خراسان/  دختری ۱۶ ساله ام. خواهرم که دو سال از من کوچک تر است، بسیار بد دهن است و موقع فحاشی چه حق با خودش باشد یا نه، همه را نفرین می کند! با این که فرزند کوچک است، با پدر و مادر و افراد بزرگ تر فامیل با بی احترامی حرف می زند. مادرم می خواهد از یک مشاور کمک بگیرد اما خواهرم نمی گذارد، گریه می کند و می گوید می خواهید آبروی مرا ببرید. هیچ وقت هم کارهای خانه را انجام نمی دهد و می گوید کارهای خانه به من چه؟ با بچه های فامیل دعوا می کند و همه می گویند او را بیش از اندازه لوس کردید.
پاسخ
مخاطب گرامی، در ارتباطات اعضای خانواده شما، مشکلاتی ایجاد شده که اعضا احساس خوبی درباره آن ندارند و آرامشی که نیاز است بین اعضای خانواده باشد، وجود ندارد. بیایید مسئله شما را بیشتر ارزیابی کنیم تا بهترین راه حل ها را بیابیم.
به این چند سوال فکر کنید
مسئله اصلی شما، بدرفتاری و بددهنی خواهر ۱۴ ساله شماست که ظاهرا تبدیل به یک عادت رفتاری شده و اکنون پدر و مادر، خانواده و حتی فامیل از این موضوع ناراحت هستند. به این سوال ها فکر کنید: آیا کسی درباره این رفتارهای اشتباه با او صحبت کرده؟ اگر صحبت کرده اند، نتیجه این گفت و گوها چه بوده و آیا موثر بوده است؟ آیا چارچوب خانه تان قاعده و قانون دارد؟ آیا به قوانین عمل می شود؟ اگر فردی قاعده و قانون را بشکند، آیا با پیامد رفتارش مواجه می شود؟ هدف از طرح این سوال ها، به چالش کشیدن ذهن شماست تا بهتر بتوانید علت ها را شناسایی کنید.
به این چند نکته توجه کنید
اول این که خواهر شما در دوره نوجوانی قرار دارد و این دوره، چالش ها و سرکشی های خودش را دارد و احتمالا این سرکشی ها، بعد از بلوغ بیشتر شده است. نکته دوم درباره سبک فرزندپروری پدر و مادر شماست که از چه سبکی استفاده می کنند. بهترین سبک فرزند پروری، سبک مقتدرانه است که در این جا به طور مختصر شرح داده می شود. شما باید این قسمت از مطلب را به دست پدر و مادرتان برسانید.
شیوه فرزند پروری مقتدرانه
این روش، پذیرش و روابط نزدیک، روش های کنترل سازگارانه و استقلال دادن مناسب به نوجوان را شامل می شود. والدین مقتدر، درباره نیازهای فرزندشان صمیمی و دلسوز هستند. آن ها رابطه ای خشنود کننده و لذت بخش با فرزند خود برقرار می کنند به طوری که وی به برقراری ارتباط نزدیک با آنان سوق می یابد. والدین مقتدر در عین حال، کنترل قاطع و معقولی را اعمال می کنند. آن ها روی رفتار پخته تاکید دارند و برای انتظارات خود دلیل می آورند و بالاخره، والدین مقتدر به تدریج با دادن استقلال مناسب به فرزند، به او اجازه می دهند در زمینه هایی که آمادگی دارد، تصمیماتی بگیرد .
نیاز به قانون گذاری در خانه
با توجه به توضیحات مطرح شده، به صورت کلی نیاز است تغییراتی در سبک و نوع ارتباط افراد خانواده با خواهرتان ایجاد شود. به طور مثال، قانون هایی گذاشته شود و افراد ملزم به رعایت آن ها شوند، در غیر این صورت با پیامدهای آن مواجه خواهند شد. همه این کارها از طریق گفت و گوی والدین و فرزندان ممکن می شود که باید هرچه زودتر در این باره تصمیم گیری شود. توجه داشته باشید که دقت در تنظیم این قانون ها و ضرورت اجرای شان، از عوامل موفقیت شما برای حل مشکل تان خواهد بود.