1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

در دوران بارداری سینه‌ها چه تغییراتی می‌کنند؟

در دوران بارداری سینه‌ها چه تغییراتی می‌کنند؟

در دوران بارداری سینه‌ها چه تغییراتی می‌کنند؟

به غیر از خرید سوتین بارداری شاید در دوران بارداری به سینه‌های خود فکر نکرده باشید. با این حال برخی تغییرات چشمگیر اتفاق می‌افتد. در حالی که اتفاقات شگفت‌انگیزی در رحم شما رخ می‌دهد سینه‌های شما نیز برای آماده شدن فرزندتان دچار تحول شگفت‌انگیزی می‌شود.

چگونه در دوران بلوغ سینه‌ها رشد می‌کنند؟

سینه‌های شما دائماً از دوران بلوغ تا یائسگی در حال تغییر هستند. پس از بلوغ هم سینه‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند. ممکن است متوجه شوید که سینه‌هایتان در روز‌های اول سیکل کمی دردناک می‌شوند. این به دلیل این است که آن‌ها برای بارداری آماده می‌شوند.

در دوران بارداری چه تغییرات داخلی برای سینه‌ها اتفاق می‌افتد؟

این چرخه زمانی که شما باردار می‌شوید قطع می‌شود. از پایان ماه اول بارداری سینه‌های شما شروع به تبدیل شدن به اندام‌های تولید‌کننده شیر می‌کند. در طی این مدت مجاری شیر شما از نظر تعداد و پیچیدگی افزایش می‌یابد و به یک سیستم تغذیه پیچیده تبدیل می‌شوند. همزمان سلول‌های تولیدکننده شیر به نام لاکتوسیت‌ها در سینه‌ها شروع به رشد می‌کنند و مقدار خونی که به سینه‌های شما جریان می‌یابد در دوران بارداری دو برابر می‌شود. به همین دلیل ممکن است سیاهرگ‌ها را از طریق پوست خود مشاهده کنید. هنگامی که جفت را تحویل می‌دهید سطح پروژسترون شما شروع به کاهش کرده و شیردهی شروع به کم شدن می‌کند. شما شاخه‌های کوچکی از غدد جوانه مانند در سینه دارید و زمانی که باردار می‌شوید این جوانه‌های کوچک رشد می‌کنند و مجاری و کیسه‌های کوچکی به نام آلوئول برای نگهداری شیر تشکیل می‌دهند. این فعالیت در داخل سینه‌ها می‌تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن، درد، تورم یا سنگینی سینه‌ها شود که نشانه‌های اولیه بارداری هستند.

 

سینه فرد شیرده از چه ساختاری تشکیل شده است؟

سینه‌ها عملکرد بسیار متفاوتی دارند. مجاری در واقع لوله‌های کوچکی هستند که عرض آن‌ها فقط چند میلی‌متر است و به جای ذخیره‌سازی شیر را منتقل می‌کنند. این کیسه‌ها توسط لوله‌های کوچکی به نام داکتول به مجاری متصل می‌شوند. شیر در کیسه‌ها باقی می‌ماند تا زمانی که نوزاد شروع به مکیدن نوک پستان شما کند. در همین حین آلوئول‌ها توسط سلول‌های ماهیچه‌ای احاطه شده‌اند که در پاسخ به اکسی توسین منقبض می‌شوند و این انقباضات هستند که شیر را از طریق مجاری به سمت نوک پستان حرکت می‌دهند. کل این فرآیند به عنوان رفلکس بی‌حالی شناخته می‌شود و ممکن است هنگامی که شروع به شیر دادن به کودک خود می‌کنید آن را به صورت احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز احساس کنید. محققان همچنین دریافتند که نوک سینه‌ها دهانه‌های کمتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شدند دارند. در طول مدت شیردهی ساختار و عملکرد سینه نسبتاً ثابت می‌ماند تا زمانی که کودک شروع به مصرف شیر کمتر کند.

آیا در دوران بارداری سینه‌ها شروع به تولید شیر می‌کنند؟

برای جلوگیری از فعال شدن ترشح شیر سطح پروژسترون بالاتری دارید. هنگامی که جفت را تحویل می‌دهید سطح پروژسترون شما به سرعت شروع به کاهش کرده و شیردهی شروع به کم شدن می‌کند. زمانی که مادر شیردهی را به طور کامل متوقف می‌کند مدتی طول می‌کشد تا سینه به طور کامل شیر تولید نکند که احتمالاً یک یا دو ماه است. در نهایت سینه‌های شما به حالت قبل از بارداری خود باز می‌گردند. سپس اگر دوباره باردار شوید همان چرخه رشد و تکامل دوباره شروع می‌شود.

 

منبع:

www.medela.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *