عضوی از بدن که با لباس زیر (زیرپوش، شورت) پوشانده شود، عضو خصوصی است) و به او بگویید کسی نباید به اندام خصوصی آنها دست بزند و یا به آن نگاه کند و یا حق ندارد درباره آن ها حرف بزند و در چنین مواقعی باید «نه» بگویی.

آزار کودکان

آموزش به کودک برای پیشگیری از کودک آزاری جنسی

۲.بدن تو، فقط متعلق به خودت است

به کودکتان بیاموزید بدنش فقط متعلق به خودش و در اختیار خودش است . به او یاد دهید والدین موقع حمام و پزشکان موقع درمان می تواند به بدن او دست بزنند در صورتی که از او اجازه بگیرند.

در غیر این صورت کسی اجازه چنین کاری ندارد و کودک باید در مقابل او نه بگوید و به فرد مورد اعتمادش این موضوع را اطلاع دهد.

برخورد با کودک

راه های دوری از کودک آزاری جنسی 

آگاهی والدین از کودک آزاری جنسی

۳. نه گفتن، حقِ تو است

نه گفتن را به کودک آموزش دهید. کودک حق نه گفتن دارد و این حق اوست و نباید از نه گفتن احساس خجالت یا ناراحتی کند. والدین ممکن است بعد از یاد دادنِ نه گفتن به کودک، مجبور به پذیرفتن نظر منفی بچه شوند اما ارزشش را دارد، چون اگر کودک بتواند به اعضای خانواده نه بگوید، به دیگران نیز نه می گوید.

به او یاد دهید نه بگوید و اگر کسی خواست به بدنش دست بزند و اصرار ورزید ، نباید پاسخ او عوض شود.

نه گفتن

نه گفتن به کودک آزاری جنسی

کودک آزاری جنسی چه نشانه ای دارد؟

۴. رازهای بد، نباید راز بمانند

کودک باید بیاموزد بین «راز خوب» و «راز بد»، تفاوت وجود دارد و او باید درباره رازهایی که او را ناراحت می کند، حرف بزند. او باید یاد بگیرد رازهای خوب (مثلا خرید پنهانی هدیه) را مخفی نگه دارد اما رازهای بد را باید به والدینش بگوید.

برای این که کودک بتواند این رازها را بگوید ، باید اعتماد او را جلب کنید. کودک آزار اغلب کودک را به «مخفی کاری» تشویق می کنند مثلا می گویند :«این رازی بین من و تو است» یا «اگر رازمان را به کسی بگویی، دعوایت می کنند» و… اما کودک باید بداند هر رازی که موجب ناراحتیش می شود باید به پدر و مادر خود بگوید.

رازهای کودکان

کودک آزاری جنسی در فرزندانمان

برخورد پدر مادرها با کودک آزاری جنسی

۵. کمک بخواه؛ همیشه کسی هست که کمک کند

به کودک یاد دهید احساسات خود را با بزرگترهای قابل اعتمادش درمیان بگذارد .و به او بگویید که احساسات منفی تقصیر او نیست و اگر آنها را بیان کند هیچ وقت دعوایش نمی کنید .

کودک می تواند ترس ها و نگرانی های خود را با پدر و مادر یا خواهر و برادر، دوست خانوادگی، معلم یا پزشک و روان شناس مطرح کند.

نگرانی کودک

رفتار والدین در برابر کودک آزاری جنسی

خانواده‎ها در صورت مواجهه با کودک‎ آزاری جنسی چه کار کنند؟

آموزش دادن به خانواده‎ها اولین و مهم‎ترین کار در مسئله کودک‎آزاری جنسی است تا آنها بتوانند از این اتفاق پیشگیری کنند.خانواده‎ها باید از سنین سه چهار سالگی با فرزندشان درباره اعضای خصوصی بدنش صحبت کنند .

والدین باید به واکنش‎های احساسی و جسمی فرزندشان مثل بی خوابی ، بی‎قراری و ترسیدن از بزرگسالان و تمایل نداشتن برای رفتن به خانه برخی از اعضای فامیل توجه کنند تا درصورت بروز آسیب به موقع بتوانند واکنش نشان دهند. خانواده ها باید بتوانند واکنش خوبی از خود بروزدهند حتی اگر بچه‎ای قربانیِ سوء‎استفاده جنسی شد.

در مواقعی که کودک مورد سوء استفاده جنسی قرار گیرد به والدین شوک زیادی وارد می شود که اگر از کودک بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. در این مواقع پدر بیش از سایرین تحت فشار قرار می‎گیرد .

این مشکلات در خانواده به‎راحتی قابل حل و فصل نیست و پدر و مادر، قبل از همه خودشان نیاز جدی به مراجعه به روان شناس دارند. به‎طور کلی کودک‎آزاری جنسی، نیاز جدی به مداخله روان‎شناس دارد و مراجعه به کلینیک‎های روان شناختی باید در اولویت خانواده‎ها قرار بگیرد.

روانشناسی کودکان

طرز رفتار با کودک آزاری جنسی

بهترین برخورد با کودک آزاری جنسی

والدین نباید بعد از مطلع شدن از ماجرا سوالات مکرر مانند «چی کار کردی که این‎جوری شد؟» یا «چرا این اتفاق افتاد» از کودکشان بپرسند و از او توضیح زیاد بخواهند و نباید فرزندشان را تحت فشار قراردهند.

برخی از خانواده ها ترجیح می‎دهند اصلا درباره موضوع صحبت نکنند و سعی می‎کنند قضیه را نادیده بگیرند اما باید بدانید این نوع رفتار آسیب واردشده به کودک را دوبرابر می‎کند.

واکنش‎های بد والدین در مقابل کودکی که مورد آزار جنسی قرار گرفته موجب می شود کودک علاوه بر ترس و وحشتی که تجربه کرده، دچار احساسات ناخوشایندی مثل مقصر بودن، احساس گناه و کثیف بودن بشود.

یکی از پیامدهای سوء‎استفاده جنسی از کودکان اختلال استرس بعد از سانحه (PTSD) است که در صورتِ واکنش نامناسب والدین وخیم تر می شود.

خانواده ها باید با کودکشان درباره تجربه تلخش صحبت کنند و به او بگویند این مورد حل می شود و اگر این اتفاق رخ داده او مقصر نیست و کسی که به او آسیب وارد نموده است مجازات می شود .

خانواده‎هایی که از ترس رسوایی به مقامات قضایی مراجعه نمی‎کنند غیر از این‎ که مشکل خود و فرزندشان را حل نشده‎ باقی می‎گذارند، موجب می شوند چنین اتفاقاتی برای دیگران نیز رخ بدهد. 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *