قطعا شما هم باور دارید که دنیای کودکان بسیار زیبا و پاک است اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید با اندکی تغییر پیرامون کودکان یا در خانواده می‌توانیم فرزندان مهربان‌تری را بزرگ کنیم. فقط کافی است محرک‌های مهربانی را در مقابل دیدگان آن‌ها قرار دهیم. در تحقیقی که به تازگی در کشور آلمان انجام شده، از والدین کودکان ۱۸ ماهه خواسته شده کودکان‌شان را برای بررسی میزان یادگیری به یک مرکز تحقیقاتی در شهر لایپزیگ آلمان بیاورند اما این موضوع واقعیت نداشته و موضوع اصلی تحقیق، چیز دیگری بوده است! محققان صرفا برای رد گم کردن این موضوع را به والدین گفتند. اگر دوست دارید بدانید اصل تحقیق چه بوده است، با ما همراه باشید.

  نحوه انجام این پژوهش
این تحقیق روی ۶۰ کودک ۱۸ ماهه انجام شد؛ ۲۷ کودک پسر و ۳۳ کودک دختر. این کودکان به‌طور اتفاقی به چهار گروه تقسیم شدند و به هر گروه یک تصویر نشان داده شد. تصاویر موضوع بسیار ساده‌ای بودند. کودکان تصویری از یک کتری تک رنگ و البته یک شیء در پس زمینه آن را می‌دیدند.گروه اول یک کتری را دیدند که در پس زمینه آن دو آدمک در حال نگاه محبت آمیز به یکدیگر بودند. گروه دوم همان کتری را دیدند اما در پس زمینه یک آدمک تنها وجود داشت. گروه سوم همان کتری را دیدند اما در پس زمینه چند مکعب رنگی وجود داشت. گروه چهارم همان کتری را دیدند اما در پس زمینه دو آدمک وجود داشت که پشت شان به یکدیگر بود.
   نتیجه جالب و مهم این تحقیق
محققان از کودکان خواستند در باره رنگ و عملکرد این کتری صحبت کنند ولی درباره پس زمینه عکس به آن‌ها حرفی نزدند. نکته پنهان آزمایش این بود که وقتی آزمایشگر در حال گفت‌و‌گو با کودکان بود، عمدا تعدادی مداد را که در دستش بود، روی زمین می‌ریخت و بعد حدود ۱۰ ثانیه صبر می‌کرد تا ببیند کودکان خم می شوند تا به او در جمع کردن مداد ها کمک کنند یا خیر. نکته جالب این تحقیق این بود که حدود ۶۰ درصد از بچه‌هایی که عکس اول یعنی همان عکس کتری و در پس زمینه دو آدمک با نگاه محبت‌آمیز را دیده بودند خم می‌شدند و به آزمایشگر در جمع کردن مدادها کمک می‌کردند و این در حالی بود که این میزان در سه گروه دیگر فقط ۲۰ درصد بود. این تحقیق نتیجه بسیار جالبی داشت ؛ این که تغییرات ظریف در پیرامون و محیط اجتماعی که کودک در آن رشد می‌کند می‌تواند باعث رفتار اجتماعی بهتر و مهربانی در کودکان شود.

مترجم : فرنگیس یاقوتی| منبع:  مجله psychology science